Berta Sándor
EU - jöhet a Google-adó
A különböző IT-cégek eddig alig vagy egyáltalán nem fizettek adót Európában, ezen változtatna a szervezet.
Az Európai Bizottság a jövőben az eddiginél hatékonyabban akarja megadóztatni a Google-t, a Facebookot és a többi amerikai internetes óriáscéget. A testület azt javasolta, hogy ebből a célból közös szabályozás vonatkozzon az érintett társaságokra. Az első tervezetet három héten belül mutathatja be a bizottság.
Az európai testület nem minden bevételük után fizettetne adót a vállalatokkal, hanem csak kétféle bevételi kategória kapcsán. Az egyik csoportba tartoznának a Facebook, a Google AdWords, a Twitter és az Instagram kasszájába az online reklámok eladásából befolyó összegek, míg a másikba a digitális szolgáltatások, például az AirBnb vagy az Uber bevételei. Az internetes szállítási szolgáltatások bevételeivel az Európai Bizottság - praktikus okokból - nem foglalkozna, de ez a jövőben változhat és további lépések következhetnek.
Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy a testület milyen adókulcsokat alkalmazna, ötlet szintjén 1-5 százalék körüli érték merült fel. Konkrét számokat az Európai Bizottság a következő hetekben fog közölni és az adókulcs az Európai Unió egész területén érvényes lesz. A digitális adózás minden olyan vállalkozást érint majd, amelynek a globális éves bevétele legalább 750 millió euró, míg az európai éves bevétele minimum 10 millió euró. Az mindenesetre biztos, hogy a Facebook, a Google és a többi világcég nem fogja szó nélkül hagyni az elképzelést, s a számukra jelentős adókedvezményeket kínáló országok (Írország, Luxemburg) sem örülnek majd nagyon az esetleges változtatásoknak.
Az Európai Bizottság a jövőben az eddiginél hatékonyabban akarja megadóztatni a Google-t, a Facebookot és a többi amerikai internetes óriáscéget. A testület azt javasolta, hogy ebből a célból közös szabályozás vonatkozzon az érintett társaságokra. Az első tervezetet három héten belül mutathatja be a bizottság.
Az európai testület nem minden bevételük után fizettetne adót a vállalatokkal, hanem csak kétféle bevételi kategória kapcsán. Az egyik csoportba tartoznának a Facebook, a Google AdWords, a Twitter és az Instagram kasszájába az online reklámok eladásából befolyó összegek, míg a másikba a digitális szolgáltatások, például az AirBnb vagy az Uber bevételei. Az internetes szállítási szolgáltatások bevételeivel az Európai Bizottság - praktikus okokból - nem foglalkozna, de ez a jövőben változhat és további lépések következhetnek.
Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy a testület milyen adókulcsokat alkalmazna, ötlet szintjén 1-5 százalék körüli érték merült fel. Konkrét számokat az Európai Bizottság a következő hetekben fog közölni és az adókulcs az Európai Unió egész területén érvényes lesz. A digitális adózás minden olyan vállalkozást érint majd, amelynek a globális éves bevétele legalább 750 millió euró, míg az európai éves bevétele minimum 10 millió euró. Az mindenesetre biztos, hogy a Facebook, a Google és a többi világcég nem fogja szó nélkül hagyni az elképzelést, s a számukra jelentős adókedvezményeket kínáló országok (Írország, Luxemburg) sem örülnek majd nagyon az esetleges változtatásoknak.