Berta Sándor
Az e-mailek áradata ellen harcol a Porsche
Bizonyos szint felett a több fizetés már nem motivál, főleg ha a sok munka miatt nincs idő azt elkölteni. Szakemberhiányos helyzetben még fontosabb a munka és a magánélet közötti egyensúly.
Sokan hétköznap este vagy hétvégén is dolgoznak, ennek véget akar vetni a gyártó egyik vezetője. Uwe Hück, a Porsche üzemi tanácsának első embere azt szorgalmazza, hogy a vállalatnál függesszék fel a munkahelyi e-mailek továbbítását este 19 óra és másnap reggel 6 óra között, valamint a hétvégék és a nyaralások alkalmával. "A főnök e-mailjének esti elolvasása és megválaszolása meg nem fizetett munkaidő, amely növeli a stresszt - ez nem működhet így" - jelentette ki Hück. A Porsche üzemi tanácsának vezetője egyúttal azt javasolta, hogy azokat az elektronikus leveleket, amelyek az esti időszakokban érkeznek meg a címzettekhez, automatikusan vissza kell küldeni a feladóknak és a címzett postafiókjából automatikusan törölni kell.
Amennyiben az elképzelést elfogadják, úgy az szigorítást jelentene a Volkswagennél jelenleg alkalmazott szabályokhoz képest. Utóbbiak alapján a dolgozók este 18 és másnap reggel 6 óra között, továbbá a hétvégéken nem kaphatnak munkahelyi e-maileket. Az üzeneteket azonban nem törlik, hanem másnap reggel 6 óra után vagy a hétfő délelőtt továbbítják a címzetteknek. Hück ugyanakkor úgy vélte, hogy ez a megoldás nem elegendő, hiszen mit ér egy levélblokád, ha valakire ugyanúgy rázúdulnak az e-mailek akkor, amikor beér a munkahelyére. Bizonyos esetekben viszont lehetne kivételeket alkalmazni, például az esti műszakok tagjai vagy a kínai és egyesült államokbeli partnerekkel kommunikáló munkatársak esetében.
A Daimlernél a munkatársak beállíthatják, hogy nyaralás idején az elektronikus postát automatikusan törölje a rendszer, a címzett viszont értesítést kap az üzenetekről. Az egész dolog ugyanakkor önkéntes alapon működik, nincs használati kötelezettség. Minden esetben az alkalmazottak egyéni döntéséről van szó, amelyet a munkáltató támogat és tiszteletben tart. A BMW-nél mindenkinek joga van ahhoz, hogy szabadnapokon, a nyaralás idejére és a hétvégéken elérhetetlen legyen. A levelezőszervereket ugyanakkor nem kapcsolják le.
Hück szerint a szigorúbb előírások üzemgazdasági szempontból is észszerűek. Egyre erősebb a szakemberhiány, nehezebb új munkatársakat találni, ezért biztosítani kell, hogy a dolgozók minél hosszabb ideig maradjanak a cégnél. Amennyiben a munkaadók semmit sem tennének, akkor ezen intézkedések bevezetése nélkül kiégési hullám indulhatna el. A módosított e-mail szabályok ugyanakkor a vezetőkre és a menedzserekre nem vonatkoznának, mert az üzemi tanács elnökének érvelése alapján ők eleve magasabb bónuszokat kapnak, így esténként is megválaszolhatnak egy-egy levelet.
A cégek már korábban felismerték az alkalmazottak állandó elérhetőségének hátrányait. A levéláradat gyors kiégést okoz, ami hosszú távon nagyobb hátrány, mint az azonnali válasz előnye. A BMW már 2014-ben új irányelveket vezetett be. A kiégés elkerülésére a munkatársak jóvá írathatják a szabadidejükben munkahelyi levelezésre fordított időt, amit az okostelefonjuk vagy a laptopjuk előtt töltenek. Az így összegyűjtött időt később szabadnapok formájában kivehetik.
Sokan hétköznap este vagy hétvégén is dolgoznak, ennek véget akar vetni a gyártó egyik vezetője. Uwe Hück, a Porsche üzemi tanácsának első embere azt szorgalmazza, hogy a vállalatnál függesszék fel a munkahelyi e-mailek továbbítását este 19 óra és másnap reggel 6 óra között, valamint a hétvégék és a nyaralások alkalmával. "A főnök e-mailjének esti elolvasása és megválaszolása meg nem fizetett munkaidő, amely növeli a stresszt - ez nem működhet így" - jelentette ki Hück. A Porsche üzemi tanácsának vezetője egyúttal azt javasolta, hogy azokat az elektronikus leveleket, amelyek az esti időszakokban érkeznek meg a címzettekhez, automatikusan vissza kell küldeni a feladóknak és a címzett postafiókjából automatikusan törölni kell.
Amennyiben az elképzelést elfogadják, úgy az szigorítást jelentene a Volkswagennél jelenleg alkalmazott szabályokhoz képest. Utóbbiak alapján a dolgozók este 18 és másnap reggel 6 óra között, továbbá a hétvégéken nem kaphatnak munkahelyi e-maileket. Az üzeneteket azonban nem törlik, hanem másnap reggel 6 óra után vagy a hétfő délelőtt továbbítják a címzetteknek. Hück ugyanakkor úgy vélte, hogy ez a megoldás nem elegendő, hiszen mit ér egy levélblokád, ha valakire ugyanúgy rázúdulnak az e-mailek akkor, amikor beér a munkahelyére. Bizonyos esetekben viszont lehetne kivételeket alkalmazni, például az esti műszakok tagjai vagy a kínai és egyesült államokbeli partnerekkel kommunikáló munkatársak esetében.
A Daimlernél a munkatársak beállíthatják, hogy nyaralás idején az elektronikus postát automatikusan törölje a rendszer, a címzett viszont értesítést kap az üzenetekről. Az egész dolog ugyanakkor önkéntes alapon működik, nincs használati kötelezettség. Minden esetben az alkalmazottak egyéni döntéséről van szó, amelyet a munkáltató támogat és tiszteletben tart. A BMW-nél mindenkinek joga van ahhoz, hogy szabadnapokon, a nyaralás idejére és a hétvégéken elérhetetlen legyen. A levelezőszervereket ugyanakkor nem kapcsolják le.
Hück szerint a szigorúbb előírások üzemgazdasági szempontból is észszerűek. Egyre erősebb a szakemberhiány, nehezebb új munkatársakat találni, ezért biztosítani kell, hogy a dolgozók minél hosszabb ideig maradjanak a cégnél. Amennyiben a munkaadók semmit sem tennének, akkor ezen intézkedések bevezetése nélkül kiégési hullám indulhatna el. A módosított e-mail szabályok ugyanakkor a vezetőkre és a menedzserekre nem vonatkoznának, mert az üzemi tanács elnökének érvelése alapján ők eleve magasabb bónuszokat kapnak, így esténként is megválaszolhatnak egy-egy levelet.
A cégek már korábban felismerték az alkalmazottak állandó elérhetőségének hátrányait. A levéláradat gyors kiégést okoz, ami hosszú távon nagyobb hátrány, mint az azonnali válasz előnye. A BMW már 2014-ben új irányelveket vezetett be. A kiégés elkerülésére a munkatársak jóvá írathatják a szabadidejükben munkahelyi levelezésre fordított időt, amit az okostelefonjuk vagy a laptopjuk előtt töltenek. Az így összegyűjtött időt később szabadnapok formájában kivehetik.