Berta Sándor

A múltban élnek a ruhaboltok

Míg egyes szereplők érintőképernyős tükrökkel segítenék a ruhapróbát, addig a többség azt sem tudja, hogy miből milyen méret van éppen raktáron.

A divatipar a digitalizálás területén jelentősen lemaradt. A boltok berendezése alapjában véve évtizedek óta változatlan, és már képtelen kiszolgálni napjaink sokkal gyorsabban lecserélődő választékát és a hatalmas árubőséget. Egyszerűen lehetetlen minden egyes üzletben minden termékből minden színt és méretet raktáron tartani, aminek az eredménye az elégedetlen fogyasztó, aki utána üres kézzel távozik a boltból. A kiskereskedők és a márkatulajdonosok meggyőződése, hogy az emberek felpróbálás nélkül nem vásárolnak ruhákat, annak ellenére, hogy online eladások szárnyalnak: ma már Európában minden ötödik ruhát a weben vásárolják meg, és 2025-re ez az arány el fogja érni az egyharmadot.


A próbarészlegeken sokszor kritikán aluli állapotok fogadják a vásárlókat: valaki a függöny mögül kikiabálva kér nagyobb méretet a barátnőjétől, a felpróbált darabok össze-vissza hányódnak szerteszét, miközben félmeztelen férfiak keresnek egy másik mintájú pólót. Ezzel szemben szakértők szerint a jövő öltözőkabinjában a felszerelt tükör egyúttal érintőkijelzőként is szolgál és lehetővé teszi a vonalkódok beszkennelését. Utána a tükörben megjelennek a kiválasztott ruhadarab mellett a hasonló árucikkek is. Az eszköz megmutatja, hogy az adott ruhaneműk milyen méretben és színben érhetők még el az üzletben. A felhasználó egy gomb lenyomásával segítséget is hívhat és a próbahelyiség elhagyása nélkül kérhet eltérő méretű ruhát. A rendszer része egy elektronikus eladási asszisztens, és ha például egy ruha csak online megrendelhető, akkor segít végig vinni a folyamatot. A fizetés természetesen akár mobiltelefonnal is elintézhető.

De a ruházati boltok megújításában senki sem akar az élen járni, mert mindenki fél a költségektől és a piaci szereplők inkább kivárják, hogy hová fejlődnek ezek a megoldások. Egy fent ismertetett intelligens öltözőkabin havonta akár 200 euróba is kerülhet, ezt pedig nehezen tudják kitermelni a kereskedők, az emberek 80 százaléka ugyanis vásárlás nélkül hagyja el az üzletet. Az elmaradott háttérrendszerek is hátráltatják a modernizációt: ahhoz, hogy egy üzlet átláthatóvá tudja tenni az árukészletét - például, hogy egy blúzból milyen méretűek és színűek vannak raktáron -, először is tisztában kell lennie azzal. Andrej Kabachnik, a SALT Solutions termékmenedzsere hangsúlyozta, hogy sokan nem is hinnék, hogy mennyi divatáru-kereskedő nincs tisztában a boltjaiban lévő raktárkészletekkel.


A SALT Solutions okosmegoldásokon dolgozik az öltözőkabinokhoz. A vállalat találmánya az alexa ePOS, amely egyesíti az online és a hagyományos kereskedelem értékesítési csatornáit. Ők egy ruha felpróbálásakor nem csupán ugyanazon termék eltérő színben vagy méretben való megmutatásával és megrendelésével foglalkoznának, hanem "kinézetgenerátoruk" különböző inspirációkat mutat meg, például, hogy melyik ruha melyik kiegészítővel vagy másik ruhával párosítható össze. Egy luxustermékeket áruló online áruház, a Net-a-Porter például a felöltöztetett modellek mellett egyből listázza az egyes viselt darabok árát, melyeket egy kattintással azonnal meg is lehet vásárolni.

A ma már minden ember zsebében ott lévő okostelefon sincs kihasználva. A fizetésen túl régóta léteznek olyan kosármegoldások, melyekkel a felpróbált, de még talonban tartott ruhákat eltárolhatjuk, a kamera szerepéről nem is szólva. Önmagunk lefotózásával okos szoftverekkel egyből méretet is vehetünk, bizonytalanság esetén pedig Instagramon kérhetnénk tanácsot, megfelelő-e számunkra az adott darab.


A fentieknél sokkal egyszerűbb megoldás az un. "végtelen polc", ilyenkor elég egy tabletet kirakni az eladótérbe, ahol a webshop kínálata listázható. Sportáruházakban és egyes cipőboltokban már látni ilyet, és a tulajdonosok elégedettek az eladásokkal. De a modern informatikai megoldások többsége még gyerekcipőben jár, a márkák próbálgatnak egy-két módszert, de a teljes dizájnváltás mellett nem merik elkötelezni magukat. Általánosságban véve a felhasználók sokkal előrébb tartanak, és egy komolyabb beruházás esetén - például egy minőségi télikabát vagy egy cuki táska csábításakor - hosszan böngészik a netet döntés előtt és sokszor jobban informáltak, mint maguk az eladók.

A ruházati üzletek nem hajlandók tudomásul venni, hogy már rég nem a bevásárlóutca többi boltjával, hanem az amerikai és kínai IT-óriásokkal, mint az Amazon vagy az Alibaba versenyeznek. Az online vásárolt, de nem megfelelő ruhák ingyenes visszaszállítása iparágszerte bevett módszer, így a divatáruk megérinteni szükséges érzelmi termékekből nemsokára egyszerű árucikkekké fognak válni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • bdzsana #6
    "Ezek utan lehet online boltokrol meg irl online vasarlasrol fantazialni, de ha a tipus es meret megjeloles csak tajekoztato jellegu, akkor suthetik az online vasarlast, egyszeruen fel kell probalni. "

    A feleségem mindig de én is gyakran rendelek online ruhát. Általában két opció van.
    1.) Vagy a legközelebbi fizikai boltba rendeled (ha van) oda bemész felpróbálod ha esetleg nem tetszik vagy rossz a méret ki sem fizeted.
    2.) Saját címedre. Így is vissza lehet küldeni bármi magyarázat nélkül csak kicsit macerásabb.

    Általában az elsőt szoktuk. Előfordult 1x-2x, hogy nem volt jó a méret vagy nem tetszett, de még mindig sokkal kényelmesebb, mint a hagyományos vásárlás.
  • hungi #5
    Ha egy kamera/app faxomtudjahogy le tudna mérni mm pontosan 3d-ben, és ugyanezt tudná az adott termékkel szerver oldalon, talán megoldható lenne. Sőt, a robotizálásnak hála még a testreszabott gyártást is meg lehetne oldani.

    Pl. az Apple ilyeneket fejleszthetne 3d-s szardarab vizualizáció helyett, lehet jobban járna vele...
  • kvp #4
    A merethiany es a kaosz az tenyleg megvan. Amikor az ember csak egy farmert szeretne venni es minden neki tetszo tipust atnezve csak kb. a tizedebol talal nagyjabol jo meretet es abbol is csak egy darab jo ra, akkor a kovetkezoket latni:
    -tul sok fazont gyartanak
    -ezeknek nincs eleg polc hogy minden fazon es meret sajat polcra keruljon
    -viszont sok meret es fazon kombinaciobol nincs, mert eleve csak 1-2 darab jott belole
    -a probafulkektol az eladok alig birjak osszehajtogatni es visszarakni a ruhakat
    -raadasul ket azonos meretunek mondott, de eltero fazonu ruha neha tobb centi elterest is tartalmazhat
    -es amiota kinaban gyaratnak azota ket azonos meretu es tipusu ruha sem azonos

    Ezek utan lehet online boltokrol meg irl online vasarlasrol fantazialni, de ha a tipus es meret megjeloles csak tajekoztato jellegu, akkor suthetik az online vasarlast, egyszeruen fel kell probalni. A fenti megoldas akkor mukodne csak ha a minoseg megutne azt a szintet, högy egy probapeldany felprobalasa utan minden azonos szabasu es meretu darab azonos meretu es szabasu lenne. Ezt ma a jobb boltok se tudjak teljesiteni.

    Az egyetlen hasznalhatobb megoldas a raktarozasi rendszer javitasa lenne, tehat tableten valasztok, a robot meg elemteszi amire raboktem, majd proba utan osszehajtja es visszaviszi ha nem jo. Es ezt a fulkeben meg 30x megteszi mire lesz egy jo. Mindezt kombinalva egy hatalmas raktarral, amibe elfer az a 70-80 fele ferfi farmer az osszes meretben (van kb. 20-25 meret) es kello arukeszlettel hogy a gyakoribb meretekbol is legyen eleg. Belegondolva ha a keszlethianyt megoldanak, akkor a robotok helyett eleg lenne meg eladokat felvenni.

    ps: keszlethiany: minden tipusbol ugy erkezik a keszlet, hogy meretenkent 1-2 darab van a ladaban, akkor is ha a gyakoribb valtozatobol 10-20, mig a ritkabbakbol 0-1 darabot tudnanak eladni. Az eredmeny az, hogy a keresett meretek azonnal elfogynak, es pl. nadragoknal a hosszitott magassagu extra slim combvastagsagu kombokbol hatalmas eladhatatlan keszletek foglaljak a polcokon a helyet, mig az atlagos meretbol van 1 darab az egesz boltban (konkret eset, az osszes polcukat lepakoltam hogy talaljak egy regular-regular-normal fit szabasut a meretemben, barmilyen stilusban, vegul 1 darabot sikerult a teljes keszlet atvizsgalasa utan, 2-ot akartam venni, szoval vegigturtam az osszes sokpolcos allvanyt, hatha... es nem volt tobb az adott meretben semmilyen tipusbol) A tabletes keresesnek ilyenkor egy elonye van, mar az elejen kozli a rendszer, hogy normal atlagos meretbol nincs keszlet menjen a vasarlo mashova.
  • hungi #3
    "valaki a függöny mögül kikiabálva kér nagyobb méretet a barátnőjétől, a felpróbált darabok össze-vissza hányódnak szerteszét, miközben félmeztelen férfiak keresnek egy másik mintájú pólót"

    Azt nem tudom hogy ezt egy nő vagy egy férfi írta, de hogy sokszor álmodott a fenti jelenetről az tuti...
  • Sir Cryalot #2
    Félre tetszik érteni, itt arról van szó, hogy ha most bekapcsolod a tévét és látsz valami sorozatot , akkor nem felületes szemlélőként előbb utóbb szemet szúr hogy a valóságban ilyen emberek nincsenek és nem is beszél így senki. Namármost, a technológiában ugyanez történik, mikor idekapcsolunk az sg-re és kezdünk ráeszmélni hogy amikor ügy van csinálva valamiből az igazából csak átvitt értelemben "ügy" mikor a legfontosabb nem az hogy mire vállalkozik a "vállalkozó" , hanem hogy ő "vállalkozóként" milyen trendi, milyen aktuális szakszavakat tartalmaz a mondókája , mennyire tudja elhitetni felületes emberek számára hogy ő nem csak megjátssza magát miközben "vállalkozik" . Voltaképp ilyen tekintetben már az rtlklubbnak is aláment számtalanszor már a "tudományos" sg portál ,az olvasó/ néző sorozatos paliravételével, a tartalomdömping , klikkvadászat oltárán.
  • Myers #1
    Már megint valami hót egyszerű dolgot akarnak elbonyolítani ezzel az "okos" hülyeséggel.

    "Egyszerűen lehetetlen minden egyes üzletben minden termékből minden színt és méretet raktáron tartani, aminek az eredménye az elégedetlen fogyasztó, aki utána üres kézzel távozik a boltból."
    Jajj szegénykéim. Nagyon megsebződik a lelkük? Teljesen kizárt, hogy esetleg egy hasonló ruhát vegyen a mimózája, amiből van méret? Egyébként meg az a megoldás, hogy ha tudom, hogy nagyjából M-es és L-es ruháim vannak, akkor viszek mind2 méretből a próbafülkébe.

    Na meg az okostükör nyomkodása nem telik időbe.

    "Önmagunk lefotózásával okos szoftverekkel egyből méretet is vehetünk, bizonytalanság esetén pedig Instagramon kérhetnénk tanácsot, megfelelő-e számunkra az adott darab. "
    Instagramon? :) Na ne már, ez tényleg király! Mégis kitől kérjek tanácsot? :):):)

    A lényeg, hogy lehet, hogy a jövőben így lesz, de mostani 30 és a fölöttieknek ki kell ehhez halni.