Berta Sándor
A múltban élnek a ruhaboltok
Míg egyes szereplők érintőképernyős tükrökkel segítenék a ruhapróbát, addig a többség azt sem tudja, hogy miből milyen méret van éppen raktáron.
A divatipar a digitalizálás területén jelentősen lemaradt. A boltok berendezése alapjában véve évtizedek óta változatlan, és már képtelen kiszolgálni napjaink sokkal gyorsabban lecserélődő választékát és a hatalmas árubőséget. Egyszerűen lehetetlen minden egyes üzletben minden termékből minden színt és méretet raktáron tartani, aminek az eredménye az elégedetlen fogyasztó, aki utána üres kézzel távozik a boltból. A kiskereskedők és a márkatulajdonosok meggyőződése, hogy az emberek felpróbálás nélkül nem vásárolnak ruhákat, annak ellenére, hogy online eladások szárnyalnak: ma már Európában minden ötödik ruhát a weben vásárolják meg, és 2025-re ez az arány el fogja érni az egyharmadot.
A próbarészlegeken sokszor kritikán aluli állapotok fogadják a vásárlókat: valaki a függöny mögül kikiabálva kér nagyobb méretet a barátnőjétől, a felpróbált darabok össze-vissza hányódnak szerteszét, miközben félmeztelen férfiak keresnek egy másik mintájú pólót. Ezzel szemben szakértők szerint a jövő öltözőkabinjában a felszerelt tükör egyúttal érintőkijelzőként is szolgál és lehetővé teszi a vonalkódok beszkennelését. Utána a tükörben megjelennek a kiválasztott ruhadarab mellett a hasonló árucikkek is. Az eszköz megmutatja, hogy az adott ruhaneműk milyen méretben és színben érhetők még el az üzletben. A felhasználó egy gomb lenyomásával segítséget is hívhat és a próbahelyiség elhagyása nélkül kérhet eltérő méretű ruhát. A rendszer része egy elektronikus eladási asszisztens, és ha például egy ruha csak online megrendelhető, akkor segít végig vinni a folyamatot. A fizetés természetesen akár mobiltelefonnal is elintézhető.
De a ruházati boltok megújításában senki sem akar az élen járni, mert mindenki fél a költségektől és a piaci szereplők inkább kivárják, hogy hová fejlődnek ezek a megoldások. Egy fent ismertetett intelligens öltözőkabin havonta akár 200 euróba is kerülhet, ezt pedig nehezen tudják kitermelni a kereskedők, az emberek 80 százaléka ugyanis vásárlás nélkül hagyja el az üzletet. Az elmaradott háttérrendszerek is hátráltatják a modernizációt: ahhoz, hogy egy üzlet átláthatóvá tudja tenni az árukészletét - például, hogy egy blúzból milyen méretűek és színűek vannak raktáron -, először is tisztában kell lennie azzal. Andrej Kabachnik, a SALT Solutions termékmenedzsere hangsúlyozta, hogy sokan nem is hinnék, hogy mennyi divatáru-kereskedő nincs tisztában a boltjaiban lévő raktárkészletekkel.
A SALT Solutions okosmegoldásokon dolgozik az öltözőkabinokhoz. A vállalat találmánya az alexa ePOS, amely egyesíti az online és a hagyományos kereskedelem értékesítési csatornáit. Ők egy ruha felpróbálásakor nem csupán ugyanazon termék eltérő színben vagy méretben való megmutatásával és megrendelésével foglalkoznának, hanem "kinézetgenerátoruk" különböző inspirációkat mutat meg, például, hogy melyik ruha melyik kiegészítővel vagy másik ruhával párosítható össze. Egy luxustermékeket áruló online áruház, a Net-a-Porter például a felöltöztetett modellek mellett egyből listázza az egyes viselt darabok árát, melyeket egy kattintással azonnal meg is lehet vásárolni.
A ma már minden ember zsebében ott lévő okostelefon sincs kihasználva. A fizetésen túl régóta léteznek olyan kosármegoldások, melyekkel a felpróbált, de még talonban tartott ruhákat eltárolhatjuk, a kamera szerepéről nem is szólva. Önmagunk lefotózásával okos szoftverekkel egyből méretet is vehetünk, bizonytalanság esetén pedig Instagramon kérhetnénk tanácsot, megfelelő-e számunkra az adott darab.
A fentieknél sokkal egyszerűbb megoldás az un. "végtelen polc", ilyenkor elég egy tabletet kirakni az eladótérbe, ahol a webshop kínálata listázható. Sportáruházakban és egyes cipőboltokban már látni ilyet, és a tulajdonosok elégedettek az eladásokkal. De a modern informatikai megoldások többsége még gyerekcipőben jár, a márkák próbálgatnak egy-két módszert, de a teljes dizájnváltás mellett nem merik elkötelezni magukat. Általánosságban véve a felhasználók sokkal előrébb tartanak, és egy komolyabb beruházás esetén - például egy minőségi télikabát vagy egy cuki táska csábításakor - hosszan böngészik a netet döntés előtt és sokszor jobban informáltak, mint maguk az eladók.
A ruházati üzletek nem hajlandók tudomásul venni, hogy már rég nem a bevásárlóutca többi boltjával, hanem az amerikai és kínai IT-óriásokkal, mint az Amazon vagy az Alibaba versenyeznek. Az online vásárolt, de nem megfelelő ruhák ingyenes visszaszállítása iparágszerte bevett módszer, így a divatáruk megérinteni szükséges érzelmi termékekből nemsokára egyszerű árucikkekké fognak válni.
A divatipar a digitalizálás területén jelentősen lemaradt. A boltok berendezése alapjában véve évtizedek óta változatlan, és már képtelen kiszolgálni napjaink sokkal gyorsabban lecserélődő választékát és a hatalmas árubőséget. Egyszerűen lehetetlen minden egyes üzletben minden termékből minden színt és méretet raktáron tartani, aminek az eredménye az elégedetlen fogyasztó, aki utána üres kézzel távozik a boltból. A kiskereskedők és a márkatulajdonosok meggyőződése, hogy az emberek felpróbálás nélkül nem vásárolnak ruhákat, annak ellenére, hogy online eladások szárnyalnak: ma már Európában minden ötödik ruhát a weben vásárolják meg, és 2025-re ez az arány el fogja érni az egyharmadot.
A próbarészlegeken sokszor kritikán aluli állapotok fogadják a vásárlókat: valaki a függöny mögül kikiabálva kér nagyobb méretet a barátnőjétől, a felpróbált darabok össze-vissza hányódnak szerteszét, miközben félmeztelen férfiak keresnek egy másik mintájú pólót. Ezzel szemben szakértők szerint a jövő öltözőkabinjában a felszerelt tükör egyúttal érintőkijelzőként is szolgál és lehetővé teszi a vonalkódok beszkennelését. Utána a tükörben megjelennek a kiválasztott ruhadarab mellett a hasonló árucikkek is. Az eszköz megmutatja, hogy az adott ruhaneműk milyen méretben és színben érhetők még el az üzletben. A felhasználó egy gomb lenyomásával segítséget is hívhat és a próbahelyiség elhagyása nélkül kérhet eltérő méretű ruhát. A rendszer része egy elektronikus eladási asszisztens, és ha például egy ruha csak online megrendelhető, akkor segít végig vinni a folyamatot. A fizetés természetesen akár mobiltelefonnal is elintézhető.
De a ruházati boltok megújításában senki sem akar az élen járni, mert mindenki fél a költségektől és a piaci szereplők inkább kivárják, hogy hová fejlődnek ezek a megoldások. Egy fent ismertetett intelligens öltözőkabin havonta akár 200 euróba is kerülhet, ezt pedig nehezen tudják kitermelni a kereskedők, az emberek 80 százaléka ugyanis vásárlás nélkül hagyja el az üzletet. Az elmaradott háttérrendszerek is hátráltatják a modernizációt: ahhoz, hogy egy üzlet átláthatóvá tudja tenni az árukészletét - például, hogy egy blúzból milyen méretűek és színűek vannak raktáron -, először is tisztában kell lennie azzal. Andrej Kabachnik, a SALT Solutions termékmenedzsere hangsúlyozta, hogy sokan nem is hinnék, hogy mennyi divatáru-kereskedő nincs tisztában a boltjaiban lévő raktárkészletekkel.
A SALT Solutions okosmegoldásokon dolgozik az öltözőkabinokhoz. A vállalat találmánya az alexa ePOS, amely egyesíti az online és a hagyományos kereskedelem értékesítési csatornáit. Ők egy ruha felpróbálásakor nem csupán ugyanazon termék eltérő színben vagy méretben való megmutatásával és megrendelésével foglalkoznának, hanem "kinézetgenerátoruk" különböző inspirációkat mutat meg, például, hogy melyik ruha melyik kiegészítővel vagy másik ruhával párosítható össze. Egy luxustermékeket áruló online áruház, a Net-a-Porter például a felöltöztetett modellek mellett egyből listázza az egyes viselt darabok árát, melyeket egy kattintással azonnal meg is lehet vásárolni.
A ma már minden ember zsebében ott lévő okostelefon sincs kihasználva. A fizetésen túl régóta léteznek olyan kosármegoldások, melyekkel a felpróbált, de még talonban tartott ruhákat eltárolhatjuk, a kamera szerepéről nem is szólva. Önmagunk lefotózásával okos szoftverekkel egyből méretet is vehetünk, bizonytalanság esetén pedig Instagramon kérhetnénk tanácsot, megfelelő-e számunkra az adott darab.
A fentieknél sokkal egyszerűbb megoldás az un. "végtelen polc", ilyenkor elég egy tabletet kirakni az eladótérbe, ahol a webshop kínálata listázható. Sportáruházakban és egyes cipőboltokban már látni ilyet, és a tulajdonosok elégedettek az eladásokkal. De a modern informatikai megoldások többsége még gyerekcipőben jár, a márkák próbálgatnak egy-két módszert, de a teljes dizájnváltás mellett nem merik elkötelezni magukat. Általánosságban véve a felhasználók sokkal előrébb tartanak, és egy komolyabb beruházás esetén - például egy minőségi télikabát vagy egy cuki táska csábításakor - hosszan böngészik a netet döntés előtt és sokszor jobban informáltak, mint maguk az eladók.
A ruházati üzletek nem hajlandók tudomásul venni, hogy már rég nem a bevásárlóutca többi boltjával, hanem az amerikai és kínai IT-óriásokkal, mint az Amazon vagy az Alibaba versenyeznek. Az online vásárolt, de nem megfelelő ruhák ingyenes visszaszállítása iparágszerte bevett módszer, így a divatáruk megérinteni szükséges érzelmi termékekből nemsokára egyszerű árucikkekké fognak válni.