Berta Sándor
Adatok a bőrön
Kamerák nélkül is nagyon pontosan érzékeli a mozgásunkat egy új ruha, mely a virtuális valóság játékokon túl sportolásnál és az egészségügyben is hasznos lehet.
A Tokiói Egyetem és a Xenoma nevű cég fejlesztette ki az E-Skin nevű ruhát, amelynek fekete felsőrésze a rajta elhelyezett geometrikus vonalak miatt úgy néz ki, mint ha a Mátrix című film egyik kosztümje lenne. Aki azonban jobban odafigyel, az láthatja, hogy a ruha felületén érzékelőcsíkok és szenzorok vannak. A felsőn összesen 14 érzékelőt helyeztek el, többek között a csukló-, a könyök- és a vállrészeken, valamint a mellkas és a hát központi részein. A cél az, hogy a ruha e szenzorok (gyorsulásmérők és giroszkópok) segítségével mindenfajta mozgást érzékeljen. A szenzorok akkor is működnek, ha a felület kinyúlik, majd összehúzódik.
A jelek egy központi hubba futnak be, ahonnan az adatok Bluetooth kapcsolaton át mobiltelefonra vagy számítógépre továbbíthatók. Mindez persze energiát igényel, az akkumulátorok 4 órás használatot biztosítanak, újratölteni microUSB csatlakozón át lehet.
A Xenoma a virtuális valóság játékokban való felhasználásnál sokkal többet szeretne. A megszerzett adatok segíthetnek például egy sportolónak abban, hogy javítani tudjon a teljesítményén, elemezhetővé válik a teljes futási stílus, de akár a légzés is felügyelhető. Az utóbbival kapcsolatos információkat a mellkasi részen elhelyezett érzékelő gyűjtheti össze, majd továbbíthatja Bluetooth-kapcsolaton keresztül a fő készüléknek, amelyet a töltéshez használható USB-porttal és gyorsulásmérővel láttak el.
Az egyik fő kihívást a megfelelő textil kiválasztása és alkalmazása jelenti. Az anyagnak ugyanis jól terhelhetőnek és az elektronikával közösen használhatónak, továbbá moshatónak kell lennie. A beépített szenzorokat egy vékony fólia védi a sérüléstől, a víztől és az izzadtságtól. A ruhából jelenleg csak prototípusok léteznek. Felmerült ugyanakkor még számos alkalmazási terület, például, hogy terápiák során megállapítható lenne, hogy egy sérülés után melyik testrészt kell még különösen edzeni vagy a ruha figyelmeztethetné a viselőjét arra is, ha nem megfelelő testtartással ül.
Az E-Skin kereskedelmi változata nyártól lesz elérhető, az ígéretek szerint 600 dollár lesz, de a fejlesztői csomag mától kapható 5000 dollárért. Unity játékmotort használ, tehát Windows és Android alkalmazások is készíthetők. Az API tartalmaz olyan alaptevékenységeket, mint a futás, ugrás vagy ütés.
A Tokiói Egyetem és a Xenoma nevű cég fejlesztette ki az E-Skin nevű ruhát, amelynek fekete felsőrésze a rajta elhelyezett geometrikus vonalak miatt úgy néz ki, mint ha a Mátrix című film egyik kosztümje lenne. Aki azonban jobban odafigyel, az láthatja, hogy a ruha felületén érzékelőcsíkok és szenzorok vannak. A felsőn összesen 14 érzékelőt helyeztek el, többek között a csukló-, a könyök- és a vállrészeken, valamint a mellkas és a hát központi részein. A cél az, hogy a ruha e szenzorok (gyorsulásmérők és giroszkópok) segítségével mindenfajta mozgást érzékeljen. A szenzorok akkor is működnek, ha a felület kinyúlik, majd összehúzódik.
A jelek egy központi hubba futnak be, ahonnan az adatok Bluetooth kapcsolaton át mobiltelefonra vagy számítógépre továbbíthatók. Mindez persze energiát igényel, az akkumulátorok 4 órás használatot biztosítanak, újratölteni microUSB csatlakozón át lehet.
A Xenoma a virtuális valóság játékokban való felhasználásnál sokkal többet szeretne. A megszerzett adatok segíthetnek például egy sportolónak abban, hogy javítani tudjon a teljesítményén, elemezhetővé válik a teljes futási stílus, de akár a légzés is felügyelhető. Az utóbbival kapcsolatos információkat a mellkasi részen elhelyezett érzékelő gyűjtheti össze, majd továbbíthatja Bluetooth-kapcsolaton keresztül a fő készüléknek, amelyet a töltéshez használható USB-porttal és gyorsulásmérővel láttak el.
Az egyik fő kihívást a megfelelő textil kiválasztása és alkalmazása jelenti. Az anyagnak ugyanis jól terhelhetőnek és az elektronikával közösen használhatónak, továbbá moshatónak kell lennie. A beépített szenzorokat egy vékony fólia védi a sérüléstől, a víztől és az izzadtságtól. A ruhából jelenleg csak prototípusok léteznek. Felmerült ugyanakkor még számos alkalmazási terület, például, hogy terápiák során megállapítható lenne, hogy egy sérülés után melyik testrészt kell még különösen edzeni vagy a ruha figyelmeztethetné a viselőjét arra is, ha nem megfelelő testtartással ül.
Az E-Skin kereskedelmi változata nyártól lesz elérhető, az ígéretek szerint 600 dollár lesz, de a fejlesztői csomag mától kapható 5000 dollárért. Unity játékmotort használ, tehát Windows és Android alkalmazások is készíthetők. Az API tartalmaz olyan alaptevékenységeket, mint a futás, ugrás vagy ütés.