Berta Sándor
A digitalizálás adhat lendületet a ruhaiparnak
A fitneszkarkötők a közelmúltat jelképezik, a jövő a hálózatba kötött ruházati cikkeké.
A ruhaiparban egyre több az olyan termék, amely immár nem csupán praktikus és kényelmes, hanem az integrált megoldások miatt akár okosnak is nevezhető. Elég csak a szenzorokkal felszerelt csúcstechnikás ingekre gondolni, amelyek mérik viselőjük bőrének hőmérsékletét és ahhoz igazodva adják le a hőt, vagy azokra a sícipőkre, amelyek alkalmazkodnak a sportoló stílusához és fejhallgatón keresztül adnak visszajelzéseket arra nézve hogyan váljon még jobbá. Intelligens súlyzók mérik a mozgás közbeni kalóriafogyasztást és kapcsolódó alkalmazások szinte személyi edzőként működnek. Azonban nem csupán a termékek lettek digitalizálva, hanem maga a kiskereskedelem is.
A virtuális valóságra építő különleges szemüvegek lehetővé teszik a sportruházati boltokban a potenciális ügyfelek számára, hogy áttekinthessék a kínálatot anélkül, hogy a termékeket kézbe kellene venniük. Az eszközöknek is nem kell a polcokon lenniük. Klaus Dittrich, az ISPO sportruházati kiállítás vezetője kijelentette, hogy a digitalizálás komoly növekedést biztosít az ágazatnak. Az ISPO a világ legnagyobb ilyen jellegű rendezvénye.
Kim Roether, az Intersport vezetője szerint digitális dolgok nélkül a kereskedelem napjainkban már nem létezik. (A cég Európa legnagyobb sportkereskedelmi szövetsége.) Az online megjelenés a valódi üzlet mellett már szinte kötelező, de önmagában ez nem biztos, hogy elegendő a sikerhez, sőt. Roether közölte, hogy a sportruházatoknál minden harmadik eurót mobilkészülékről fizetik ki, ezzel szemben a boltokban stagnál az üzlet. A megoldást a digitalizáció jelentheti. Az első lépés a Facebookon és más platformokon való jelenlét, valamint az ingyenes WLAN-hotspotok elhelyezése az üzletben. A kereskedők akár személyre szabott ajánlatokkal is előállhatnak, mely reklámok a felhasználói adatok intelligens elemzésén alapulnak.
A két meghatározó sportszergyártó, at Adidas és a Nike a metropoliszokban (New York, London, Sanghaj, Berlin) rendezett nagy kiállításokra összpontosít, hogy ott győzze meg a döntéshozókat és meghatározza a trendeket. Roland Auschel, az Adidas vezetője is az internet szerepét emelte ki, ennek köszönhető, hogy míg régen évente két nagy kollekció jelent meg, addig ma már kéthetente jönnek az újdonságok. Az online véleményvezérek elérése kulcsfontosságú: a közösségi hálózatok mellett a bevásárlóközpontokban lévő boltoknak kevés levegő jut, szerepüket teljesen át kell gondolni. A növekedésnek még van tere, mivel az egészséges életmód divattá vált és a sportcipő már egy irodában sem ciki, emiatt rengeteg olyan ember vásárol sportruházatot vagy -cipőt aki egyébként soha nem is sportol.
Magyarországon is van már digitális tesztáruház, ilyen a Decathlon Nyugati pályaudvarnál lévő boltja. Ebben van okos tükör, amiben meghatározott termékcsaládok esetében a felpróbált ruhadarabot azonnal, élőben megnézhetjük más színben is magunkon, anélkül, hogy a próbált szín rajtunk vagy akár csak a közelünkben lenne. Az okos próbafülkében próbálás közben is végigböngészhetjük a kínálatot, más szín vagy fazon után kutatva, méret vagy egyéb kérdés esetén pedig a beépített tablet segítségével kérhetünk eladói segítséget. A láb állását felmérő futópad a lábunknak és csontszerkezetünknek leginkább megfelelő lábbeli kiválasztásában segít, legyen szó futásról vagy túrázásról. Az okos padok RFID olvasó segítségével további információt biztosítanak a kiválasztott cipőkről, az áruházi kioszk terminálokon pedig böngészhetünk a webáruházban, rendelést adhatunk le, ha esetleg az üzletben nem található meg a méret vagy szín, de a vásárlási élményről is küldhetünk visszajelzést.
A ruhaiparban egyre több az olyan termék, amely immár nem csupán praktikus és kényelmes, hanem az integrált megoldások miatt akár okosnak is nevezhető. Elég csak a szenzorokkal felszerelt csúcstechnikás ingekre gondolni, amelyek mérik viselőjük bőrének hőmérsékletét és ahhoz igazodva adják le a hőt, vagy azokra a sícipőkre, amelyek alkalmazkodnak a sportoló stílusához és fejhallgatón keresztül adnak visszajelzéseket arra nézve hogyan váljon még jobbá. Intelligens súlyzók mérik a mozgás közbeni kalóriafogyasztást és kapcsolódó alkalmazások szinte személyi edzőként működnek. Azonban nem csupán a termékek lettek digitalizálva, hanem maga a kiskereskedelem is.
A virtuális valóságra építő különleges szemüvegek lehetővé teszik a sportruházati boltokban a potenciális ügyfelek számára, hogy áttekinthessék a kínálatot anélkül, hogy a termékeket kézbe kellene venniük. Az eszközöknek is nem kell a polcokon lenniük. Klaus Dittrich, az ISPO sportruházati kiállítás vezetője kijelentette, hogy a digitalizálás komoly növekedést biztosít az ágazatnak. Az ISPO a világ legnagyobb ilyen jellegű rendezvénye.
Kim Roether, az Intersport vezetője szerint digitális dolgok nélkül a kereskedelem napjainkban már nem létezik. (A cég Európa legnagyobb sportkereskedelmi szövetsége.) Az online megjelenés a valódi üzlet mellett már szinte kötelező, de önmagában ez nem biztos, hogy elegendő a sikerhez, sőt. Roether közölte, hogy a sportruházatoknál minden harmadik eurót mobilkészülékről fizetik ki, ezzel szemben a boltokban stagnál az üzlet. A megoldást a digitalizáció jelentheti. Az első lépés a Facebookon és más platformokon való jelenlét, valamint az ingyenes WLAN-hotspotok elhelyezése az üzletben. A kereskedők akár személyre szabott ajánlatokkal is előállhatnak, mely reklámok a felhasználói adatok intelligens elemzésén alapulnak.
A két meghatározó sportszergyártó, at Adidas és a Nike a metropoliszokban (New York, London, Sanghaj, Berlin) rendezett nagy kiállításokra összpontosít, hogy ott győzze meg a döntéshozókat és meghatározza a trendeket. Roland Auschel, az Adidas vezetője is az internet szerepét emelte ki, ennek köszönhető, hogy míg régen évente két nagy kollekció jelent meg, addig ma már kéthetente jönnek az újdonságok. Az online véleményvezérek elérése kulcsfontosságú: a közösségi hálózatok mellett a bevásárlóközpontokban lévő boltoknak kevés levegő jut, szerepüket teljesen át kell gondolni. A növekedésnek még van tere, mivel az egészséges életmód divattá vált és a sportcipő már egy irodában sem ciki, emiatt rengeteg olyan ember vásárol sportruházatot vagy -cipőt aki egyébként soha nem is sportol.
Magyarországon is van már digitális tesztáruház, ilyen a Decathlon Nyugati pályaudvarnál lévő boltja. Ebben van okos tükör, amiben meghatározott termékcsaládok esetében a felpróbált ruhadarabot azonnal, élőben megnézhetjük más színben is magunkon, anélkül, hogy a próbált szín rajtunk vagy akár csak a közelünkben lenne. Az okos próbafülkében próbálás közben is végigböngészhetjük a kínálatot, más szín vagy fazon után kutatva, méret vagy egyéb kérdés esetén pedig a beépített tablet segítségével kérhetünk eladói segítséget. A láb állását felmérő futópad a lábunknak és csontszerkezetünknek leginkább megfelelő lábbeli kiválasztásában segít, legyen szó futásról vagy túrázásról. Az okos padok RFID olvasó segítségével további információt biztosítanak a kiválasztott cipőkről, az áruházi kioszk terminálokon pedig böngészhetünk a webáruházban, rendelést adhatunk le, ha esetleg az üzletben nem található meg a méret vagy szín, de a vásárlási élményről is küldhetünk visszajelzést.