Berta Sándor

A digitalizálás adhat lendületet a ruhaiparnak

A fitneszkarkötők a közelmúltat jelképezik, a jövő a hálózatba kötött ruházati cikkeké.

A ruhaiparban egyre több az olyan termék, amely immár nem csupán praktikus és kényelmes, hanem az integrált megoldások miatt akár okosnak is nevezhető. Elég csak a szenzorokkal felszerelt csúcstechnikás ingekre gondolni, amelyek mérik viselőjük bőrének hőmérsékletét és ahhoz igazodva adják le a hőt, vagy azokra a sícipőkre, amelyek alkalmazkodnak a sportoló stílusához és fejhallgatón keresztül adnak visszajelzéseket arra nézve hogyan váljon még jobbá. Intelligens súlyzók mérik a mozgás közbeni kalóriafogyasztást és kapcsolódó alkalmazások szinte személyi edzőként működnek. Azonban nem csupán a termékek lettek digitalizálva, hanem maga a kiskereskedelem is.

A virtuális valóságra építő különleges szemüvegek lehetővé teszik a sportruházati boltokban a potenciális ügyfelek számára, hogy áttekinthessék a kínálatot anélkül, hogy a termékeket kézbe kellene venniük. Az eszközöknek is nem kell a polcokon lenniük. Klaus Dittrich, az ISPO sportruházati kiállítás vezetője kijelentette, hogy a digitalizálás komoly növekedést biztosít az ágazatnak. Az ISPO a világ legnagyobb ilyen jellegű rendezvénye.


Kim Roether, az Intersport vezetője szerint digitális dolgok nélkül a kereskedelem napjainkban már nem létezik. (A cég Európa legnagyobb sportkereskedelmi szövetsége.) Az online megjelenés a valódi üzlet mellett már szinte kötelező, de önmagában ez nem biztos, hogy elegendő a sikerhez, sőt. Roether közölte, hogy a sportruházatoknál minden harmadik eurót mobilkészülékről fizetik ki, ezzel szemben a boltokban stagnál az üzlet. A megoldást a digitalizáció jelentheti. Az első lépés a Facebookon és más platformokon való jelenlét, valamint az ingyenes WLAN-hotspotok elhelyezése az üzletben. A kereskedők akár személyre szabott ajánlatokkal is előállhatnak, mely reklámok a felhasználói adatok intelligens elemzésén alapulnak.

A két meghatározó sportszergyártó, at Adidas és a Nike a metropoliszokban (New York, London, Sanghaj, Berlin) rendezett nagy kiállításokra összpontosít, hogy ott győzze meg a döntéshozókat és meghatározza a trendeket. Roland Auschel, az Adidas vezetője is az internet szerepét emelte ki, ennek köszönhető, hogy míg régen évente két nagy kollekció jelent meg, addig ma már kéthetente jönnek az újdonságok. Az online véleményvezérek elérése kulcsfontosságú: a közösségi hálózatok mellett a bevásárlóközpontokban lévő boltoknak kevés levegő jut, szerepüket teljesen át kell gondolni. A növekedésnek még van tere, mivel az egészséges életmód divattá vált és a sportcipő már egy irodában sem ciki, emiatt rengeteg olyan ember vásárol sportruházatot vagy -cipőt aki egyébként soha nem is sportol.


Magyarországon is van már digitális tesztáruház, ilyen a Decathlon Nyugati pályaudvarnál lévő boltja. Ebben van okos tükör, amiben meghatározott termékcsaládok esetében a felpróbált ruhadarabot azonnal, élőben megnézhetjük más színben is magunkon, anélkül, hogy a próbált szín rajtunk vagy akár csak a közelünkben lenne. Az okos próbafülkében próbálás közben is végigböngészhetjük a kínálatot, más szín vagy fazon után kutatva, méret vagy egyéb kérdés esetén pedig a beépített tablet segítségével kérhetünk eladói segítséget. A láb állását felmérő futópad a lábunknak és csontszerkezetünknek leginkább megfelelő lábbeli kiválasztásában segít, legyen szó futásról vagy túrázásról. Az okos padok RFID olvasó segítségével további információt biztosítanak a kiválasztott cipőkről, az áruházi kioszk terminálokon pedig böngészhetünk a webáruházban, rendelést adhatunk le, ha esetleg az üzletben nem található meg a méret vagy szín, de a vásárlási élményről is küldhetünk visszajelzést.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • cylontoaster #10
    Ha az usából, kínában gyártott, mucsaröcsögealsóba szállított terméket veszek, amit amúgy előállítanak itthon is, akkor ott talán (ez már erősen hasraütés, konkrét adatunk nincs, hogy számoljunk) van annyi szállítás, darabra (elosztópontok) és km-re is, hogy rosszabb.
    De ehhez megint az kell, hogy az ember arányt tévesszen és átessen a ló másik felére, szóval nem ez a mérvadó.
  • Myers #9
    "fitneszkarkötők a közelmúltat jelképezik, a jövő a hálózatba kötött ruházati cikkeké."
    Azaz nem veszik a népek a szemetet (na jó, azért néha hasznosak ezek a kütyük).


    "különleges szemüvegek lehetővé teszik a sportruházati boltokban a potenciális ügyfelek számára, hogy áttekinthessék a kínálatot anélkül, hogy a termékeket kézbe kellene venniük"
    Nem egyszerűbb körbejárni az üzletet?
    Valamint nem árt kézbe venni és felpróbálni a terméket, mielőtt megveszi az ember. Próba nélkül legfeljebb pólót vennék. Kabátot, nadrágot, pláne cipőt nem.


    "a közösségi hálózatok mellett a bevásárlóközpontokban lévő boltoknak kevés levegő jut, szerepüket teljesen át kell gondolni"
    - ezzel szemben -
    "Magyarországon is van már digitális tesztáruház,"
    Vagy ez már az átgondolás? Most akkor kell hagyományos áruház, vagy nem? Mert akkor mégis csak kell.


    Egyáltalán szükség van még emberre? Vagy majd a kiszállító robotra adják rá az adidas pólót?
  • gforce9 #8
    X mennyiségű árut házhoz vinni, egy arra a célra rendeltetett járművel. - vagy mindenki autóba ül és elmegy a saját cuccáért.

    Elég néhány raktárépületet, elosztóközpontot fenntartani - vagy minél több áruházat sok helyen, mert az emberek nem szeretnek messzire menni.

    Elég egy elektronikus rendszer egy combos webkiszolgáló - vagy áruházanként X db kasszapult szállítószalaggal biztonsági szolgálattal.

    Elég egy rakodórámpa - vagy építünk X száz férőhelyes, akár emeletes parkolókat,

    Az utakon megy 10 furgon - vagy 50 személyautó.

    De sorolj ellenérvet.

    #7 "Max akkor számít, ha olyan távolról hozott dolgokat vásárlok online, aminek a boltban árult változatát itthon gyártják."
    Akkor sem, mert a furgon dugig lesz rakva és nem csak a te cuccodat hozza,
  • cylontoaster #7
    A hagyományos vásárlásnál a boltba szállítanak, aztán én elmegyek és elhozom. Ez miért jobb?
    És ha nem az első boltban találom, hanem csak az 5.-ben?

    Max akkor számít, ha olyan távolról hozott dolgokat vásárlok online, aminek a boltban árult változatát itthon gyártják. Hát ennek kicsi az esélye.
  • fonak #6
    A házhoz szállítások gondolom mind biciklis futárral történnek, ja nem.
  • gforce9 #5
    Az online vásárlás miért is környezetpusztítóbb, mint a hagyományos?
  • ostoros #4
    A környezetpusztítás pedig nagyobb lesz, mint valaha.
  • Cat #3
    Ma olvastam, hogy több száz bevásárlóközpontot zártak be tavaly az USA-ban, egyszerűen feleslegessé váltak. Az internetes vásárlás miatt néhány nagy mágnesbérlő bezárta sok üzletét, emiatt az emberek a megmaradt boltokba sem jártak el annyian, így veszteségessé vált a pláza. Muszáj előremenekülni, mert ez lesz nálunk is. És mindez úgy, hogy még csak alig 7 százalék a teljes vásárlásból az internet elszívó hatása!
  • Kara kán #2
    Majd lesznek hagyományos (bió) boltok is.
  • zola2000 #1
    Ja, az mindennek lendületet ad, megyek is új hűtöt venni mert a régi már nem viszi jól a mobius final fantasyt, csak low grafikán