Berta Sándor
Egyre több cég engedélyezi az otthoni munkát
A vállalatok kezdik felismerni a távmunka előnyeit, de sikeres bevezetéséhez szervezeti változtatásokra és informatikai fejlesztésekre is szükség van.
A Dimension Data által készített Digital Workplace Report: Transforming Your Business című tanulmány alapján világszerte már a cégek 40 százalékánál van lehetőség ilyen munkavégzésre és a következő két éven belül ez arány 56 százalékra növekedhet. A vállalatoknak ugyanakkor fel kell készülniük az új helyzetre és az esetleg felmerülő új követelményekre. Többek között biztosítaniuk kell a munkatársaiknak a digitális infrastruktúrát. A megkérdezett szakemberek 62 százaléka nyilatkozta azt, hogy a munkavégzéssel kapcsolatos változások miatt felmerülő akadályok közül a legnagyobb kihívást az IT-problémák jelenthetik. Továbbá 60 százalékuk mondta azt, hogy a társaságok szervezeti problémákkal küzdenek.
A távmunkához kapcsolódó munkahelyek megvalósításához elsősorban felhőkörnyezet, videokonferencia-szoftverek és a kooperációt segítő eszközök kellenek. A cégek 66 százalékának vezetői közölték azt, hogy külső partnerekre van szükségük ahhoz, hogy új technikákat alkalmazhassanak. Kényszer a generációs szakadék is, a legígéretesebb 30 év alatti alkalmazottakat nehéz úgy megfogni, hogy nem kínálnak számukra valamilyen rugalmas munkavégzési lehetőséget. Számukra lényegesek a modern műszaki eszközök jelenléte is, beleértve a személyi használatra kapott okostelefont és notebookot is.
Azonban a korai bevezetők körében már az inga visszalendülése is megfigyelhető: az elmúlt időszakban több társaság, így az IBM, a Yahoo! és a Hewlett-Packard is visszalépett ezen a területen. A Yahoo! azzal indokolta a távmunkából való kivonulást, hogy amíg alkalmazták a módszert, addig sok alkalmazott esetében romlott a munkamorál. Az IBM pedig februárban jelezte, hogy nem támogatja tovább a távmunkát. Michelle Peluso marketingvezető arról tájékoztatta a részleg munkatársait, hogy dönteniük kell: vagy valamelyik egyesült államokbeli nagy központi irodában dolgoznak a jövőben vagy kereshetnek maguknak új munkahelyet. A dolgozók hat ilyen nagy centrum - New York, Boston, Atlanta, Austin, San Francisco és Raleigh - közül választhattak és a döntésre mindössze 30 napjuk volt. Sok kritikus úgy vélte, hogy a vállalatok így akarnak megszabadulni a számukra feleslegessé vált dolgozóiktól. Steffan Pfeiffer, az IBM marketingvezetője viszont azt hangsúlyozta, hogy számos területen kifejezetten támogatják az otthoni munkát és e koncepció nélkül ő sem tudná elvégezni a munkája nagy részét.
A Dimension Data által készített Digital Workplace Report: Transforming Your Business című tanulmány alapján világszerte már a cégek 40 százalékánál van lehetőség ilyen munkavégzésre és a következő két éven belül ez arány 56 százalékra növekedhet. A vállalatoknak ugyanakkor fel kell készülniük az új helyzetre és az esetleg felmerülő új követelményekre. Többek között biztosítaniuk kell a munkatársaiknak a digitális infrastruktúrát. A megkérdezett szakemberek 62 százaléka nyilatkozta azt, hogy a munkavégzéssel kapcsolatos változások miatt felmerülő akadályok közül a legnagyobb kihívást az IT-problémák jelenthetik. Továbbá 60 százalékuk mondta azt, hogy a társaságok szervezeti problémákkal küzdenek.
A távmunkához kapcsolódó munkahelyek megvalósításához elsősorban felhőkörnyezet, videokonferencia-szoftverek és a kooperációt segítő eszközök kellenek. A cégek 66 százalékának vezetői közölték azt, hogy külső partnerekre van szükségük ahhoz, hogy új technikákat alkalmazhassanak. Kényszer a generációs szakadék is, a legígéretesebb 30 év alatti alkalmazottakat nehéz úgy megfogni, hogy nem kínálnak számukra valamilyen rugalmas munkavégzési lehetőséget. Számukra lényegesek a modern műszaki eszközök jelenléte is, beleértve a személyi használatra kapott okostelefont és notebookot is.
Azonban a korai bevezetők körében már az inga visszalendülése is megfigyelhető: az elmúlt időszakban több társaság, így az IBM, a Yahoo! és a Hewlett-Packard is visszalépett ezen a területen. A Yahoo! azzal indokolta a távmunkából való kivonulást, hogy amíg alkalmazták a módszert, addig sok alkalmazott esetében romlott a munkamorál. Az IBM pedig februárban jelezte, hogy nem támogatja tovább a távmunkát. Michelle Peluso marketingvezető arról tájékoztatta a részleg munkatársait, hogy dönteniük kell: vagy valamelyik egyesült államokbeli nagy központi irodában dolgoznak a jövőben vagy kereshetnek maguknak új munkahelyet. A dolgozók hat ilyen nagy centrum - New York, Boston, Atlanta, Austin, San Francisco és Raleigh - közül választhattak és a döntésre mindössze 30 napjuk volt. Sok kritikus úgy vélte, hogy a vállalatok így akarnak megszabadulni a számukra feleslegessé vált dolgozóiktól. Steffan Pfeiffer, az IBM marketingvezetője viszont azt hangsúlyozta, hogy számos területen kifejezetten támogatják az otthoni munkát és e koncepció nélkül ő sem tudná elvégezni a munkája nagy részét.