Berta Sándor
Egyre kevésbé különül el a munka és a szabadidő
Az internetezésre alkalmas termékek számának folyamatos növekedése miatt az információk gyakorlatilag állandóan és mindenhol elérhetők, emiatt már nehéz szétválasztani a munkát és a szabadidőt.
A gfu Consumer & Home Electronics GmbH megbízásából a Value_A Marketing Intelligence készítette el azt a felmérést, amelynél 1000 német és 5000 francia, brit, olasz, osztrák, spanyol és svájci háztartás tagjait kérdezték meg a felhasználói szokásaikról. A német alkalmazottak 42 százaléka kap este és hétvégén is a munkájával kapcsolatos e-maileket vagy szöveges üzeneteket. Egyharmaduk mondta azt, hogy a szabad estéiken és hétvégén is elérhetők az ügyfeleik, a kollégáik és a főnökeik számára. 28 százalékuk pedig közölte, hogy a szabadidejében nemcsak elolvassa vagy tudomásul veszi, hanem meg is válaszolja a beérkezett e-maileket és üzeneteket.
A leginkább a svájciak foglalkoznak a szabadidejükben a munkahelyi elektronikus levelekkel és üzenetekkel, náluk ez az arány 58 százalék. Az olaszoknál 56, az osztrákoknál 54, a spanyoloknál 45, a briteknél 37, míg a franciáknál 36 százalék. A spanyolok 51, a svájciak 49, a britek 48, az osztrákok 45 és a németek 41 százaléka véli úgy, hogy a munka túlzottan belefolyik a magánéletbe. Ugyanakkor a német foglalkoztatottak 42 százaléka ismerte el, hogy a munkaidejében reagál magán jellegű e-mailekre és belép a Facebookra. Az osztrákoknál ez arány 52 százalék.
Hans-Joachim Kamp, a gfu felügyelőbizottságának elnöke kijelentette, hogy a technológiai termékek mindannyiunkat támogatnak abban, hogy a dolgokat a saját időbeosztásunk alapján végezzük el. Mindez egyaránt igaz a személyes és a munkahelyi ügyek esetében. Ezt jelzi az igény szerinti tévézés növekedése is, a Video-on-Demand szolgáltatások népszerűsége annak köszönhető, hogy az emberek szeretnének kitörni abból, hogy egy műsort csak egy bizonyos időpontban nézhetnek meg a televíziójukon. Akkor szeretnék megnézni, amikor akarják és amikor van rá idejük, s nem akkor, amikor azt valamelyik adó éppen sugározza.
A nagyobb rugalmasság által nyújtott előnyök ellenére a szakember óvatosságra intette a felhasználókat. Egyetlen munkaadó sem tekintheti természetesnek, hogy a beosztottait a szabadidejükben irányítsa és ugyanígy minden alkalmazottnak tudnia kell, hogy mikor kell lelazulnia.
A gfu Consumer & Home Electronics GmbH megbízásából a Value_A Marketing Intelligence készítette el azt a felmérést, amelynél 1000 német és 5000 francia, brit, olasz, osztrák, spanyol és svájci háztartás tagjait kérdezték meg a felhasználói szokásaikról. A német alkalmazottak 42 százaléka kap este és hétvégén is a munkájával kapcsolatos e-maileket vagy szöveges üzeneteket. Egyharmaduk mondta azt, hogy a szabad estéiken és hétvégén is elérhetők az ügyfeleik, a kollégáik és a főnökeik számára. 28 százalékuk pedig közölte, hogy a szabadidejében nemcsak elolvassa vagy tudomásul veszi, hanem meg is válaszolja a beérkezett e-maileket és üzeneteket.
A leginkább a svájciak foglalkoznak a szabadidejükben a munkahelyi elektronikus levelekkel és üzenetekkel, náluk ez az arány 58 százalék. Az olaszoknál 56, az osztrákoknál 54, a spanyoloknál 45, a briteknél 37, míg a franciáknál 36 százalék. A spanyolok 51, a svájciak 49, a britek 48, az osztrákok 45 és a németek 41 százaléka véli úgy, hogy a munka túlzottan belefolyik a magánéletbe. Ugyanakkor a német foglalkoztatottak 42 százaléka ismerte el, hogy a munkaidejében reagál magán jellegű e-mailekre és belép a Facebookra. Az osztrákoknál ez arány 52 százalék.
Hans-Joachim Kamp, a gfu felügyelőbizottságának elnöke kijelentette, hogy a technológiai termékek mindannyiunkat támogatnak abban, hogy a dolgokat a saját időbeosztásunk alapján végezzük el. Mindez egyaránt igaz a személyes és a munkahelyi ügyek esetében. Ezt jelzi az igény szerinti tévézés növekedése is, a Video-on-Demand szolgáltatások népszerűsége annak köszönhető, hogy az emberek szeretnének kitörni abból, hogy egy műsort csak egy bizonyos időpontban nézhetnek meg a televíziójukon. Akkor szeretnék megnézni, amikor akarják és amikor van rá idejük, s nem akkor, amikor azt valamelyik adó éppen sugározza.
A nagyobb rugalmasság által nyújtott előnyök ellenére a szakember óvatosságra intette a felhasználókat. Egyetlen munkaadó sem tekintheti természetesnek, hogy a beosztottait a szabadidejükben irányítsa és ugyanígy minden alkalmazottnak tudnia kell, hogy mikor kell lelazulnia.