Berta Sándor
Minden szolgáltatást összekötnek a digitális asszisztensek
Ugyan a magyar nyelv hiánya miatt jelentőségüket mi nem érezzük, de az Alexa (Amazon), Cortana (Microsoft), Google Asszisztens és Siri (Apple) négyes ugyanúgy meg fogja változtatni az internet, mint az okostelefonok.
Adam Cheyer egyike volt a Siri megalkotóinak, most már a saját beszédasszisztensén dolgozik. Miután elhagyta az Apple-t, megalapította a VIV Labs nevű startupot. Olyan digitális asszisztenst akart fejleszteni, amely nem csupán a beszédet ismeri fel, majd előre beprogramozott párbeszédeket játszik le, hanem egy tanulásra képes mesterséges intelligencia, amely már képes összetettebb feladatokat is elvégezni, például egy teljes nyaralást megtervezni. Az új szoftvernek egyelőre csak a prototípusa érhető el, amelyet Cheyer tavaly májusban már be is mutatott. Az üzletember 2016 októberében eladta a VIV Labs tulajdonjogát a Samsungnak.
"Minden nagy internetes és technológiai cég komoly összegeket fektet be a digitális asszisztensekbe. Amikor a Siri megjelent, akkor az emberek megőrültek és egy Star Trek-szerű jövőt vízionáltak. Ugyanakkor tisztában kell lenni azzal, hogy a digitális asszisztensek még nem igazán tudnak sok dolgot. Képesek szöveges üzeneteket küldeni, ébresztőt beállítani és felolvasni az időjárás-jelentéseket. A vállalatok keményen dolgoznak azért, hogy ezek a megoldások egyre intelligensebbek legyenek. Emellett a közeljövőben egyre inkább megnyithatják ezeket a programokat a fejlesztők előtt. Amennyiben a szoftverek a mainál többet fognak tudni, akkor lehet majd számítani a felhasználói szokások megváltozására is."
"A digitális asszisztensek ugyanolyan meghatározóak lesznek, mint az internetes böngészők vagy az okostelefonok. A VIV Labs korszakában négy követelményt határoztunk meg azzal kapcsolatban, hogy mit kell tudniuk a digitális asszisztenseknek. Amelyik piaci szereplőnek sikerül mindet teljesítenie, az annyira meghatározó lesz a piacon, mint a Google az internet és az Apple az okostelefonok esetében. A négy kritérium az, hogy a felhasználók egyetlen asszisztenst akarnak, amely minden eszközön jelen van, minden szolgáltatással kompatibilis és mindent az illetőre szab. Mindez egyszerűen hangzik, de ha meggondoljuk, az Alexa, a Siri, a Cortana és a Google Asszisztens sem teljesíti mind a négy követelményt. Napjainkban csupán néhány alapfunkciójuk van e megoldásoknak" - ecsetelte a szakember.
Adam Cheyer szerint egy szuperasszisztens teljesen új interfészt fog jelenteni, ugyanúgy, ahogy az internet is megváltoztatott mindent. De közben valójában semmi sem módosult, hiszen a cégek a világháló előtt is értékesítettek például kerékpárokat, de az internet megjelenése után viszont ehhez már honlapokra volt szükségük. Miután pedig a mobilinternet elterjedt, szükség lett mobil oldalakra. Minden olyan dolgot, amelyet most a világhálón vagy az okostelefonokon végezhetünk, hamarosan digitális asszisztensek segítségével, közvetetten fogunk végrehajtani.
A portálok és az alkalmazások zárt rendszerek, az azokban található információk nem vihetők át annyira könnyen máshová. Az asszisztensekben viszont ott a potenciál, hogy több szolgáltatást is összekössenek. Egy felhasználó például azt kérheti majd az általa használt asszisztenstől, hogy segítsen megterveznie a húga esküvőjére való elutazását. Napjainkban erre még több alkalmazás kell és meglehetősen bonyolult feladat. Egy digitális asszisztens mindezt gyorsabban elvégezheti. Tudja, hogy valaki milyen márkákat szeret, milyen repülőtereket részesít előnyben és hova szeret ülni. A fejlesztő ugyanakkor hangsúlyozta, hogy nem a beszéd a lényeg, annak ellenére sem, hogy a beszédfelismerési funkció az, amire általában az emberek elsőként figyelnek fel. Egy valódi asszisztensnél sokkal inkább arról van szó, hogy a feladatok kiadhatók egy "komornyiknak", függetlenül attól, hogy az utasítások írott vagy kimondott formában jelennek-e meg, avagy kattintások történnek.
Adam Cheyer egyike volt a Siri megalkotóinak, most már a saját beszédasszisztensén dolgozik. Miután elhagyta az Apple-t, megalapította a VIV Labs nevű startupot. Olyan digitális asszisztenst akart fejleszteni, amely nem csupán a beszédet ismeri fel, majd előre beprogramozott párbeszédeket játszik le, hanem egy tanulásra képes mesterséges intelligencia, amely már képes összetettebb feladatokat is elvégezni, például egy teljes nyaralást megtervezni. Az új szoftvernek egyelőre csak a prototípusa érhető el, amelyet Cheyer tavaly májusban már be is mutatott. Az üzletember 2016 októberében eladta a VIV Labs tulajdonjogát a Samsungnak.
"Minden nagy internetes és technológiai cég komoly összegeket fektet be a digitális asszisztensekbe. Amikor a Siri megjelent, akkor az emberek megőrültek és egy Star Trek-szerű jövőt vízionáltak. Ugyanakkor tisztában kell lenni azzal, hogy a digitális asszisztensek még nem igazán tudnak sok dolgot. Képesek szöveges üzeneteket küldeni, ébresztőt beállítani és felolvasni az időjárás-jelentéseket. A vállalatok keményen dolgoznak azért, hogy ezek a megoldások egyre intelligensebbek legyenek. Emellett a közeljövőben egyre inkább megnyithatják ezeket a programokat a fejlesztők előtt. Amennyiben a szoftverek a mainál többet fognak tudni, akkor lehet majd számítani a felhasználói szokások megváltozására is."
"A digitális asszisztensek ugyanolyan meghatározóak lesznek, mint az internetes böngészők vagy az okostelefonok. A VIV Labs korszakában négy követelményt határoztunk meg azzal kapcsolatban, hogy mit kell tudniuk a digitális asszisztenseknek. Amelyik piaci szereplőnek sikerül mindet teljesítenie, az annyira meghatározó lesz a piacon, mint a Google az internet és az Apple az okostelefonok esetében. A négy kritérium az, hogy a felhasználók egyetlen asszisztenst akarnak, amely minden eszközön jelen van, minden szolgáltatással kompatibilis és mindent az illetőre szab. Mindez egyszerűen hangzik, de ha meggondoljuk, az Alexa, a Siri, a Cortana és a Google Asszisztens sem teljesíti mind a négy követelményt. Napjainkban csupán néhány alapfunkciójuk van e megoldásoknak" - ecsetelte a szakember.
Adam Cheyer szerint egy szuperasszisztens teljesen új interfészt fog jelenteni, ugyanúgy, ahogy az internet is megváltoztatott mindent. De közben valójában semmi sem módosult, hiszen a cégek a világháló előtt is értékesítettek például kerékpárokat, de az internet megjelenése után viszont ehhez már honlapokra volt szükségük. Miután pedig a mobilinternet elterjedt, szükség lett mobil oldalakra. Minden olyan dolgot, amelyet most a világhálón vagy az okostelefonokon végezhetünk, hamarosan digitális asszisztensek segítségével, közvetetten fogunk végrehajtani.
A portálok és az alkalmazások zárt rendszerek, az azokban található információk nem vihetők át annyira könnyen máshová. Az asszisztensekben viszont ott a potenciál, hogy több szolgáltatást is összekössenek. Egy felhasználó például azt kérheti majd az általa használt asszisztenstől, hogy segítsen megterveznie a húga esküvőjére való elutazását. Napjainkban erre még több alkalmazás kell és meglehetősen bonyolult feladat. Egy digitális asszisztens mindezt gyorsabban elvégezheti. Tudja, hogy valaki milyen márkákat szeret, milyen repülőtereket részesít előnyben és hova szeret ülni. A fejlesztő ugyanakkor hangsúlyozta, hogy nem a beszéd a lényeg, annak ellenére sem, hogy a beszédfelismerési funkció az, amire általában az emberek elsőként figyelnek fel. Egy valódi asszisztensnél sokkal inkább arról van szó, hogy a feladatok kiadhatók egy "komornyiknak", függetlenül attól, hogy az utasítások írott vagy kimondott formában jelennek-e meg, avagy kattintások történnek.