Berta Sándor

Légpárnával érzik az ütközéseket a robotok

A mai ipari robotok veszélyt jelentenek az emberekre, emiatt ketrecek veszik őket körbe. Ez nagyon nem hatékony és nehezíti a munkát.

Egy új megoldásnak köszönhetően veszély nélkül együtt tudnak dolgozni az emberek és a gépek. A Blue Danube Robotics nevű cég egy olyan szenzorrendszert fejlesztett ki, amelynek segítségével az ipari robotok reagálni tudnak az érintésekre. A gyári munkafolyamatok során egyre nagyobb az igény az emberek és a robotok együtt dolgozására, azonban balesetbiztonsági okokból a robotokat biztonsági kerítésekkel kell elválasztani az emberektől. Walter Wohlkinger, a Blue Danube Robotics vezérigazgatója elmondta, hogy számos előnnyel jár, ha le lehet mondani a robotok körüli védőzóna alkalmazásáról. Hirtelen sokkal több hely keletkezik, a munkafolyamatok is hatékonyabbá válnak és nem kell tovább azon gondolkodni, hogy miként lehet különböző dolgokat a kerítésen át a gépekhez elszállítani.


A kerítések leszerelésével teljesen új típusú együttműködések valósulhatnak meg. Így például egy hibrid járműhöz a robot felemelheti a nehéz akkumulátort, míg a szakember csatlakoztathat egy másik egységet. Egy ilyen esetben fontos, hogy az ember és a gép veszélytelenül dolgozhasson ugyanazon a helyen. Minden más megoldás bonyolult lenne és nem praktikus.

A 2013-ban alapított bécsi vállalkozás által kifejlesztett AIRSKIN nevű szenzorrendszer azonnal felismeri az érintéseket és ezeknek megfelelően reagál is. A megoldás egy levegővel töltött lágy műanyag borítás, amelybe az ipari robotok gyakorlatilag becsomagolhatók. Az AIRSKIN belsejében intelligens légnyomásmérő szenzorok vannak. Amennyiben egy az AIRSKIN-nel becsomagolt ipari robotkar hozzáér valamihez, akkor az anyag összenyomódik, a légnyomás megnő és a szenzor azonnal küldi a megfelelő jelet a robotot vezérlő egységnek. Ezáltal leállítható a gép mozgása, még azelőtt, hogy egy igazán veszélyes helyzet bekövetkezhetne.


A rendszer gyakorlatilag bármelyik ipari robotra felszerelhető. A meglévő robotok is kiegészíthetők az AIRSKIN-nel, s így egy teljesen hagyományos robotból is együttműködő és az érintésekre reagáló gép alakítható ki. További előny, hogy nincs szükség bonyolult beállításokra, mindössze egyetlen kábelt kell csatlakoztatni a vezérlést végző rendszerekhez és az AIRSKIN máris működik.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • barret #5
    Amiről én írtam,az az ajtó alján teljes hosszában végigfutó vastag puha gumicső! Egy vékony gumicső csatlakozik rá,aminek a másik felén egy nyomáskapcsoló érzékeli a változást.
    Ha változás következik be,leállítja a mozgató motort!
  • gosub #4
    Nem a karok, hanem a hajlat és végpontok a veszélyesek, mert azok a kilógó részei. Azokat kéne borítani ilyennel, csak hát bonyolultabb az alakjuk.
    Nem csak emberbiztosra kell ezeket készíteni, hanem üzembiztosra is. Minden párnát naponta kalibrálni... ha egy kar 8-10 párnája közül egy szaraxik emiatt az egész gépsor szívni fog és áll, vár.
    Egyenlőre jobban bízom a mozgó gép hatótávjában tartózkodni tilos eljárásban.
  • norbre #3
    annyira nem új a dolog..
    Comau collaborative robots - automatica 2016
    Utoljára szerkesztette: norbre, 2017.08.08. 15:43:48
  • pajsil #2
    Ki kell javítanom. Az biztonsági élvédő amiről ír, és az oda zárást hivatott megelőzni. Technikailag szerintem nem magyarázom, csak annyit hogy grafit ellenállásos. A robotok légpárnái pedig, amint a cikk író is megnevezte LÉG-nyomás változásból (nyomás mérővel) dönti el, hogy szorít -e vagy ütközött. És igaz nem új technika csak nem egyszerű emberekhez engedélyeztetni egy ilyen szerkezetet. Vagyis bebizonyítani, hogy biztonságos. És még így is sikerülhet kinyírnia magát egy-két bátor embernek. Feltehetően lesz majd apró betűs joghézag...
  • barret #1
    Ez fantasztikus ötlet! Gondolom most mentek el körülnézni először egy üzembe!
    Hosszú évek óta így működnek az automata kapuk...Aljukon van egy légpárna végig,ha leér a talajra,kikapcsol a mozgató motor.(ha alatta van bármi,akkor is) Gratulálok a korszakalkotó technikai kidolgozáshoz :D