Berta Sándor

Az önértékelési problémákat is felismerik a Facebook algoritmusai

Ezekre ugyan csak következtetnek az ismert adatokból, de minden információ adott a megfelelő pontossághoz.

A Facebook elsősorban a felhasználói adatainak kiértékeléséből és ezen információk értékesítéséből jut bevételekhez. Ez adatvédelmi szempontból már régóta vitatott modell. Az oldal Ausztráliában és Új-Zélandon most azért került a kritikák kereszttüzébe, mert lehetővé teszi a reklámajánlatok "továbbítását" az önértékelési problémákkal küzdő tinédzserek felé.

A The Australian és az Ars Technica birtokába jutott egy 23 oldalas dokumentum, amelyből kiderült, hogy a Facebook algoritmusai felismerik, ha egy fiatalnak az önbizalom területén "támogatásra" van szüksége. A közösségi oldal azt elemzi ki, hogy a fiatalok miként használják a platformot és képesek következtetni az adott személyek érzelmi állapotára.

A rendszer többek között képes érzékelni, ha a tinédzserek "értéktelennek", "bizonytalannak", "lesújtottnak", "feszültnek", "butának", "haszontalannak", "túlterheltnek", "stresszesnek" vagy egyszerűen "vesztesnek" érzik magukat. A hirdetők így pontosan tudhatják, hogy mikor akar egy fiatal jól kinézni vagy mikor érdeklődhet a sporttevékenységek és a fogyás iránt. A dokumentum leírta számos tinédzser magatartását és azt is, hogy az éppen mitől függ, például attól, hogy a hét közbeni vagy hétvégén írnak-e bejegyzéseket. A szöveget a Facebook két ausztráliai menedzsere fogalmazta meg. Persze a portál által levont következtetések nem meglepők annak fényében, hogy a profilokban egyébként is meg van adva a kor, a kapcsolati státusz, ismert továbbá az ismerősök száma, a posztolás helye és gyakorisága, melyek adatok alapján jelenleg is lehet szűkíteni a reklámokat.

A Facebook egy rövid közleményben reagált, amelyben kiemelte, hogy a The Australian cikkének a végkövetkeztetése félrevezető. Az oldal ezt azzal indokolta, hogy a munkatársai anonim kutatási adatokat értékeltek ki, hogy segítsenek a piaci elemzőknek megérteni azt, hogyan fejezik ki magukat az emberek a portálon. A dokumentumban szereplő példák pedig fiktívek voltak és az adatokat nem használták fel a reklámokhoz. Emellett a Facebook nem kínál eszközöket ahhoz sem, hogy a felhasználóknak az érzelmi állapotuk alapján lehessen célzott hirdetéseket kínálni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • esztyopa #4
    Az egész *kiszűrés*arra jó,hogy rendelkezésre áll, egy könnyen befolyásollhatő embercsoport,akiket könnyedén rá lehet venni mindenfélére !
    Nem csak minden sz*r megvásárlására,henem töntetésre,*beszavazásra*
    politikai manipulációra,de ÁL *statisztikai közvéleménykutatásra*amikor a társadalommal meg akarnak valami *etetni*melynek elfogadtatására igen jól ,lehet használni a könnyen befolyásolható emberek *irányított véleményér*
    Ez már a emberek manipulálának egy kifinomultabb,*második generációs* módszere !/Mert az emberek okosodnak,és nem dőlnek be olyan könnyen a régi,*agybabeszélős*módszernek./
  • cylontoaster #3
    Egyáltalán nem hülyeség, nem véletlen hogy csak pozitív megerősítést kaphatsz (like), míg negatívot nem. Az sem, hogy mindenki értelemszerűen csak nagyon jó dolgokat tesz ki, átlagosat vagy negatívat alig.
    Ha kiposztolom hogy bajom van, akkor esetleg rámírnak chaten hogy mi az, megdumáljuk stb. Vagy poszt nélkül ugyanez. Normális embernek erre szüksége van, mégsem ezt látni.
    Ha kiposztolom hogy boldog vagyok, szép vagyok, aranyos a kutyám, akkor ezt jól megerősítik és ennyi. Egész látványosan erre van igény, ami számomra furcsa. Inkább lenne igényem társaságra akkor, ha gondom van (és a gondról beszélni, nem arról hogy amúgy milyen aranyos a macskám), mint erre.

    Plusz: akinek nem volt önértékelési gondja, annak ettől lesz. Egyrészt azt látom egész nap, hogy másnak milyen jó, megint elutaztak, megint ezt-az csináltak, aranyos kutyája van, vagy épp gyereke, bezzeg nekem. (Neke ugyanolyan az életem, de mivel más életének csak kiragadott jó részeit látom, így torz a kép). Másrészt ha folyamat kapsz pozitív visszajelzést, akko idővel igényelni fogod, hiába nem volt rá korábban szükséged.

    Az sem lehet véletlen, hogy (amennyire én látom) ilyen jellegűen inkább lányok használják.
  • Archenemy #2
    Ez egyébként érdekes, én úgy vettem észre főleg annak vannak önértékelési gondjai, aki gyakran posztol magáról, mert annak szükséges a visszajelzés. De ez lehet hogy hülyeség.
  • Skylake #1
    Ezek az infok is értékesítve vannak az adatpiacon, ez teljesen biztos, akármit is állít a cég.