Berta Sándor
Oldalt váltott az álhírgyáros
Az amerikai elnökválasztás legnagyobb kamusztorija egy FBI-ügynök öngyilkossága volt, melynek kitalálója azonban ma már csak szatírákat ír.
Jestin Coler éveken át foglalkozott álhírek készítésével és a nevéhez köthető tavaly novemberben annak a kitalált történetnek a megjelentetése is, amely szerint egy Hillary Clinton magán levelezőszerverét vizsgáló FBI-ügynök megölte a feleségét, majd öngyilkos lett és tűz ütött ki a házukban. Az időpont nem véletlen, hiszen pont három nappal később kezdődött az amerikai elnökválasztás. Ez volt minden idők egyik legnagyobbat durranó álhíre.
Az amerikai választási kampányban megjelentetett álhírek eddigi legátfogóbb vizsgálatából kiderült, hogy a kampány utolsó szakaszában a 20 legnépszerűbb álhírt többen olvasták a Facebookon, mint 20 legolvasottabb cikket. Az ötödik helyen Coler kitalált cikke szerepelt az FBI-ügynök haláláról, amely a Denver Guardian nevű oldalon jelent meg. Ezt 500 000 alkalommal osztották meg és kommentálták az emberek, ez volt Coler álhírkészítési karrierjének csúcspontja.
A választás közeledtével az álhírek átvették a vezetést a közösségi médiában
Coler 40 éves és három éven át nagyon jól megélt az álhírek készítéséből, azonban befejezte ezt a munkát. Ahogy ő mondta: új küldetése van, azt akarja, hogy az emberek újra megbízzanak a sajtóban. A családapa a kezdetekre úgy emlékezett vissza, miszerint 4 vagy 5 évvel ezelőtt észrevette, hogy a kitalált történetek mennyire gyorsan terjedtek el az interneten és az emberek anélkül osztották meg azokat, hogy gondolkoztak volna. Kíváncsi volt, hogy minderre ő is képes lenne-e. Létrehozta a National Report nevű álhíroldalt. Gyorsan érzékelte, hogy a kitalált történeteit mások is felkapták, a Facebookon regisztrált felhasználók éppúgy, mint a Fox News szerkesztői. Sőt, az egyik sztori még egy törvénytervezet szövegébe is bekerült. Egyszerűen hihetetlen volt, hogy milyen egyszerűen ment minden.
Nagyon élvezte a munkát, és nem csak a pénzért csinálta, habár a havi 10-30 ezer dollár közötti összeg igen jelentős. A Google hiába szünetette meg a reklámkihelyezést nála, százak álltak sorba, hogy rakja ki a hirdetésüket. Leginkább érdekesnek azt tartja, hogy valamiért csak a jobboldaliak veszik be a magyar Hírcsárda színvonalú híreket, a liberálisoknál az első néhány kommentnél lebukik az egész történet, és onnantól kezdve elenyészik a sztori.
Majdnem egymillió megosztást ért, hogy Hillary Clinton fegyvereket adott el az ISIS-nek
A férfi azt mondta, alapvetően szatírákat írt és a felhasználókat akarta megtéveszteni, de rájött arra, hogy mindez egyben jó üzlet is lehet. Először csak egy honlapot hozott létre, utána egyre többet. Egyik portálnak sem volt impresszuma, a cikkeknél sem volt semmilyen név, mégis átvették és elhitték az anyagokat. Végül már 10 álhíroldalt üzemeltetett és 20 munkatársa volt. Az utóbbiak megkapták a cikkeik után járó reklámbevételeket, de ő is jól keresett a tevékenységgel. Bizonyos hónapokban többet keresett, mint egykor IT-szakemberként. Egy idő után már üzletté vált az egész dolog. A cége neve Disinfomedia volt.
A The Washington Post 2014 novemberi cikke után a National Reportot a Facebook algoritmusai leminősítették, azóta szinte csak szatírákat készített. Az egyetlen kivételt az FBI-ügynökös álhír jelentette. Még egyszer utoljára nagyot akart dobni és sok pénzt keresni. A reakció őt is meglepte, hirtelen a reflektorfénybe kerültek a kitalált anyagok. Tavaly novemberben kopogtattak a Los Angeles elővárosában lévő háza ajtaján, az NPR rádió riportere, Laura Sydell kereste, aki valahogy kiderítette a valódi személyazonosságát. Először elutasította az interjút, később mégis rábólintott. Négy hónappal később felhagyott a régi munkájával.
Jestin Coler éveken át foglalkozott álhírek készítésével és a nevéhez köthető tavaly novemberben annak a kitalált történetnek a megjelentetése is, amely szerint egy Hillary Clinton magán levelezőszerverét vizsgáló FBI-ügynök megölte a feleségét, majd öngyilkos lett és tűz ütött ki a házukban. Az időpont nem véletlen, hiszen pont három nappal később kezdődött az amerikai elnökválasztás. Ez volt minden idők egyik legnagyobbat durranó álhíre.
Az amerikai választási kampányban megjelentetett álhírek eddigi legátfogóbb vizsgálatából kiderült, hogy a kampány utolsó szakaszában a 20 legnépszerűbb álhírt többen olvasták a Facebookon, mint 20 legolvasottabb cikket. Az ötödik helyen Coler kitalált cikke szerepelt az FBI-ügynök haláláról, amely a Denver Guardian nevű oldalon jelent meg. Ezt 500 000 alkalommal osztották meg és kommentálták az emberek, ez volt Coler álhírkészítési karrierjének csúcspontja.
A választás közeledtével az álhírek átvették a vezetést a közösségi médiában
Coler 40 éves és három éven át nagyon jól megélt az álhírek készítéséből, azonban befejezte ezt a munkát. Ahogy ő mondta: új küldetése van, azt akarja, hogy az emberek újra megbízzanak a sajtóban. A családapa a kezdetekre úgy emlékezett vissza, miszerint 4 vagy 5 évvel ezelőtt észrevette, hogy a kitalált történetek mennyire gyorsan terjedtek el az interneten és az emberek anélkül osztották meg azokat, hogy gondolkoztak volna. Kíváncsi volt, hogy minderre ő is képes lenne-e. Létrehozta a National Report nevű álhíroldalt. Gyorsan érzékelte, hogy a kitalált történeteit mások is felkapták, a Facebookon regisztrált felhasználók éppúgy, mint a Fox News szerkesztői. Sőt, az egyik sztori még egy törvénytervezet szövegébe is bekerült. Egyszerűen hihetetlen volt, hogy milyen egyszerűen ment minden.
Nagyon élvezte a munkát, és nem csak a pénzért csinálta, habár a havi 10-30 ezer dollár közötti összeg igen jelentős. A Google hiába szünetette meg a reklámkihelyezést nála, százak álltak sorba, hogy rakja ki a hirdetésüket. Leginkább érdekesnek azt tartja, hogy valamiért csak a jobboldaliak veszik be a magyar Hírcsárda színvonalú híreket, a liberálisoknál az első néhány kommentnél lebukik az egész történet, és onnantól kezdve elenyészik a sztori.
Majdnem egymillió megosztást ért, hogy Hillary Clinton fegyvereket adott el az ISIS-nek
A férfi azt mondta, alapvetően szatírákat írt és a felhasználókat akarta megtéveszteni, de rájött arra, hogy mindez egyben jó üzlet is lehet. Először csak egy honlapot hozott létre, utána egyre többet. Egyik portálnak sem volt impresszuma, a cikkeknél sem volt semmilyen név, mégis átvették és elhitték az anyagokat. Végül már 10 álhíroldalt üzemeltetett és 20 munkatársa volt. Az utóbbiak megkapták a cikkeik után járó reklámbevételeket, de ő is jól keresett a tevékenységgel. Bizonyos hónapokban többet keresett, mint egykor IT-szakemberként. Egy idő után már üzletté vált az egész dolog. A cége neve Disinfomedia volt.
A The Washington Post 2014 novemberi cikke után a National Reportot a Facebook algoritmusai leminősítették, azóta szinte csak szatírákat készített. Az egyetlen kivételt az FBI-ügynökös álhír jelentette. Még egyszer utoljára nagyot akart dobni és sok pénzt keresni. A reakció őt is meglepte, hirtelen a reflektorfénybe kerültek a kitalált anyagok. Tavaly novemberben kopogtattak a Los Angeles elővárosában lévő háza ajtaján, az NPR rádió riportere, Laura Sydell kereste, aki valahogy kiderítette a valódi személyazonosságát. Először elutasította az interjút, később mégis rábólintott. Négy hónappal később felhagyott a régi munkájával.