Berta Sándor
Betekintene a nagy platformok algoritmusaiba Angela Merkel
A német kancellár szerint az IT-óriások hatalma veszélyes a demokráciára nézve. Mindenki csak azokat a megosztásokat látja, amelyekkel egyetért.
A politikus a Müncheni Médianapok nevű rendezvényen szólalt fel és azt sürgette, hogy az algoritmusoknak átláthatóknak kell lenniük. Minderre azért van szükség, hogy az érdeklődő polgárok tájékozódhassanak arról, hogy mi történik a médiaszokásaikkal kapcsolatos adatokkal. Merkel a 30 perces beszéde alatt egyszer sem nevezte meg közvetlenül a Google-t vagy a Facebookot, azonban mégis pontosan tudni lehetett, hogy mely IT-cégekre gondolt.
A német kancellár közölte, hogy a nagy platformok, illetve azok algoritmusai miatt beszűkül a piac és ez a jelenség veszélyezteti azt is, hogy sok szolgáltató legyen. Mindennek pedig komoly gazdasági következményei lehetnek más sajtóorgánumok számára és fenyegetheti azok létezését. A politikus figyelmeztetett arra is, hogy az emberek a közösségi oldalakon már csak azokat a dolgokat olvassák el, amelyek megerősítik az ő álláspontjukat vagy amiket a hasonlóan gondolkodók ajánlanak nekik. Ez egy olyan folyamat, amit pontosan meg kell figyelni, mert fenyegeti a demokrácia szempontjából létfontosságú véleményszabadságot és -sokszínűséget. A nem átlátható mechanizmusok eltorzíthatják az érzékelést.
Merkel egyébként támogatja az egységes európai digitális piac létrehozását és dicsérte Günther Oettingert, az Európai Unió digitális területért és társadalomért felelős biztosát.
A kiadók képviselői szintén bírálták a nagy IT-vállalatokat. Philipp Welte, a Burda menedzsere kijelentette, hogy legkésőbb 2017-ben vagy 2018-ban egymilliárd euró alá fog esni az újságok értékesítéséből származó nettó reklámbevétel. Egyetlen kiadó sem tud egyedül lépést tartani a gyors technológia fejlődéssel, éppen ezért el kell hagyniuk az elefántcsonttornyaikat és megtanulniuk, hogyan dolgozzanak hálózatba kötve.
A politikus a Müncheni Médianapok nevű rendezvényen szólalt fel és azt sürgette, hogy az algoritmusoknak átláthatóknak kell lenniük. Minderre azért van szükség, hogy az érdeklődő polgárok tájékozódhassanak arról, hogy mi történik a médiaszokásaikkal kapcsolatos adatokkal. Merkel a 30 perces beszéde alatt egyszer sem nevezte meg közvetlenül a Google-t vagy a Facebookot, azonban mégis pontosan tudni lehetett, hogy mely IT-cégekre gondolt.
A német kancellár közölte, hogy a nagy platformok, illetve azok algoritmusai miatt beszűkül a piac és ez a jelenség veszélyezteti azt is, hogy sok szolgáltató legyen. Mindennek pedig komoly gazdasági következményei lehetnek más sajtóorgánumok számára és fenyegetheti azok létezését. A politikus figyelmeztetett arra is, hogy az emberek a közösségi oldalakon már csak azokat a dolgokat olvassák el, amelyek megerősítik az ő álláspontjukat vagy amiket a hasonlóan gondolkodók ajánlanak nekik. Ez egy olyan folyamat, amit pontosan meg kell figyelni, mert fenyegeti a demokrácia szempontjából létfontosságú véleményszabadságot és -sokszínűséget. A nem átlátható mechanizmusok eltorzíthatják az érzékelést.
Merkel egyébként támogatja az egységes európai digitális piac létrehozását és dicsérte Günther Oettingert, az Európai Unió digitális területért és társadalomért felelős biztosát.
A kiadók képviselői szintén bírálták a nagy IT-vállalatokat. Philipp Welte, a Burda menedzsere kijelentette, hogy legkésőbb 2017-ben vagy 2018-ban egymilliárd euró alá fog esni az újságok értékesítéséből származó nettó reklámbevétel. Egyetlen kiadó sem tud egyedül lépést tartani a gyors technológia fejlődéssel, éppen ezért el kell hagyniuk az elefántcsonttornyaikat és megtanulniuk, hogyan dolgozzanak hálózatba kötve.