Berta Sándor
Kell-e tartaniuk a bankoknak az IT-cégektől?
A pénzügyi startupok mellett az IT-óriáscégek is veszélyt jelenthetnek a hagyományos bankokra. Vagy mégsem?
Thomas Schaufler, az Erste Bank vezetője szerint a pénzügyi startupok egyértelműen előnyben vannak a piac többi szereplőjével szemben, mert nem kell hatalmas apparátust fenntartaniuk és nincsenek folyamatosan növekvő banki szoftverrendszereik sem, amelyekre tekintettel kellene lenniük. Így teljes mértékben a konkrét ügyfélkívánságokra tudnak összpontosítani és egyetlen szolgáltatásra koncentrálhatnak. Mindazonáltal a tranzakciós volumen sok pénzügyi startup esetében meglehetősen szerény, és üzleti modelljeik általában a saját felvásárlásuk elősegítésén alapulnak: arra számítanak, hogy egy nagyobb szereplő megvásárolja az adott funkciót x millióért, ahelyett, hogy ő maga kifejlesztené azt.
A menedzser kiemelte, hogy a banktevékenységek szabályozását végző testületek mindig az aktuális fejlesztések után futnak. Ugyanakkor nem csupán e szervezetekre és a pénzügyi startupokra kell figyelniük, hanem a területen megjelenő IT-vállalatokra (Apple, Google, Amazon, Facebook stb.) is, amelyek saját fizetési szolgáltatásokat fejlesztettek vagy fejlesztenek ki. Ezek a konszernek akkora tőkével rendelkeznek, hogy egyik napról a másikra képesek lennének a bankok számára komoly konkurensekké válni, de azt nehéz megmondani, hogy ezek a szolgáltatások valóban sikeresek lennének-e vagy sem.
Hiszen hiába ismert cég az Apple vagy a Google, ha pénzügyekről van szó, korántsem biztos, hogy töretlen az ügyfelek rajongása. Az óriáscégek szintén pontosak tudják, hogy a különböző országokban hatályban lévő komplex szabályozások miatt nagyon nehéz egy összetett digitális banki megoldást létrehozni. (Például van, ahol nem engedélyezik a személyazonosság megerősítését videóchaten keresztül.) Ráadásul mostanában elég sok új területre kell koncentráljanak, melyeken sokkal kevesebb befektetéssel köthetnek üzleteket. Ott, ahol nincs szükség banklicencre, viszont kínálhatnak egyszerű kapcsolódó szolgáltatásokat.
Thomas Schaufler szerint az elmúlt évek rohamos fejlődése miatt nehéz megjósolni, hogy milyen lesz a bankszektor 10 év múlva. Véleménye szerint az ügyfelek számos dolgot intézhetnek majd el online, például előzetesen tájékozódhatnak vagy dokumentumokat tölthetnek fel a banki rendszerekbe, de elterjedhet a webkamerás szoftverek alkalmazása, előtérbe kerülhet a Skype és egyéb szolgáltatások használata.De bárhogy is alakulnak a dolgok, a legfontosabb az adatbiztonság lesz.
A hagyományos pénzintézetek 83 százaléka úgy vélte, hogy piacaikat veszélyeztetik a pénzügyi technológiai szolgáltatást nyújtó cégek. Magyarországon a bankszektorban az egyre hangsúlyosabb digitalizáció és a szigorodó tőkekövetelmények miatt további konszolidáció várható, a lakossági piacon 4-6 nagybank elég a szolgáltatások biztosításához - nyilatkozta korábban Kovács Levente, a Bankszövetség főtitkára.
Thomas Schaufler, az Erste Bank vezetője szerint a pénzügyi startupok egyértelműen előnyben vannak a piac többi szereplőjével szemben, mert nem kell hatalmas apparátust fenntartaniuk és nincsenek folyamatosan növekvő banki szoftverrendszereik sem, amelyekre tekintettel kellene lenniük. Így teljes mértékben a konkrét ügyfélkívánságokra tudnak összpontosítani és egyetlen szolgáltatásra koncentrálhatnak. Mindazonáltal a tranzakciós volumen sok pénzügyi startup esetében meglehetősen szerény, és üzleti modelljeik általában a saját felvásárlásuk elősegítésén alapulnak: arra számítanak, hogy egy nagyobb szereplő megvásárolja az adott funkciót x millióért, ahelyett, hogy ő maga kifejlesztené azt.
A menedzser kiemelte, hogy a banktevékenységek szabályozását végző testületek mindig az aktuális fejlesztések után futnak. Ugyanakkor nem csupán e szervezetekre és a pénzügyi startupokra kell figyelniük, hanem a területen megjelenő IT-vállalatokra (Apple, Google, Amazon, Facebook stb.) is, amelyek saját fizetési szolgáltatásokat fejlesztettek vagy fejlesztenek ki. Ezek a konszernek akkora tőkével rendelkeznek, hogy egyik napról a másikra képesek lennének a bankok számára komoly konkurensekké válni, de azt nehéz megmondani, hogy ezek a szolgáltatások valóban sikeresek lennének-e vagy sem.
Hiszen hiába ismert cég az Apple vagy a Google, ha pénzügyekről van szó, korántsem biztos, hogy töretlen az ügyfelek rajongása. Az óriáscégek szintén pontosak tudják, hogy a különböző országokban hatályban lévő komplex szabályozások miatt nagyon nehéz egy összetett digitális banki megoldást létrehozni. (Például van, ahol nem engedélyezik a személyazonosság megerősítését videóchaten keresztül.) Ráadásul mostanában elég sok új területre kell koncentráljanak, melyeken sokkal kevesebb befektetéssel köthetnek üzleteket. Ott, ahol nincs szükség banklicencre, viszont kínálhatnak egyszerű kapcsolódó szolgáltatásokat.
Thomas Schaufler szerint az elmúlt évek rohamos fejlődése miatt nehéz megjósolni, hogy milyen lesz a bankszektor 10 év múlva. Véleménye szerint az ügyfelek számos dolgot intézhetnek majd el online, például előzetesen tájékozódhatnak vagy dokumentumokat tölthetnek fel a banki rendszerekbe, de elterjedhet a webkamerás szoftverek alkalmazása, előtérbe kerülhet a Skype és egyéb szolgáltatások használata.De bárhogy is alakulnak a dolgok, a legfontosabb az adatbiztonság lesz.
A hagyományos pénzintézetek 83 százaléka úgy vélte, hogy piacaikat veszélyeztetik a pénzügyi technológiai szolgáltatást nyújtó cégek. Magyarországon a bankszektorban az egyre hangsúlyosabb digitalizáció és a szigorodó tőkekövetelmények miatt további konszolidáció várható, a lakossági piacon 4-6 nagybank elég a szolgáltatások biztosításához - nyilatkozta korábban Kovács Levente, a Bankszövetség főtitkára.