Berta Sándor
Nem tudnak rádión adatokat fogadni a brit harci helikopterek
A brit haditengerészet helikopterprogramja komoly presztízsveszteséget szenvedett el.
A Wildcat HMA2 típusú helikopterek elvileg a brit haditengerészet legújabb és legkorszerűbb légi járművei, azonban nemrég kiszivárgott, hogy komoly hiányossággal rendelkeznek. A helikopterek ugyanis jelenleg nem tudnak adatokat továbbítanak rádiókapcsolaton keresztül. Ennek oka, hogy a járműveket ugyan felszerelték a Bowman által gyártott biztonságos rádiókommunikációs rendszerrel, de hiányzik a taktikai adatlink (TDL). A Wildcat HMA2-ben egyébként van ilyen képesség, de azt a brit beszerzési projekt fejlesztési szakaszában 2008-ban költségokokból törölték.
A TDL egy olyan szabvány, amelynek a bevezetésében és az alkalmazásában a NATO-tagállamok megállapodtak egymással, s lehetővé teszi a digitalizált adatok továbbítását. Más helikopterek a TDL-t a Link 16 üzemmódban támogatják. Ilyen módon lehetővé válik például, hogy a támadási célokkal kapcsolatos információkat elektronikus úton továbbítsák.
A hiányosság azt jelenti, hogy a Wildcat HMA2 helikopterek személyzete kénytelen az adatok átvitelére például USB-kulcsokat használni. Mindez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy a helikoptereknek akár bevetés közben is le kell szállniuk, ami nem csupán rendkívül bosszantó, de akadályozza is a harccselekmények végrehajtását. Az új járművek 2014 óta állnak szolgálatban.
A Wildcat HMA2 típusú helikopterek elvileg a brit haditengerészet legújabb és legkorszerűbb légi járművei, azonban nemrég kiszivárgott, hogy komoly hiányossággal rendelkeznek. A helikopterek ugyanis jelenleg nem tudnak adatokat továbbítanak rádiókapcsolaton keresztül. Ennek oka, hogy a járműveket ugyan felszerelték a Bowman által gyártott biztonságos rádiókommunikációs rendszerrel, de hiányzik a taktikai adatlink (TDL). A Wildcat HMA2-ben egyébként van ilyen képesség, de azt a brit beszerzési projekt fejlesztési szakaszában 2008-ban költségokokból törölték.
A TDL egy olyan szabvány, amelynek a bevezetésében és az alkalmazásában a NATO-tagállamok megállapodtak egymással, s lehetővé teszi a digitalizált adatok továbbítását. Más helikopterek a TDL-t a Link 16 üzemmódban támogatják. Ilyen módon lehetővé válik például, hogy a támadási célokkal kapcsolatos információkat elektronikus úton továbbítsák.
A hiányosság azt jelenti, hogy a Wildcat HMA2 helikopterek személyzete kénytelen az adatok átvitelére például USB-kulcsokat használni. Mindez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy a helikoptereknek akár bevetés közben is le kell szállniuk, ami nem csupán rendkívül bosszantó, de akadályozza is a harccselekmények végrehajtását. Az új járművek 2014 óta állnak szolgálatban.