Berta Sándor
Tornado vadászrepülőgéphez nyomtattak alkatrészeket
A brit légierő egyik Tornado repülőgépébe 3D-nyomtatóval készített alkatrészeket építettek be. A gép sikeres tesztrepüléseket hajtott végre.
A Tornado GR4 típusú vadászrepülőgéphez a különböző alkotóelemeket a Brit Királyi Légierő (RAF) megbízásából a BAE Systems hadiipari konszern gyártotta le. A tesztekhez kiválasztott repülőgépbe beépítették az alkatrészeket, majd több sikeres tesztrepülésre is sor került. Mike Murray, a BAE Systems egyik vezető munkatársa közölte, hogy a módszerrel a gyártás nem kötődik egyetlen meghatározott helyhez, hiszen az alkatrészek bárhol elkészíthetők, ahol rendelkezésre áll a megfelelő 3D-nyomtató. A helyszín lehet egy támaszpont, de akár a hajók, például egy repülőgép-hordozó fedélzete is. Az alkatrészeket a RAF marhami bázisán nyomtatták ki és építették be a kiválasztott repülőgépbe.
A Brit Királyi Légierő azért támogatja az eljárást, mert a segítségével jelentős költségmegtakarítás érhető el. A RAF azt reméli, hogy 2017-ig a 3D-nyomtatásnak köszönhetően a repülőgépek üzemeltetése, karbantartása és javítása során összesen több mint 1,2 millió fontot takaríthat meg.
Korábban Michael Llenza amerikai korvettkapitány vázolta fel azt a lehetséges jövőképet, hogy meghatározó szerepet játszhatnak a jövő harcterein a 3D-nyomtatók, amelyek drasztikusan megváltoztathatják a fegyveres erők logisztikai rendszerét és a bevetéseket. Egyetlen konténerrel biztosítható lenne a szükséges műszaki támogatás; Afganisztánban már létrehoztak 3D-laboratóriumokat és az Obama-kormány komoly összegeket fektet be a technológiába. A tervek szerint három kiválasztott kutatóintézet összesen 200 millió dollárt kap, két projektet közvetlenül a Pentagon felügyel.
A Tornado GR4 típusú vadászrepülőgéphez a különböző alkotóelemeket a Brit Királyi Légierő (RAF) megbízásából a BAE Systems hadiipari konszern gyártotta le. A tesztekhez kiválasztott repülőgépbe beépítették az alkatrészeket, majd több sikeres tesztrepülésre is sor került. Mike Murray, a BAE Systems egyik vezető munkatársa közölte, hogy a módszerrel a gyártás nem kötődik egyetlen meghatározott helyhez, hiszen az alkatrészek bárhol elkészíthetők, ahol rendelkezésre áll a megfelelő 3D-nyomtató. A helyszín lehet egy támaszpont, de akár a hajók, például egy repülőgép-hordozó fedélzete is. Az alkatrészeket a RAF marhami bázisán nyomtatták ki és építették be a kiválasztott repülőgépbe.
A Brit Királyi Légierő azért támogatja az eljárást, mert a segítségével jelentős költségmegtakarítás érhető el. A RAF azt reméli, hogy 2017-ig a 3D-nyomtatásnak köszönhetően a repülőgépek üzemeltetése, karbantartása és javítása során összesen több mint 1,2 millió fontot takaríthat meg.
Korábban Michael Llenza amerikai korvettkapitány vázolta fel azt a lehetséges jövőképet, hogy meghatározó szerepet játszhatnak a jövő harcterein a 3D-nyomtatók, amelyek drasztikusan megváltoztathatják a fegyveres erők logisztikai rendszerét és a bevetéseket. Egyetlen konténerrel biztosítható lenne a szükséges műszaki támogatás; Afganisztánban már létrehoztak 3D-laboratóriumokat és az Obama-kormány komoly összegeket fektet be a technológiába. A tervek szerint három kiválasztott kutatóintézet összesen 200 millió dollárt kap, két projektet közvetlenül a Pentagon felügyel.