Berta Sándor

Drónos repülések - átláthatatlan és veszélyes káosz van?

Egyre többen érdeklődnek a robotrepülőgépek iránt, azonban a pilóták véleményét a szabályozásokkor nem nagyon kérik ki.

Két héttel ezelőtt írtunk arról, hogy Németországban megszigorítják a távirányítású légi járművek használatának szabályait és bevezetik a drónvezetői jogosítványt, amelyet az 5 kilogrammnál nagyobb tömegű robotrepülőgépek reptetéséhez kell kiváltani. A 10 évig érvényes engedélyt 16 éven felüliek szerezhetik meg, a drónvezetői jártasságot a tartományi közlekedési hatóságnál kell bizonyítani egy vizsgán. A 250 grammot meghaladó tömegű modellrepülőknél és pilóta nélküli légi járműveknél kötelezően bevezetik a drónazonosító "rendszámot", amelyen a tulajdonos nevét és lakcímét kell feltüntetni. Az 5 kilogrammnál kisebb tömegű drónokat legfeljebb 100 méteres repülési magasságban lehet majd használni és csak úgy, hogy a robotrepülőgép mindig a vezető látóterében maradjon.

Christoph Bach, a Copter Piloten nevű szövetség vezetője médiastratégaként és kommunikációs tanácsadóként dolgozik, s a szabadidejében szenvedélyes pilóta. A szakember elmondta, hogy a drónok vagy a kopterek, ahogy ők nevezik ezeket a járműveket, megfelelően használva semmivel sem veszélyesebbek az autóknál vagy a kerékpároknál. A korszerű kopterek számos biztonsági megoldással vannak felszerelve, de természetesen a piacra dobásuk előtt műszakilag át kell vizsgálni minden modellt. Mindegyik pilótának tisztában kell lennie azzal, hogy a technika bármikor csődöt mondhat. az ilyen esetekben pedig kizárólag az illető repülési képességei és az óvatossága számítanak, csak ezek segítségével akadályozható meg, hogy ne történjen valami súlyos dolog.

A drónok elsősorban a repülőterek körüli területek lehetnek veszélyesek. Ez az a közös légtér, amelyet gyakran használnak alacsonyan repülő helikopterek - ilyenek például a rendőrségi és a mentőhelikopterek - amelyek hirtelen bukkanhatnak fel és amelyek elől ki kell térniük a robotrepülőgépeknek. A legnagyobb veszélyt azonban Koch szerint a meglévő szabályok és törvények hiányos ismerete jelenti. Egy egységes törvény csökkenthetné a kockázati tényezőt. Az új pilótákat alig tájékoztatják a tartományi vagy országos előírásokról, ráadásul az egyes tartományok között is eltérőek lehetnek a szabályok, ami dezorientációt és bizonytalanságot okoz.


A légi jog nehezen követhető a laikusok számára, különösen a különböző repülésellenőrzési zónák miatt. E területen az okostelefonos alkalmazások segíthetnek a jövőben, amelyek a GPS-adatokra támaszkodva tájékoztatják a felhasználókat a repülésellenőrzési zónákról. A szakember hozzátette, hogy a kialakult helyzetben a kereskedőknek és a gyártóknak is van felelősségük, mert a pilóta nélküli légi járművek korlátlan technikai lehetőségeit reklámozzák, de a termékek mellett nincsenek ott az egyes országokban hatályos törvényi előírások. Sokszor még az az információ is hiányzik, hogy a drónok szabadban való üzemeltetéséhez különleges felelősségbiztosításra van szükség.

A repülési magasság 100 méterre való korlátozásával a döntéshozók elsősorban az utasszállítás során használt légteret akarták szabadon tartani és azt megakadályozni, hogy a kopterek találkozhassanak az utasszállító repülőgépekkel. De ezen a területen szintén világos szabályokra van szükség. Természetesen elvileg lehetőség lesz arra is, hogy valaki 100 méteres magasság felett repüljön, de csak különleges felszállási engedély birtokában, valamint megfelelő felszerelés használatával, továbbá a pilótának megfelelően képzettnek is kell lennie.

Minden közlekedési eszköz használata esetén van esély balesetekre, de a lehetőleg egységes szabályozással és a lakosság felvilágosításával biztosítani lehet a korrekt magatartást a légtérben. Koch és az általa vezetett szervezet azt szeretné elérni, hogy a kopterpilóták felelősségteljesen repüljenek és eközben figyeljenek másokra is. Kezdeményezést is indítottak, amelynek neve Aerial Culture – repülés felelősséggel. Ezzel vállalták, hogy tisztelettudóan és a szabályokat betartva kezelik a légi járműveiket. Ahhoz, hogy a jövőben se történjenek súlyos balesetek, a kopterpilóták értelmére és felelősségteljes magatartására apellálnak. Csak így lehet elkerülni, hogy Németország kövesse a svéd példát. A skandináv államban ugyanis széles körűen korlátozták vagy betiltották a drónrepüléseket.

De a pilóták mellett az ipar és a kereskedelem felelőssége is óriási, mert nem szabad csak a rövid távú profitra gondolni, hanem hosszú távon egészséges és növekvő kopterpiacra van szükség, amelyen a termékeket vagy azok csomagolásait ellátják a megfelelő figyelmeztetésekkel. Ez az ipar és a kereskedelem számára is hasznos, s aláhúzza majd azt, hogy mindegyik fél elkötelezett a társadalmi felelősség iránt.

A pilóták részéről egyébként vegyes volt az új szabályok fogadtatása. Sokan üdvözölték az egységes és általános szabályozás megteremtése érdekében tett erőfeszítéseket, amelyek növelhetik a jogbiztonságot, de bizonyos intézkedések és korlátozások már kevésbé nyerték el a szövetség tagjainak tetszését. Az utóbbi közé tartozik a lakott területek feletti tilalom bevezetése. Eddig lehetőség volt arra, hogy át lehessen repülni ezeket a területeket és azokról felvételeket lehessen készíteni, de a jövőben az érintettektől, akiknek a birtoka felett átrepül valaki, előzetesen engedélyt kell kérni. Ugyanakkor a légi közlekedési hivatalok eseti vagy általános felszállási engedélyével át lehet majd repülni a lakott területek fölött, a lakók külön engedélye nélkül is, de csak akkor, ha a pilóta betartja az adatvédelmi és a személyiségi jogi előírásokat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • esztyopa #3
    Miért kérdeztek volna meg bárkit is,aki *hozzáértő*?
    /Minket talán megkérdeztek az olimpináról?/
  • arty #2
    bezzeg egy fasza illiberális "semmitseszabad" mennyivel jobb lenne :)

    esetleg az istenkártyát bedobva, el tudnék még képzelni egy kerestyénykonzervatív baromságot is... tuti van "ide illő" bibliai idézet is, hiszen az mindenre(!) van!

    tény: probléma lehet, hogy levideóz a szomszéd a drónjával, de az eddig is probléma lehetett (drón nélkül). volt törvény, ami GARANTÁLTA, hogy ez ne történhessen meg?
    elég nehezen szabályozható ez az egész....


    Utoljára szerkesztette: arty, 2017.02.06. 15:07:14
  • 0sm #1
    Tipikus libsi nesze semmilyen rendelkezés:
    "...akiknek a birtoka felett átrepül valaki, előzetesen engedélyt kell kérni. Ugyanakkor a légi közlekedési hivatalok eseti vagy általános felszállási engedélyével át lehet majd repülni a lakott területek fölött, a lakók külön engedélye nélkül is, de csak akkor, ha a pilóta betartja az adatvédelmi és a személyiségi jogi előírásokat."

    Hogyan lehet bárkin számonkérni mindezt??
    Ülök a kertemben, ceruzát hegyezek és arra vagyok hivatva, hogy elhiggyem, hogy a paraszt a cuccával ha full HD-ben felvesz, nem tesz ki kockázatnak?

    Ugyan kérem!