Gyurkity Péter

Tud még növekedni az okostelefon-piac

Az Apple rontott, az LG és a HTC tovább szenved. Nem lesz erős a trend, de Kelet-Európa a növekedés egyik motorja lehet.

Napjainkban egyre többször hallani, hogy az okostelefonok piacra gyakorlatilag telítődött, legalábbis a fejlett országokban, a növekedés pedig elsősorban Ázsiában rajzolódik ki. A GfK friss felmérése szerint Kína mellett a kelet-európai országok sem állnak itt rosszul, és bár a most mért kedvező adatok nem vetítenek előre egy erős trendet, régiónkban nem kell tartani a csökkenéstől.

A harmadik negyedévre vonatkozó adatok szerint Nyugat-Európában és Észak-Amerikában gyakorlatilag stagnáltak az eladások, tehát a fejlett országokban valóban nem számíthatunk újult erőre. Ehhez képest Kínában 15 százalékkal bővült a forgalom az egy évvel korábbi állapothoz képest, itt pedig Kelet- és Közép-Európa, Latin-Amerika, a fejlődő ázsiai országok, valamint a Közel-Kelet és Afrika is növekedést tudott felmutatni. A cég arra számít, hogy jövőre megfordul a helyzet, vagyis ők nem vetítenek előre egy megújuló erőt mutató erős trendet, mindazonáltal a kelet-európai államok továbbra is egy számjegyű növekedést tudnak majd produkálni, ami nem lebecsülendő.


Globális szinten az előrejelzés szerint idén összesen 1,4 milliárd okostelefon találgat gazdára, ami 6,6 százalékos bővülést jelentene a 2015-ös összesítéshez képest. A növekedés tehát még mindig jelen van a területen belül, itt nincs arról szó, hogy a piac globális értelemben is telítődne, de az jól látszik, hogy 2017 során többek között a kelet-európai országok számítanak majd a növekedés motorjának. Érdemes ezzel kapcsolatban megjegyezni, hogy a GfK szakemberei komoly esélyt látnak egy kínai visszaesésre, ennek hatása pedig a globális forgalomban is megjelenik majd, az azonban még nagy kérdés, hogy az ottani gyártók mennyiben tudnak majd megújulást felmutatni. Ugyanígy süllyedést mutathat majd fel a latin-amerikai régió, amely ugyan most (hosszabb szünet után) ismét erősödni tudott, ez azonban valószínűleg nem lesz tartós.

Cégekre lebontva az okostelefonok piacán ma már senki sincs könnyű helyzetben, tekintettel arra, hogy a szegmenst egyelőre továbbra is vezető Samsungnak is meggyűlt a baja legutóbbi zászlóshajójával, a kínai szereplők pedig minden lehetőséget megragadnak a további terjeszkedés érdekében. Az Apple utolsó negyedének fontosabb eredményeiből rögtön kiderül, hogy ezúttal némileg visszaestek az eladások, amire éves szinten eddig nem volt példa.


A cég bevétele 2016 során 217 milliárd dollár volt, miközben egy évvel korábban még 233 milliárd dollár feletti eredményt értek el, amihez nyilván hozzájárult, hogy az utolsó három hónap során 45,5 millió iPhone készüléken adtak túl, ami 2,5 millióval maradt el az egy évvel korábbi adattól – az átlagos eladási ár eközben 670-ről 619 dollárra mérséklődött. Amíg a kínai piac korábban felfelé húzta az adatokat, itt már harmadik negyedéve folyamatos a visszaesés, ami nyilván a hazai szereplők erősödését mutatja.

Az LG a maga részéről kifejezetten kedvező számokat tudna felmutatni, ha a mobilos részleg nem húzná le a vállalati eredményt. A harmadik naptári negyedévben 13,5 millió okostelefont szállítottak le, az amerikai eladások 14 százalékkal bővültek, eközben azonban a mobilos divízió 389 millió dolláros veszteséget hozott össze, ami nagyjából megfelel az utóbbi másfél-két év trendjének. A G5 nem talált túlságosan kedvező fogadtatásra, a V20 esetében a magas ár akadályozhatja meg ezt, miközben az említett kínai cégek szinte mindenkinek aláígérnek.

A HTC esetében némi javulásról számolhatunk be, hiszen bár a cég továbbra is veszteséges, a szeptemberben lezárult negyedévben 700 millió dolláros bevételt mutattak fel, ami arra volt elegendő, hogy a működési veszteséget 63 millió dollárra szorítsák le, aminek eredményeként az egy évvel korábbi -23 százalékos arány helyett ez most csak -9 százalék volt. A HTC 10 és a HTC Vive az illetékesek szerint jól szerepel, de a pontos adatokat ezzel kapcsolatban nem árulták el. A mostani jelentés még nem számol a Google Pixel révén bejövő esetleges bevételekkel, mint ahogy a VR-tartalmakra szakosodott Viveport online bolt is csak később kezdheti meg a bevétel termelését.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • etniez #3
    Lehet benne valami. Régen 2-4 évre vettem telefont, mindig megvettem az aktuális zászlóshajót.
    Most vettem egy Galaxy A3 2016-ot és már látom, hogy ez a telefon simán meglesz 3-5 évig, pedig nem zászlóshajó, hanem középkategória.
  • zola2000 #2
    A pc ipar ma már tényleg eljutott oda, hogy 5+ éves gépek sem biztos hogy csereérettek nem is nagyon cserélik az emberek azokat, de egy középkategóriás telefon 2-3 éve milyen is volt?

    (oké ma már egy 50ezer forintos xiaomiban van 8 mag és 3giga ram, de 3 éve 1-2mag, 512 mega ram ma már kb semmire sem elég ha valaki okostelefonként akarja használni lite appokon kívül)
    Utoljára szerkesztette: zola2000, 2016.10.29. 15:36:03
  • etniez #1
    Én azért bízom benne, hogy a növekedés megállt a világon mindenhol, hiszen teljesen értelmetlen a telefonokat egy-két évente lecserélni.
    Egy középkategóriás telefon egy aksi cserével simán elmehetne 4-5 évet mindenkinél.
    Nagyon drága, felesleges és nagyon szennyezi a környezetet.