Berta Sándor

Kiaknázatlanul hevernek a cégeknél az adatok

A Big Data-elemzések trendek előrejelzésében, a fogyasztók viselkedésének megtippelésében, és a szolgáltatások személyre szabásában segíthetnek.

A cégek általánosságban nagy mennyiségű adatot gyűjtenek, amelyek első pillantásra nem is tűnnek nagy értékűnek. Ezek lehetnek hálózati, szenzor és honlapok interakcióival kapcsolatos adatok, ügyfélhívások, ügyfélszolgálati feljegyzések, valamint közösségi médiaanyagok. Az összetett konfigurációkban a dolgok internete eszközök szoftvernaplóinak is nagy jelentősége lehet. Ron Bodkin, a Think Big Analytics alapítója ezek kihasználásában segít az ügyfeleknek. Támogatják őket az adatelemzési modellek elkészítésében, hogy akár valós idejű információk alapján hozhassanak döntéseket. Az adatokat később szűrhetik, finomíthatják és betölthetik az előrejelzési modelljeikbe. Az első lépés azonban az, hogy lehetőleg minél több adathoz jussanak.

A kliensek között vannak nagy bankok, telekommunikációs vállalatok, de médiaházak, reklámügynökségek és kereskedelmi vállalkozások is. A Big Data számukra elsősorban a szolgáltatások személyre szabásában, az ügyfelekkel való interakciókban és az elégedettség felmérésében játszik fontos szerepet. Például a távközlési társaságoknál zsebbe vágó kérdés az előfizetők elvándorlása. Megfelelő mennyiségű adatra támaszkodva előre jelezhetik, hogy mely ügyfelek akarnak más szolgáltatóhoz váltani és jobb ajánlatokat kínálhatnak nekik. Az üzemekben pedig a szenzoradatok elemzésével például olyan előrejelzések készíthetők, amelyek alapján hatékonyabbá tehetők a gyártási eljárások.

Sok alkalmazási esetnek vannak valós idejű komponensei, például az ügyfelekkel való interakció. Ez egyben azt is jelenti, hogy valós időben kell megérteni a viselkedési adatokat. A Think Big Analytics az egyik európai nagy bankkal együttműködve például a csalás elleni harcban használható adatmodellen dolgozik, s a projektben a neurális hálózatoknak és a gépi tanulási technológiáknak is komoly szerep jut. A technológiai trendek az adatelemzések automatizálásának irányába mutatnak. Ez idővel oda fog vezetni, hogy egyre több és több vállalat alkalmaz majd valós idejű rendszereket az előrejelzési modellek applikációs integrációjához.

De a gépi tanulási technikákban is nagy lehetőségek vannak. Számos olyan eset van, amikor vizuális információkat dolgoznak fel. Létrehoztak egy prototípust egy gépi tanulási rendszerhez, amely képfelismerés segítségével azonosítani tudja az elhaladó autómodelleket. Így aki BMW-t vezet, az teljesen más ajánlatokat láthat majd az autópályák reklámtábláin, mint aki egy Fordot vagy Opelt. A gépi tanulás a gyártási hibák felderítésében is hasznos lehet, míg az egyik ügyfelük arra használja a technológiát, hogy a telefonközpontba beérkező hívások esetében elemezze az ügyfelek hangulatát, és jelzi, ha valaki kezd idegessé válni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • esztyopa #6
    Hú de f*sza lenne,ha nem 20,hanem 100 elérhetetlen,kéretlen,és felesleges*személyre szabott*ajánlatot kapnék naponta /amit nem győzök *féregteleníteni*/és lelkesen próbálnám a telhetetlen étvágyú profithiénákat jóllakatni
  • jkedzs #5
    ha majd összekapcsolják az adatbázisokat a személyes adataiddal és szabadon kereskednek majd velük... ahogy haladunk el fog jönni ez is.
    továbbá a különböző támadások és adatkiszivárgások sokkal nagyobb kárt fognak okozni neked, mint eddig.

    ahhoz képest, hogy informatikus vagy eléggé vakon mozogsz ebben a világban.
    nyilván jól tudsz angolul is, ha már informatikus vagy:

    https://www.youtube.com/watch?v=hFyRXvzYhrs

    Utoljára szerkesztette: jkedzs, 2016.11.29. 19:21:16
  • lammaer #4
    Nekem semmi kifogásom az ellen hogy számomra kedvező ajánlatokkal érjenek utol. Mégiscsak jobb ha értesülök arról hogy az általam hőn vágyott fúrógép most 50%al olcsóbb mitn az hogy a combfix harisnya akcijóóós :)

    Az meg már egyéni tréning kérdése, hogy az ember hagyja magát behúzni a csőbe és el tudnak e adni neki olyat amit nem akar vagy egyszerűen csak felhasználja a testreszabott infót saját céljaira.
    Olyan már valóban volt hogy hirtelen bedobtam egy kamerás drónt egy kosárba (hirdetés alapján), de nálam szabály hogy mindíg alszok egyet rá mielőtt küldöm a rendelést. És másnap már nem is volt olyan érdekes, nem is vettem meg :)

    (FYI: informatkusként még mindíg egy 5+ éves butatelefonom van és nincs facebook accountom :D szóval ennyire tudnak behúzni a trendek )
    Utoljára szerkesztette: lammaer, 2016.11.29. 14:57:12
  • Skylake #3
    Oda kell adni a Szent Google-nak, meg a Szent Facebook-nak hagy játszanak ők is velük. Természetesen a Szent NSA, Szent GCHQ, és egyéb aprószentek sem kihagyhatók ebből, hiszen az ő nézőpontukból, a piaci igényekkel szemben a terrorpisták elleni harc kapcsán mindenki mindenfajta elérhető adatát, külön felhatalmazás nélkül korlátlanul, explicit felhasználási cél megjelenése nélkül be kell gyűjteni, nyilván. Ők is örülni fognak ezeknek az adatoknak. Mély fájdalom persze, hogy a másik oldalról azért jönnek lassan fel azok a megoldások is, amelyek pont azon területeken próbálják bezárni az ilyen adatgyűjtögetést, amelyekre van hatáskörük a végfelhasználóknak, szóval már e téren nincs akkora nagy jólét, mint mondjuk 5-6 éve, amikor még egy bizonyos szemüveges, vékony dongájú rendszeradmin srác a Booz Allen Hamilton-nál melózott. Büszke vagyok arra, hogy én is e bezárási megoldások egyik terjesztője vagyok saját környezetemben.
  • Cat #2
    Az ügyfelek azt akarják, amire a marketingesek igényt támasztanak bennük.
    Utoljára szerkesztette: Cat, 2016.11.29. 06:26:03
  • GixEr #1
    De konyorgom, az ugyfelek akarjak ezt amit rajuk huznak a szolgaltatok????
    (pontosabban. Mibol gondoljak, hogy ezt akarjuk?)