SG.hu

Big Data: sok a kihasználatlan lehetőség

Manapság már minden alkatrész, eszköz és gép rengeteg adatot generál, és a cégvezetők egyre inkább kezdenek ráébredni, hogy ezek elemzésével sok pénzt kereshetnek.

A vállalatok tevékenységi körtől függetlenül rengeteg adattal dolgoznak, legyenek azok személyekhez köthetők, mint ügyfeleik adatai, internetes vélemények a cégről, közösségi hálózatokból származó infók, blogkommentek, illetve gépek által generáltak, mint a logfájlok, érzékelők adatai, helyadatok vagy egészségügyi jelzések. Ez az információs bánya azonban néhány évvel ezelőttig parlagon hevert, mivel elemzéséhez, stratégiailag értékes információvá válásához hiányzott a technológia és a szaktudás. A szféra napjainkban egyre fontosabbá válik, ezért a Cisco felmérést készített az IT vezetők között, hogy hogyan látják ők a terület helyzetét.

"A Big Data nagyon beleitta magát a köztudatba, a válaszadók kétharmada szerint stratégiai prioritás lesz vállalatuk számára a következő öt évben. Az informatikának egy teljes transzformációja megy végbe, és mindenki kíváncsian várja, hogy ez az egész milyen irányba fog menni. Most kezdünk ráébredni hogy micsoda adatmennyiség birtokában vagyunk, most próbáljuk kitalálni, hogy ezt mire fogjuk használni. A cégek több, mint fele külön költségkeretet biztosít erre a területre, ami a mai világban, a gazdasági válság közepette azt jelenti, hogy a döntéshozók is megértették a jelentőségét. Mindenki érzi, hogy egy trendforduló van, amire reagálni kell." - mondta el Takács Gábor, a társaság regionális adatközpontokért felelős munkatársa.


A felmérést Takács Gábor és Boross Ádám ismertette

A folyamat a szervezetek minden területét érinteni fogja, elsőként természetesen az IT-részleget. Míg eddig az informatikai vezetők némileg aggódtak, hogy a folyamatok automatizálása részlegük leépítésével is együtt jár, mára kiderült, hogy minőségi váltás megy végbe, új munkakörök jönnek létre (pl. tudományos adatelemző), és összességében az IT további munkahelyeket teremt. A meglévő szakembereknek új feladatai lesznek, és a cégek irányvonalát erősen befolyásolni fogja, hogy ki mennyire tudja az adatokat információvá alakítani. Mivel a Big Data kérdéskörrel minden valószínűség szerint az IT-részleg fog foglalkozni, így a szervezeteken belüli súlya növekedni fog, kiemelt stratégiai pozíciót fog kapni. Ugyan az adatok kezelését informatikusok végzik majd, viszont a speciális szakmai tudást a többi részleg (pénzügy, marketing stb.) adja hozzá, de a partnerségi viszonyokat az IT fogja majd össze.

A tényleges felhasználás még nyitott kérdés, a cégen belüli kommunikációtól, a vállalati kultúrától, a belső beszélgetésektől függ, illetve a Cisco startup cégeket is támogat. Nagy szükség van olyan speciális gyakorlati képességekkel rendelkező kreatív munkatársakra, akik elképzelik és realizálják az adatokban rejlő lehetőségeket. Egyre nagyobb az igény az olyan informatikai szakemberek képzésére, akik jártasak ezen a speciális területen – például „adattudósokra”, akik képesek az adatokat kreatív és látványos módon szemléltetni az eredményeket, és feltárni azok lehetséges üzleti hatásait.

A trend terjedését leginkább adatbiztonsági kockázatok hátráltathatják, de valós veszélyt jelent az is, hogy ez az egész jelenség a cégek többségénél szűz terület. Adott esetben nincs rá elég pénzük, nincsenek tapasztalataik, megfelelő szakembereik, kész megoldásokat pedig nem mindig tudnak venni. Előfordulhat, hogy egyszerűen túl sok a feldolgozandó adat, azokhoz túl sokféleképpen lehet hozzáférni, a biztonság szavatolására pedig nincs elég pénz. Mivel a kockázatok fele emberi tényező, ezek elméletben kezelhetők, képzéssel megoldhatók.


A kockázatok fele emberi tényező

Fontos kiemelni, hogy az egész akkor hatékony, ha az adatfeldolgozás intelligens eszközökkel már ott lezajlik, ahol keletkezik az adat, különben hatalmas hálózati- és tárolókapacitási igény keletkezik. "Egy ázsiai országban van egy cipőbolthálózat, kamerákkal, kihelyezett reklámkijelzőkkel. Ha egy női vásárló bemegy a boltba beazonosítják, és mire végigmegy a bolton, és eljut a női cipőkhöz az adatbázisból kiválogatja egy rendszer, hogy eddig miket vásárolt, a sor végi képernyőkön pedig az ő vásárlási szokásai alapján, az ő ízlésvilágának megfelelően jelennek meg ajánlott termékek. Az adatok valós idejű elemzésével a cég 25-30 százalékos forgalomnövekedést tudott generálni." - mondta Takács Gábor.

A cégek túlnyomó többsége ugyan ma is végez valamilyen adatelemzést, de csak kevesebb, mint harmaduk tud stratégiailag értékes információhoz jutni. A meglévő adatok kereskedelmi, gyártástechnológiai előnyre váltásának igénye egyre nagyobb, de csak a vezetők harmadában tudatosodott, hogy a rájuk özönlő adatmennyiség kezelésére külön stratégiát kell kiépíteni.


Boross Ádám mérnök tanácsadó szerint az informatika a Big Datával kitörhet a "költséghely" státuszból és profitcentrummá válhat, ahol megmutathatja, hogy értéket tud teremteni. Ha egy létező adatból eddig nem létező információt tud generálni, amit az értékesítés vagy a cégvezetés számára fel tud mutatni, akkor az a részleg pozícióját nagyban erősítheti. "Ha egy termékgyártó cég az általa gyártott gépek csapágyaira szenzorokat tesz, és ha érzékeli hogy melegszik egy csapágy, már előre kiküldhet egy cserealkatrészt vagy cseregépet, még mielőtt a gép tönkrement volna. Így egyrészt nem a leállással és a kárelhárítással foglalkoznak, másrészt egy olyan prémium áru szolgáltatást értékesíthetnek, ami arról szól, hogy egy gépet nem mint gép adnak el, hanem havi vagy éves fizetéssel, azaz valójában az üzemidőt árulják, tehát a cégek üzleti modellt is válthatnak."

A Cisco szakemberei szerint az informatika szolgáltatássá alakul, és a szakembereknek egyre inkább nem a hardverekkel, switchek vagy routerek programozásával kell foglalkoznia, hanem azt a logikát kell értenie, hogy mire képes az informatika és ezt hogyan lehet az üzleti igényekhez igazítani. Az adatközpontoknál most ugyanaz a változás megy végbe, mint ami egy évtizeddel ezelőtt például a PC-nél lezajlott. Régen például foglalkozni kellett a különböző hálózati kártyák beszállításával, de egy integrálási folyamat után ez az alaplapra került, így ma csupán be kell dugnunk a gépbe a kábelt és az interneten vagyunk. Az adatközpontokban ugyanígy integrálódik a hálózat, a szerver és a tárolóegység, egy egységes blokká válnak, csak a nagyságrend tér el.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • csimmasz #6
    Az intelligens villanyórához egy pár szót!

    Szerinztem javít a szolgáltatás minőségén és + költségeket csökkent.

    Az, hogy nincs plombázás, nincs allandó villanyszerelő küldözgetés szerződés kötéseknél vagy megszüntetéseknél, percek alatt elintzézhető egy le vagy felkapcsolás napok helyett ez mind pénzt és időt takarít meg a felhasználónak is meg a szolgáltatónak is.
    A visszaélések is nehezebbek mert jobban érzékelik az elvesző teljesítményt és könnyebb behatárolni azt is hogy hol van.

    A napkollektorok hálózatba termelésélt sem nagyon lehet hagyományos órákkal megoldani ésszerúen.
    Már régóta az éjszakai áram is intelligens mi azt jelenti, hogy nem éjszakai hanem olyan időkben kapcsolják be amikor a hálózaton megcsappan a terhelés bármikor a napo folyamán.
    Nyugaton a minimális szolgáltatás biztosítása miatt a régi rendszerrel nem volt megoldható, most ha nem fizetsz egy gombnyomásra leveszik a felvehető árammenyiséget egy minimális szintre ugy 2,7 3,6 A ami kb 600-800 watt.
    Csak a cirkohoz meg mikro sütőhöz elég de se füteni semmi.

    Ha
  • fade2black #5
    O_o Kereskedelmi cégeknél a célja gyak kizárolag át vagy nem áttételesen de a versenyképesség növelése a profit.
    Hogy "ingyenes" eszközökkel oldják meg vagy sem az teljesen mindegy, mondjuk ez imo pont az a terület ahol sok sikert az "ingyenes" eszközökhöz.
  • Cat #4
    "csak eppen mindkettore van ingyenes es a kereskedelmieknel neha jobb megoldas is"

    Ez biztos, de itt jön be a szakértelem, a humán erőforrás kérdése. Van olyan alkalmazottad, aki ért hozzá? Ha igen, egy szintig meg tudod csinálni ingyenes eszközökkel, de mi van, ha ő sem tud valamit megoldani, vagy ne'adj isten valami komolyabb probléma van, honnan lesz az ingyenes megoldáshoz támogatás? Nyilván nem kis Bt-knek van szüksége erre, hanem nagyvállalatoknak, és ha erre egy bevételtermelő üzleti megoldást építenek nem engedhető meg a leállás.
  • kvp #3
    Ez olyan mint az intelligens villanyora. Nem javit semmit a szolgaltatas minosegen, nem hoz tobb hasznot a szolgaltato cegnek sem, viszont jo sokba kerul. Ezert van az, hogy a gyarto cegek probaljak eladni a termekeiket, de nem igazan veszi senki, csak ha torvenyi tamogatast tudnak hozza kilobbizni. Mindemellett probaljak eladni barkinek akit ra tudnak beszelni, hogy szuksege van ra. A helyzet az, hogy a big data letezik, mint ahogy a felho rendszerek is, csak eppen mindkettore van ingyenes es a kereskedelmieknel neha jobb megoldas is.
  • Sir Cryalot #2
    ...én is igaznak vélem, hogy vannak még homálybavesző részletek ezzel a "zsargonnal" kapcsolatban.
  • Komolytalan #1
    Azért érdekes, hogy ezt a "Big Data" dolgot elsősorban olyan cégek tolják, akiknek a termékei indokolatlanul túlárazottak, pl. Cisco, Oracle. Biztos lehet úgy csűrni-csavarni a számokat, hogy kijöjjön az, hogy 10 millió egy nyomorult SQL szerverért nem költséghely, hanem profitcentrum, csak azt lesz nehéz elmagyarázni, hogy mondjuk töredékébe kerülő MS-SQL, esetleg ingyenes PostgreSQL az mégis miben lenne rosszabb egy Oracle szervernél. Persze erre nekik Németországban külön meggyőző laboratóriumuk is van, Porschekkal meg thai kurvákkal - gondolom nem ettől drága a portákájuk, mivel ezt is profitcentrumként, és nem költséghelyként fogják fel.