Gyurkity Péter
Jön a könnyű és gazdaságos li-oxigén akkumulátor
Ezt ígéri az MIT fejlesztése, amely elsősorban az elektromos autókban találhat otthonra.
Nem is olyan rég írtunk a lítium-oxigén akkumulátorok terén elért fontos áttörésről, amely jóval gazdaságosabbá teheti ezen fejlesztéseket, az MIT mérnökei azonban egy másik fontos területen értek el komoly előrelépést, amely legalább ilyen fontos lehet. Ennek révén javul a hatékonyság, ezzel egy időben pedig csökken a súly.
Az MIT hivatalos oldalán megjelent közleményből kiderül, hogy az új fejlesztés leginkább az elektromos meghajtásra támaszkodó autók elterjedésében segíthet, hiszen a fent említett két előny a jelenleg is meglévő hátrányokat orvosolja. A szakembereknek sikerült egy olyan zárt rendszert létrehozniuk, amelyben az oxigént nem a környezetből szívják be, a folyamat végén pedig nem oda kerül vissza. Ehelyett az itt alkalmazott nanorészecskék mind a lítiumot, mind pedig az oxigént megtartják, amivel javul a hatékonyság, kitolódik az élettartam, ezek az akkumulátorok pedig a mindennapok során, valós körülmények között is jobban használhatóvá válnak.
Az egyik legfontosabb előny, hogy az elektromos energia mindössze 8 százaléka alakul hővé és vész el a folyamat során, ami a korábban elért érték alig egyötöde (1,2 volt helyett mindössze 0,24 volt). A gyors feltöltés tehát nem jelent problémát, ez nem okozhatja az akkumulátor meggyulladását, az eltérő kialakítás miatt nincs szükség a levegőt a párától és a szén-dioxidtól megtisztító drága kiegészítőkre, a kémiai reakció pedig önmagában megelőzi a túltöltést, vagyis megelőzhetők a strukturális sérülések és a robbanások. A laboratóriumban elvégzett 120 teljes ciklus után mindössze 2 százalékban határozták meg a kapacitásvesztést, ami jóval hosszabb élettartamot vetít előre, de a további tökéletesítgetések révén ez még tovább javítható.
Amennyiben sikerül túljutni a laboratóriumi fázison, ezek az új „szilárd oxigént” alkalmazó akkumulátorok orvosolhatják az elektromos autók két nagy hátrányát, hiszen jelentős mértékben lefaragnak a súlyból, és egyben kitolhatják a hatósugarat.
Nem is olyan rég írtunk a lítium-oxigén akkumulátorok terén elért fontos áttörésről, amely jóval gazdaságosabbá teheti ezen fejlesztéseket, az MIT mérnökei azonban egy másik fontos területen értek el komoly előrelépést, amely legalább ilyen fontos lehet. Ennek révén javul a hatékonyság, ezzel egy időben pedig csökken a súly.
Az MIT hivatalos oldalán megjelent közleményből kiderül, hogy az új fejlesztés leginkább az elektromos meghajtásra támaszkodó autók elterjedésében segíthet, hiszen a fent említett két előny a jelenleg is meglévő hátrányokat orvosolja. A szakembereknek sikerült egy olyan zárt rendszert létrehozniuk, amelyben az oxigént nem a környezetből szívják be, a folyamat végén pedig nem oda kerül vissza. Ehelyett az itt alkalmazott nanorészecskék mind a lítiumot, mind pedig az oxigént megtartják, amivel javul a hatékonyság, kitolódik az élettartam, ezek az akkumulátorok pedig a mindennapok során, valós körülmények között is jobban használhatóvá válnak.
Az egyik legfontosabb előny, hogy az elektromos energia mindössze 8 százaléka alakul hővé és vész el a folyamat során, ami a korábban elért érték alig egyötöde (1,2 volt helyett mindössze 0,24 volt). A gyors feltöltés tehát nem jelent problémát, ez nem okozhatja az akkumulátor meggyulladását, az eltérő kialakítás miatt nincs szükség a levegőt a párától és a szén-dioxidtól megtisztító drága kiegészítőkre, a kémiai reakció pedig önmagában megelőzi a túltöltést, vagyis megelőzhetők a strukturális sérülések és a robbanások. A laboratóriumban elvégzett 120 teljes ciklus után mindössze 2 százalékban határozták meg a kapacitásvesztést, ami jóval hosszabb élettartamot vetít előre, de a további tökéletesítgetések révén ez még tovább javítható.
Amennyiben sikerül túljutni a laboratóriumi fázison, ezek az új „szilárd oxigént” alkalmazó akkumulátorok orvosolhatják az elektromos autók két nagy hátrányát, hiszen jelentős mértékben lefaragnak a súlyból, és egyben kitolhatják a hatósugarat.