Gyurkity Péter

Áttörés a lítium-oxigén akkumulátoroknál

Az eddigi instabil változatokat váltja fel egy új fejlesztés, amely egyben jóval gazdaságosabb.

Az amerikai energiaügyi minisztérium alá tartozó Argonne Nemzeti Laboratórium számolt be arról, hogy valódi áttörést értek el a lítium-oxigén akkumulátoroknál, amelynek révén nemcsak nagyobb teljesítményt, de biztonságosabb és gazdaságosabb működést is ígérnek.

A Nature magazinban is megjelent egy hosszabb anyag a fejlesztésről, amelynek legnagyobb előnye a korábbi változatokhoz képest, hogy az akkumulátor lemerülése közben nem lítium-peroxid (Li2-O2) kerül a környezetbe, hanem lítium-szuperoxid (Li-O2), mégpedig stabil, kristályos formában, amivel megoldhatónak tűnik az eddig alkalmazott instabil változatok egyik legnagyobb problémája. A lítium-szuperoxid a kibocsátást követően lítiumra és oxigénre bomlik, a megoldás nem igényli további oxigén bevonását a külső környezetből, ezzel pedig hosszabb élettartamot és biztonságosabb üzemelést garantálhatunk.

A gazdaságos jelleget szintén érdemes kiemelni, ennek jelentőségét azonban tovább növeli, hogy az új akkumulátorok ötször nagyobb kapacitást nyújthatnak a jelenleg alkalmazott lítium-ion változatokhoz képest. Arról persze még nincs szó, hogy a mindennapokban, széles körben is azonnal elérhetővé válik az új generáció, a stabilizálás mindössze azt teszi lehetővé, hogy tovább folytatódjon a fejlesztés, itt ugyanis még komoly munkára van szükség ahhoz, hogy a zárt rendszer jellemzőit pontosan felderítsék és válaszokat kapjanak a meglévő kérdésekre - a lítium-szuperoxid megjelenése például valószínűleg az elektródában lévő irídiumatomok megfelelő elhelyezésének köszönhető.

A közbenső lépés elérése után az amerikai és dél-koreai kutatók tovább dolgoznak a projekten.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • archelf #9
    A lítium-szuperoxid a kibocsátást követően lítiumra és oxigénre bomlik, a megoldás nem igényli további oxigén bevonását a külső környezetből, ezzel pedig hosszabb élettartamot és biztonságosabb üzemelést garantálhatunk.

    Pont az a lényege, hogy nem hagyja el a rendszert és nem is kell kívülről bevonni oxigént - tehát full zárt aksit lehet csinálni.
  • SupraMKIII #8
    jah, megjött a negyedéves rendszeres akku áttörés hír :-)

    Persze, az ebay még mindig nem ad rá találatot...
  • NEXUS6 #7
    Pont rájuk gondoltam. ;)

    De ugye ők is valamikor 2010-ben már bemutatták a technikai demo kocsijukat, ennek elenére nem nagyon látni ilyeneket az utakon.
  • btb300 #6
    Enyhe tulzas kijelenteni, hogy mindenki csak szilard akkumulatorokat fejleszt. Itt van peldanak okaert ez a ceg, akik mostanaban nagyobb medianyilvanossagot is kap:
    http://www.nanoflowcell.com/
  • NEXUS6 #5
    Szerintem kocsiknál a folyadékos, flow battery-ket kéne nyomni. Elektolit lemerül, a kúton 3 perc alatt feltöltik és megint mész 1000 km-t. A jelenlegi infrastruktúra minimális átalakításával megoldható.

    Sajna mindenki a szilárd akksikra hajt, pedig amíg azt felöltöd az nem kevés idő, ráadásul az elektromos hálózatot is fejleszteni kell hozzá.
  • barret #4
    Hirtelen ránézésre azt hittem,valami szemüveg reklám a cikk!
  • a_n_d_r_e_w #3
    Nem vagyok jaratos a kemiaban, de ha ez az akksi merules kozben "parolog", akkor mennyi lehet az elettartama? Az ok, hogy a kapacitas nagyobb mint most, de ez nem hangzik biztatoan. Vagy a mostani is bomlik kozben?
  • gombabácsi #2
    jaja, lassan havonta van egy ilyen hír :D
  • paby88 #1
    az a szomorú hogy az utóbbi 5évben vagy 200 fajta új akkumlátorról olvastam már itt de még eggyel se találkoztam a boltokban...