Gyurkity Péter
Egy perc alatt feltölt egy alumínium elem
Amerikai kutatók egy olyan alternatív elemet dolgoztak ki, amely több előnyt is kínál.
A hordozható eszközökben, az elektromos és hibrid meghajtásra épülő autókban, valamint immár egyre gyakrabban a megújuló energia eszközeként is használt akkumulátorok kapcsán visszatérő téma a lítiumra épülő technológia esetleges leváltása, a megszokott paraméterek jelentős mértékben történő javítása. A szakemberek most egy új elemmel váltanák valóra az ígéreteket, amely több fontos előnyt is kínál.
A Stanford Egyetem közleményében arról olvashatunk, hogy hosszas kutatómunka és kísérletezés után sikerült előállniuk egy olyan alternatív elemmel, amely a reaktív lítium helyett alumíniumra és grafitra épül. Ezzel sikerülhet elkerülni a kellemetlen baleseteket és malőröket, az egyes elemek kigyulladását és felrobbanását, hiszen az új fejlesztés esetében ez még akkor sem következik be, ha történetesen átszúrjuk, átütjük azt – vagyis az elemek akár hajlíthatók, rugalmasak is lehetnek. A biztonság mellett az alacsony ár is fontos előny, de ugyanitt jelenik meg a gyors feltölthetőség, hiszen ez akár 60 másodperc alatt is megvalósítható lenne a végleges változatokban.
Az egyetlen hátrány az output, ez ugyanis a hosszas munka után is éppen fele a lítium elemeknél megszokottnak. A csapatnak mindenesetre sikerült előállnia egy 2 voltos változattal (ez rekordnak számít az alumíniumra épülő fejlesztéseknél), amely így idővel lecserélheti a manapság használatban lévő 1,5 voltos AA és AAA elemeket, bár ehhez valószínűleg még évekre lesz szükség és ezalatt talán még orvosolni is tudják a problémát a katódban felhasznált grafit további alakításával. A gyors feltöltés azonban kárpótolhat ezért, mi több, ellentétben a korábbi fejlesztésekkel, az új példány nem 100, hanem akár 7500 újratöltési ciklust is átvészel a kapacitás romlása nélkül, ami legalább ilyen fontos előrelépés.
A munka tovább folytatódik, a jelenlegi fázist továbbiak követik majd, ahogy (remélhetőleg) egyre közelebb kerülnek a kereskedelmi forgalomban történő megjelenéshez.
A hordozható eszközökben, az elektromos és hibrid meghajtásra épülő autókban, valamint immár egyre gyakrabban a megújuló energia eszközeként is használt akkumulátorok kapcsán visszatérő téma a lítiumra épülő technológia esetleges leváltása, a megszokott paraméterek jelentős mértékben történő javítása. A szakemberek most egy új elemmel váltanák valóra az ígéreteket, amely több fontos előnyt is kínál.
A Stanford Egyetem közleményében arról olvashatunk, hogy hosszas kutatómunka és kísérletezés után sikerült előállniuk egy olyan alternatív elemmel, amely a reaktív lítium helyett alumíniumra és grafitra épül. Ezzel sikerülhet elkerülni a kellemetlen baleseteket és malőröket, az egyes elemek kigyulladását és felrobbanását, hiszen az új fejlesztés esetében ez még akkor sem következik be, ha történetesen átszúrjuk, átütjük azt – vagyis az elemek akár hajlíthatók, rugalmasak is lehetnek. A biztonság mellett az alacsony ár is fontos előny, de ugyanitt jelenik meg a gyors feltölthetőség, hiszen ez akár 60 másodperc alatt is megvalósítható lenne a végleges változatokban.
Az egyetlen hátrány az output, ez ugyanis a hosszas munka után is éppen fele a lítium elemeknél megszokottnak. A csapatnak mindenesetre sikerült előállnia egy 2 voltos változattal (ez rekordnak számít az alumíniumra épülő fejlesztéseknél), amely így idővel lecserélheti a manapság használatban lévő 1,5 voltos AA és AAA elemeket, bár ehhez valószínűleg még évekre lesz szükség és ezalatt talán még orvosolni is tudják a problémát a katódban felhasznált grafit további alakításával. A gyors feltöltés azonban kárpótolhat ezért, mi több, ellentétben a korábbi fejlesztésekkel, az új példány nem 100, hanem akár 7500 újratöltési ciklust is átvészel a kapacitás romlása nélkül, ami legalább ilyen fontos előrelépés.
A munka tovább folytatódik, a jelenlegi fázist továbbiak követik majd, ahogy (remélhetőleg) egyre közelebb kerülnek a kereskedelmi forgalomban történő megjelenéshez.