Gyurkity Péter

Egy perc alatt feltölt egy alumínium elem

Amerikai kutatók egy olyan alternatív elemet dolgoztak ki, amely több előnyt is kínál.

A hordozható eszközökben, az elektromos és hibrid meghajtásra épülő autókban, valamint immár egyre gyakrabban a megújuló energia eszközeként is használt akkumulátorok kapcsán visszatérő téma a lítiumra épülő technológia esetleges leváltása, a megszokott paraméterek jelentős mértékben történő javítása. A szakemberek most egy új elemmel váltanák valóra az ígéreteket, amely több fontos előnyt is kínál.

A Stanford Egyetem közleményében arról olvashatunk, hogy hosszas kutatómunka és kísérletezés után sikerült előállniuk egy olyan alternatív elemmel, amely a reaktív lítium helyett alumíniumra és grafitra épül. Ezzel sikerülhet elkerülni a kellemetlen baleseteket és malőröket, az egyes elemek kigyulladását és felrobbanását, hiszen az új fejlesztés esetében ez még akkor sem következik be, ha történetesen átszúrjuk, átütjük azt – vagyis az elemek akár hajlíthatók, rugalmasak is lehetnek. A biztonság mellett az alacsony ár is fontos előny, de ugyanitt jelenik meg a gyors feltölthetőség, hiszen ez akár 60 másodperc alatt is megvalósítható lenne a végleges változatokban.


Az egyetlen hátrány az output, ez ugyanis a hosszas munka után is éppen fele a lítium elemeknél megszokottnak. A csapatnak mindenesetre sikerült előállnia egy 2 voltos változattal (ez rekordnak számít az alumíniumra épülő fejlesztéseknél), amely így idővel lecserélheti a manapság használatban lévő 1,5 voltos AA és AAA elemeket, bár ehhez valószínűleg még évekre lesz szükség és ezalatt talán még orvosolni is tudják a problémát a katódban felhasznált grafit további alakításával. A gyors feltöltés azonban kárpótolhat ezért, mi több, ellentétben a korábbi fejlesztésekkel, az új példány nem 100, hanem akár 7500 újratöltési ciklust is átvészel a kapacitás romlása nélkül, ami legalább ilyen fontos előrelépés.

A munka tovább folytatódik, a jelenlegi fázist továbbiak követik majd, ahogy (remélhetőleg) egyre közelebb kerülnek a kereskedelmi forgalomban történő megjelenéshez.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • M2 #13
    A cikkben említettnek sajnos elég gyengus a kapacitás/súly értéke. Persze rövid távokra szánt, olcsó városi kisautókba attól még ideális lehet.
  • SupraMKIII #12
    Amúgy tényleg aggasztó, hogy sok a hír, kevés a termék...

    Ami nekem hiányzik, az a kapacitás/súly vagy kapacitás/térfogat érték: az, hogy kicsi a feszültség, magában semmit nem számít: több kisebb cella kell, ez csak méretezési kérdés.

    Egyébként gondolkozzunk kicsit: Ennek az akkunak legalább 75-szörös(!!!!!!) az élettartama a lithiumhoz viszonyítva, és 1 perc a töltése. Ez alapvető különbség, mert pl. egy elektromos autóval megálni 2 percre teljesen más, mint fél órára, vagy mondjuk akku pakkot cserélni...

    Szóval ha ki tudják hozni a lithium árának ötszöröséből, még akkor is életképes lehet a technológia! LEgfeljebb nem adja el az ember a kocsival az akku pakkot :-)
  • AgentKis #11
    Most azokat gyártják, amikről évekkel ezelőtt olvastuk, hogy évekbe telik kifejleszteni és megépíteni hozzájuk a gyárat. Ha Te tudod/tudnád gyorsabban és olcsóbban, javaslom csináld, vagy csináltasd! Én vennék (persze nem sokat)! ;-)
    Utoljára szerkesztette: AgentKis, 2015.04.09. 08:44:45
  • AgentKis #10
    Azok kerülnek kereskedelembe, amik tömegesen és olcsóbban gyárthatóak a jelenlegieknél és a közeljövőben megjelenő fejlesztéseknél. Ezek az "ígéretes" technológiák, ezek közül kell kiválasztani azt, amire gyártósor épülhet rendszerint mocsokdrágán! A kockázatok között van, hogy a gyárnak is be kell(ene) hoznia az árát. Na meg a tőkés is szeretne némi hasznot úgyhogy okosan kell belevágni.
  • AgentKis #9
    Azért a telefonodban már nem ólmos-savas akksi van, de nem is nikkel-kadmium, nikkel-metálhidrid, sőt valószínűleg nem is litium-ion, hanem jó eséllyel litium-polimer. Ez 4 féle akksi, ami eltejedt az elmúlt 15 évben. Ki tudja hány féle nem tudott elterjedni ezek miatt...
    Azért volt itt fejlődés bőven! 25 éve még semmilyen akkumulátoros eszköz nem volt képes repülni(!!!), most meg mekkora divat a villanyos drón. Jó az elektromotor gyártás is sokat fejlődött...
    Utoljára szerkesztette: AgentKis, 2015.04.09. 08:37:48
  • Steel #8
    én is ugyanerre gondoltam :) (mások is, ahogy olvasom)

    mindig ugyanaz a mese: "már működik, már kipróbáltuk, de még évekbe kerül mire elterjed"
    Hogy a faszba?? Ha pl. ukrajna valamelyik eldugott laborjában jön a felfedezés, akkor megértem, hogy nekik ott tényleg nincs pénz kifejleszteni a terméket tömeggyártásra...
    na de ez usá tele pénzel!! de lehetne japán is (tele pénzel, technológiával)!
    és mindig ugyanaz a vége: még évekbe telik kifejleszteni... blabla
  • Whysper #7
    Úgy mint itt: 8))))))))))

    https://www.youtube.com/watch?v=d8szceStqZI
  • MsUser #6
    Legalább egy megvásárolható lenne ezek a csoda aksik közül.
    Ha kereskedelembe kerül egy jobb könnyebben kezelhető az nem csak mobilokban fontos.
  • Sir Quno Jedi #5
    Jah, ezt évtizedek óta hallgatjuk, hogy namajdmost! :D
  • fszrtkvltzttni #4
    Te vennél ilyet? Fele akkora kapacitásút, valószínűleg jóval drágábban, hiszen ez nem egy bejáratot technológia? Na ezé!