Berta Sándor
81 000 szolgáltatás követi az internetezőket
IT-biztonsági szakemberek arra voltak kíváncsiak, hogy hány ajánlat foglalkozik a felhasználók online követésével.
Steven Englehardt és Arvind Narayanan, a Princeton Egyetem két munkatársa kiderítette, hogy legalább 81 000 internetes követőszolgáltatás működik világszerte, amely "elkíséri" az embereket az online útjaik során. A szakértők egymillió különböző honlapot elemeztek világszerte. Az ilyen tevékenységgel foglalkozó cégek pontosan tudják, hogy a felhasználókat milyen dolgok érdeklik. A cégek különböző okokból használnak ilyen megoldásokat. A Netflix például azért, hogy pontosan felderíthesse ügyfelei filmnézési szokásait és az összegyűjtött adatok alapján új alkotásokat javasolhasson nekik. De a rendszer azt is megjegyzi, hogy valaki melyik sorozat melyik évadánál és epizódjánál tart.
A tanulmány készítésekor ugyanakkor az is nyilvánvalóvá vált, hogy a 81 000 szolgáltatásból 123 nevezhető meghatározónak. Az anyag eredményei segítenek tisztábban látni abban a vitában, amely az adatvédelmi szakemberek és a tartalomszolgáltatók között zajlik. Előbbiek szerint a követőszolgáltatások túl mélyen beavatkoznak az emberek magánszférájába, míg az utóbbiak a csökkenő reklámbevételekre hívták fel a figyelmet.
A Princeton tanulmányában a lista első öt helyén kizárólag Google-termékek találhatók, míg az első 20 szolgáltatásából 12 a konszerné. A kutatók azt írták, hogy a Google, a Facebook és a Twitter olyan szolgáltatók, amelyek az oldalak több mint 10 százalékán jelen vannak. Ez annak is köszönhető, hogy mind a három platform lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy gyorsan megosszák a tartalmakat a közösségi hálózatokban.
A Princeton Egyetem munkatársai azt is megvizsgálták, hogy mennyire fontosak azok a honlapok, amelyeken követőszolgáltatásokon működnek. Az olyan platformok, mint a Top 20-ba tartozó Rubicon Project például arra specializálták magukat, hogy ezredmásodpercek alatt adjanak el ajánlatokat és ezek megtalálhatók a vezető portálokon is. A szakemberek tanulmányozták azt is, hogy mely oldalakon található a legtöbb követőszolgáltatás. Nos, mint kiderült ezek a hírportálok. Ennek oka, hogy e honlapok közül sok ingyen kínálja a tartalmakat és mivel hiányoznak a külső finanszírozási források, ezért rá vannak kényszerülve, hogy több hirdetési bevételre tegyenek szert.
A kutatók elérhetővé tették azt a rendszert, amivel a tanulmányt elkészítették, a neve OpenWPM, nyílt forráskódú, ezáltal bárki ellenőrizheti és használhatja. Az adatokat folyamatosan frissíteni fogják.
Steven Englehardt és Arvind Narayanan, a Princeton Egyetem két munkatársa kiderítette, hogy legalább 81 000 internetes követőszolgáltatás működik világszerte, amely "elkíséri" az embereket az online útjaik során. A szakértők egymillió különböző honlapot elemeztek világszerte. Az ilyen tevékenységgel foglalkozó cégek pontosan tudják, hogy a felhasználókat milyen dolgok érdeklik. A cégek különböző okokból használnak ilyen megoldásokat. A Netflix például azért, hogy pontosan felderíthesse ügyfelei filmnézési szokásait és az összegyűjtött adatok alapján új alkotásokat javasolhasson nekik. De a rendszer azt is megjegyzi, hogy valaki melyik sorozat melyik évadánál és epizódjánál tart.
A tanulmány készítésekor ugyanakkor az is nyilvánvalóvá vált, hogy a 81 000 szolgáltatásból 123 nevezhető meghatározónak. Az anyag eredményei segítenek tisztábban látni abban a vitában, amely az adatvédelmi szakemberek és a tartalomszolgáltatók között zajlik. Előbbiek szerint a követőszolgáltatások túl mélyen beavatkoznak az emberek magánszférájába, míg az utóbbiak a csökkenő reklámbevételekre hívták fel a figyelmet.
A Princeton tanulmányában a lista első öt helyén kizárólag Google-termékek találhatók, míg az első 20 szolgáltatásából 12 a konszerné. A kutatók azt írták, hogy a Google, a Facebook és a Twitter olyan szolgáltatók, amelyek az oldalak több mint 10 százalékán jelen vannak. Ez annak is köszönhető, hogy mind a három platform lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy gyorsan megosszák a tartalmakat a közösségi hálózatokban.
A Princeton Egyetem munkatársai azt is megvizsgálták, hogy mennyire fontosak azok a honlapok, amelyeken követőszolgáltatásokon működnek. Az olyan platformok, mint a Top 20-ba tartozó Rubicon Project például arra specializálták magukat, hogy ezredmásodpercek alatt adjanak el ajánlatokat és ezek megtalálhatók a vezető portálokon is. A szakemberek tanulmányozták azt is, hogy mely oldalakon található a legtöbb követőszolgáltatás. Nos, mint kiderült ezek a hírportálok. Ennek oka, hogy e honlapok közül sok ingyen kínálja a tartalmakat és mivel hiányoznak a külső finanszírozási források, ezért rá vannak kényszerülve, hogy több hirdetési bevételre tegyenek szert.
A kutatók elérhetővé tették azt a rendszert, amivel a tanulmányt elkészítették, a neve OpenWPM, nyílt forráskódú, ezáltal bárki ellenőrizheti és használhatja. Az adatokat folyamatosan frissíteni fogják.