Berta Sándor

A jövőben akár óránként változhatnak az árak

Ha egy boltban nem papíron szerepel a termék ára hanem digitálisan, akkor akár naponta többször is módosulhat majd.

A szupermarketekben vagy a szaküzletekben alkalmazott ártáblák egyre inkább nem hagyományosak (kézzel írhatók), hanem digitálisak lesznek. Ez a feltétele a dinamikus árváltozásoknak, amelyek napi szinten aktuálisak és például akár óránként módosulhatnak raktárkészlettől, időjárástól vagy a fogyás gyorsaságától függően. Mindez oda vezethet, hogy az árak ugyan jól optimalizáltak, de egyben átláthatatlanok is lesznek.

A fogyasztóvédők ezek kockázataira hívták fel a figyelmet. A Német Fogyasztóvédelmi Központok Szövetsége (VZBV) szerint az emberek számára egyre kevésbé átlátható a kereskedelmi és az internetes árképzés. Klaus Müller, a szervezet vezetője úgy vélte, hogy az ilyen szintű árváltozásoktól idegenkednek az emberek, mert emiatt előfordulhat olyan helyzet, hogy az egyik felhasználónak többet kell fizetnie, mint a másiknak. Például valószínűleg napközben, amikor alacsony a boltok kihasználtsága olcsóbbak lesznek a termékek, hiszen aki ilyenkor ráér az könnyen választhat másik helyet is, míg a valamiből az adott boltban meglévő utolsó darab drágább lesz.


A benzinkutaknál vagy a webes boltokban ez már most is jelenlévő gyakorlat, például az Amazon kínálatában szereplő termékek körülbelül 15-20 százalékának ára legalább naponta egyszer változik. Volt rá példa, hogy egy WLAN-router ára 24 órán belül nyolcszor módosult, az egyes napszakoktól függően 185 és 200 dollár között volt. A társaság ezzel a stratégiával akarja növelni a piaci részesedését, ugyanis így szeretné biztosítani, hogy az adott árucikket mindig ő kínálja a legalacsonyabb áron.

A szakember egyúttal utalt arra is, hogy az internetes kereskedelemmel foglalkozó vállalatok az ügyfélregisztrációkon keresztül adatokat gyűjtenek a vásárlási szokásokról, ami még inkább személyre szabott ajánlatokhoz vezethet. Amennyiben bevezetik az egyénre szabott árakat, akkor a fogyasztóvédelemnek lépést kell tartania ezzel és rá kell világítani arra, hogy az adatok az emberek tulajdonát képezik és azokat szabadon magukkal vihetik, akár egy konkurens céghez is.

Az árak gyakori változása...
  • jó dolog, mert így nagyobb lesz a verseny, jobb akciók lesznek a boltokban
  • rossz, mert nem érek rá figyelni, és mindig drágulást fogok majd ki
A nagy adatmennyiségeknek köszönhetően kialakul egy "varázsgömb", amelynek segítségével a kereskedők nagyobb valószínűséggel jelezhetik előre a fogyasztók döntéseit. Müller szerint ezzel pedig majdhogynem többet fognak tudni az emberekről, mint ők saját maguk, ez pedig komoly probléma.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #20
    Volt anno Hollandiaban egy hasonlo helyzet meg a tozsde hajnalan, amikor a termeszetenel fogva hataridos tulipanokkal kezdtek el tozsdezni. Aztan az egesz ugy ahogy volt osszeomlott.

    Sikerult ugyanezt reprodukalni Kaliforniaban az aramtozsdevel amikor volt ugyan aram, de a hirtelen megszalado ara miatt lett aramszunet mert a szolgaltato nem tudott fizetni a termeloknek. Aztan a nemzeti garda megoldotta es visszakapcsolt mindenkit.

    Most az hogy tudunk tozsdezni valamivel (aram, elelmiszerek, bolti arak) nem jelenti azt hogy szabad is.
  • Skylake #19
    Ennél már csak az a jobb, ha személyi asszisztensed rendeli meg helyetted, és explicit ellenőrzésed nélkül a zabát, a piát, meg minden sz*rt amit fogyasztani fogunk a jövőben, a szexrobotra a legújabb interaktív b*szóprogram letöltésétől kezdve a kezdve a seggtörlőpapírig.

    Komolyan, ezeken pörög a nagyon edukált nyugati emberiség nagy része, időközben meg leesik 5 cm hó, és az egész közlekedés beáll mint a szög, mert még ezt sem vagyunk képesek hű de nagy nyugati fejlettségünk közepette kezelni! De fejlettek vagyunk, tényleg, had ne röhögjek!
  • Skylake #18
    https://www.youtube.com/watch?v=7bXJ_obaiYQ
  • Skylake #17
    Tényleg, k*rva jó, ha a sarki zöldségesnél is olyan dinamikával fognak változni az árak, mint egy tőzsdén. Kinek is lesz ez jó? Miért is lesz ez úgymond "hatékony"?
  • Akva #16
    "az árak ugyan jól optimalizáltak,"

    Mármint a büdös kapitalista számára...
  • Mat666 #15
    Ez is csak egy újabb mocskos trükk lesz hogy a "kereskedők" le húzzák a jó népet.
  • Cat #14
    Ezzel sztm semmi baj nincs, mert sokkal drágább a beülő vendég. Ha ott eszel akkor mosogatni kell utánad, füteni kell a helyet amit foglalsz, takarítani az asztalt stb.
  • kamionosjoe #13
    Nálunk egy olyan pizzéria van ahol adnak egy ingyen kólát ha házhoz rendelsz, de ha bemész és ott megennéd akkor a kólát is ki kell fizetni.
  • Szefmester #12
    És az ilyen megszokott esetek után vezetik be hogy amint leemeled a polcról már fizeted is az NFC telefonnal/paypassos kártyával...
  • repvez #11
    Az a baj, hogy a boltoknak van olyan adatbázisa ami összegyüjti rólad a szokásaidat és ,hogy mikor vásárolsz és az alapján tud kalkulálni egy olyan árat amivel ugymond jobban le tud huzni és te még örülsz is nek.
    Viszont a vásárlóknak nincs ehhez kapacsitása és eszköze sem, hogy az összes boltnak az árképzését figyelemmel tartsa és amikor a legalacsonyabb csak akkor vegyen .
    Igy ez elég egyoldalú és igazságtalan.

    Velem decemberben történt meg, hogy online megnéztem egy cipőt, mert majdnem féláron volt, elmentem a boltba , hogy felpróbálom és ha jó akkaor megveszem, , a pénztáshoz vittem és a kijelzőn a teljes ár szerepelt, szóltam az eladónak, hogy a weblapon akciósnak hirdették féláron. erre az volt a válasz, hogy igen online rendelésnél annyi az ár ,de a személyes vásárlásnál meg az eredeti árat kell fizetni,Mondtam is, hogy akkor lehet visszavinni és akkor kimegyek a boltból és a telefonon az üzlet elöl megrendelem.
    Ez is milyen eljárás, hogy amikor az ember veszi a fáradságot és elmegy személyesen , hogy legyen dolga az eladónak is, meg mégiscsak hátha mást is vesz, erre pont nem ott akciós az ár :(