Berta Sándor
Óriási lehetőségek rejlenek az online kereskedelemben
Az online vásárlás területe vonzza a befektetéseket, a fogyasztók titkaiért versenyeznek a vállalatok.
Hamarosan megszerzik a fogyasztók összes titkát a kereskedelmi vállalatok és a fogyasztási cikkeket gyártó cégek, mégpedig annál alaposabban és intenzívebben, minél több fogyasztójuk használ okostelefont vagy tabletet. „Meggyőződésem, hogy a mobil internetes vásárlás forradalma épphogy elkezdődött. A mobil eszközök nem csak hozzáférést nyújtanak az internethez, hanem ennél sokkal fontosabb, hogy az internetet odaviszik a fogyasztóhoz” - állapítja meg Mitch Barns, a világ legnagyobb piackutató vállalata, a Nielsen elnök-vezérigazgatója a Die Welt című napilapnak adott interjúban.
Alapvetően fontos szerinte, hogy az internet révén, a rajta lévő hirdetésekért fizető minden cégnél könnyen meg tudják állapítani, potenciális vevőik éppen hol tartózkodnak. Azon kívül ismerik mindegyikük vásárlásainak történetét és sokuk szokásait is. Valaki most éppen bizonyos sportruházati cikket keres? Mobilja személyre szólóan ajánl neki egy sportüzletet. A tablet megmutatja neki a legközelebbi eszpresszóhoz vezető útvonalat és ajánl sok minden mást is. Mindezt persze naponta több milliószor megteszi, sok milliárdnyi változatban. "Ha netán drámai változás történik a kiskereskedelemben, akkor azt nem a háztartások jövedelmének alakulása fogja kiváltani – jelenti ki Barns -, hanem valószínűleg inkább az e-kereskedelem térhódítása okozza majd.”
Véleménye szerint olyan platformok, mint az Amazon vagy az Alibaba roppant mennyiségű digitális és személyes jellegű ismerettel rendelkeznek. Tudják, hogy az internet-használók mit vásároltak a múltban, de azt is, milyen termékek iránt érdeklődtek, anélkül, hogy megvásárolták volna. Sőt azokat az általuk tárolt információkat is árusítják a piacon, hogy internetezők milyen módon kerestek valamit egy-egy weboldalon. "Eleinte mindenki online kereskedőknek tartotta az e-kereskedelmi platformokat, amelyek azonban egyre inkább marketing és reklám platformokká váltak” – mutat rá Barns. A kínai online piacon vezető Alibaba eredetileg digitális bevásárlóközpont volt, miközben alig akadt olyan jellemzője, amely kereskedő cégek sajátossága szokott lenni. Barns szerint „ezek a cégek a fogyasztók adataiból csinálnak pénzt.”
Az Alibaba, eltérően az Amazontól, nem volt tulajdonosa azoknak az árucikkeknek, amelyeket értékesít, íly módon csökkentette annak kockázatát, hogy lassan kelendő termékek beragadnak. De ez csak a fejlődés korai fázisában jellemezte tevékenységüket, még jelentős potenciál maradt kihasználatlanul sok termékcsoportnál, de egyik sem jutott el a digitális és mobil piacokig vezető útnak még a feléig sem. Barns ezt jó hírnek tartja a hagyományos kereskedők túlélése szempontjából, mégpedig azért, mert a hagyományos üzletek polcain minden centiméternyi helyért tülekedni fognak a fogyasztási cikkek gyártói. “Egyre többet érnek a polchelyek a helyszűke miatt, mivel a jövő boltjai már nem lesznek egyre nagyobbak és nagyobbak” – így Barns.
A folyamatra jó példa, hogy a Rocket Internet berlini startup bejelentette, hogy 496 millió eurót ruház be a Delivery Hero internetes platformba, amelyhez több márka is tartozik - ezzel a lépéssel a Rocket Internet 30 százalékos tulajdonrészt szerzett a vállalatban, amely 24 államban is jelen van világszerte és több mint 90 000 étterem a partnere. A cég ugyanakkor nem elégedett meg ezzel az egyetlen befektetéssel, hanem 110 millió eurót beruházott a HelloFresh GmbH-ba is, s ezért cserébe immár 51,7 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik. A társaság az Amerikai Egyesült Államokban, Ausztráliában és néhány európai országban működik.
A Rocket Internet a Pizzabo nevű olasz és a La Nevera Roja spanyol szolgáltatásban is száz százalékos tulajdonrészesedést szerzett. Oliver Samwer, a Rocket Internet vezérigazgatója kijelentette, hogy bíznak az élelmiszerszektorban és az abban rejlő hatalmas piaci lehetőségekben. Az elmúlt hónapokban végrehajtott beruházásaik is azt bizonyítják, hogy bíznak az általuk alapított és üzemeltetett cégek üzleti modelljeinek hosszú távú sikereiben.
Hamarosan megszerzik a fogyasztók összes titkát a kereskedelmi vállalatok és a fogyasztási cikkeket gyártó cégek, mégpedig annál alaposabban és intenzívebben, minél több fogyasztójuk használ okostelefont vagy tabletet. „Meggyőződésem, hogy a mobil internetes vásárlás forradalma épphogy elkezdődött. A mobil eszközök nem csak hozzáférést nyújtanak az internethez, hanem ennél sokkal fontosabb, hogy az internetet odaviszik a fogyasztóhoz” - állapítja meg Mitch Barns, a világ legnagyobb piackutató vállalata, a Nielsen elnök-vezérigazgatója a Die Welt című napilapnak adott interjúban.
Alapvetően fontos szerinte, hogy az internet révén, a rajta lévő hirdetésekért fizető minden cégnél könnyen meg tudják állapítani, potenciális vevőik éppen hol tartózkodnak. Azon kívül ismerik mindegyikük vásárlásainak történetét és sokuk szokásait is. Valaki most éppen bizonyos sportruházati cikket keres? Mobilja személyre szólóan ajánl neki egy sportüzletet. A tablet megmutatja neki a legközelebbi eszpresszóhoz vezető útvonalat és ajánl sok minden mást is. Mindezt persze naponta több milliószor megteszi, sok milliárdnyi változatban. "Ha netán drámai változás történik a kiskereskedelemben, akkor azt nem a háztartások jövedelmének alakulása fogja kiváltani – jelenti ki Barns -, hanem valószínűleg inkább az e-kereskedelem térhódítása okozza majd.”
Véleménye szerint olyan platformok, mint az Amazon vagy az Alibaba roppant mennyiségű digitális és személyes jellegű ismerettel rendelkeznek. Tudják, hogy az internet-használók mit vásároltak a múltban, de azt is, milyen termékek iránt érdeklődtek, anélkül, hogy megvásárolták volna. Sőt azokat az általuk tárolt információkat is árusítják a piacon, hogy internetezők milyen módon kerestek valamit egy-egy weboldalon. "Eleinte mindenki online kereskedőknek tartotta az e-kereskedelmi platformokat, amelyek azonban egyre inkább marketing és reklám platformokká váltak” – mutat rá Barns. A kínai online piacon vezető Alibaba eredetileg digitális bevásárlóközpont volt, miközben alig akadt olyan jellemzője, amely kereskedő cégek sajátossága szokott lenni. Barns szerint „ezek a cégek a fogyasztók adataiból csinálnak pénzt.”
Az Alibaba, eltérően az Amazontól, nem volt tulajdonosa azoknak az árucikkeknek, amelyeket értékesít, íly módon csökkentette annak kockázatát, hogy lassan kelendő termékek beragadnak. De ez csak a fejlődés korai fázisában jellemezte tevékenységüket, még jelentős potenciál maradt kihasználatlanul sok termékcsoportnál, de egyik sem jutott el a digitális és mobil piacokig vezető útnak még a feléig sem. Barns ezt jó hírnek tartja a hagyományos kereskedők túlélése szempontjából, mégpedig azért, mert a hagyományos üzletek polcain minden centiméternyi helyért tülekedni fognak a fogyasztási cikkek gyártói. “Egyre többet érnek a polchelyek a helyszűke miatt, mivel a jövő boltjai már nem lesznek egyre nagyobbak és nagyobbak” – így Barns.
A folyamatra jó példa, hogy a Rocket Internet berlini startup bejelentette, hogy 496 millió eurót ruház be a Delivery Hero internetes platformba, amelyhez több márka is tartozik - ezzel a lépéssel a Rocket Internet 30 százalékos tulajdonrészt szerzett a vállalatban, amely 24 államban is jelen van világszerte és több mint 90 000 étterem a partnere. A cég ugyanakkor nem elégedett meg ezzel az egyetlen befektetéssel, hanem 110 millió eurót beruházott a HelloFresh GmbH-ba is, s ezért cserébe immár 51,7 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik. A társaság az Amerikai Egyesült Államokban, Ausztráliában és néhány európai országban működik.
A Rocket Internet a Pizzabo nevű olasz és a La Nevera Roja spanyol szolgáltatásban is száz százalékos tulajdonrészesedést szerzett. Oliver Samwer, a Rocket Internet vezérigazgatója kijelentette, hogy bíznak az élelmiszerszektorban és az abban rejlő hatalmas piaci lehetőségekben. Az elmúlt hónapokban végrehajtott beruházásaik is azt bizonyítják, hogy bíznak az általuk alapított és üzemeltetett cégek üzleti modelljeinek hosszú távú sikereiben.