MTI

Magyarázkodik a Facebook a vitatott lélektani kísérlete miatt

Magyarázkodásra kényszerült a Facebook vitatott pszichológiai kísérlete miatt, amelynek során 2012-ben egy héten át manipulálta a hírfolyamot, azaz befolyásolta, milyen érzelmekkel találkoznak a felhasználók. Csaknem 700 ezer Facebook-használó volt tudtán kívül részese a tesztnek.

"Egyetlen felhasznált adat sem kapcsolódott egy-egy adott személy Facebook-fiókjához" - magyarázta a közösségi portál. A kutatást két amerikai egyetemmel közösen végezték, hogy megvizsgálják, "változtatnak-e a felhasználók a posztolási szokásaikon attól függően, hogy milyen érzelmekkel találkoznak barátaik hírfolyamában" - idézte a Facebook közleményét a BBC.

Többen bírálták a kutatás módszereit, mások aggodalmuknak adtak hangot amiatt, hogy milyen hatása lehet egy ilyen vizsgálatnak. A The Guardian idézte Jim Sheridan brit parlamenti képviselőt, aki hangoztatta: "az emberek magánéletéről szóló szövegeket manipulálnak, és engem aggaszt, hogy a Facebook és mások képesek az emberek gondolatait is befolyásolni a politikában vagy más területeken. Ha így irányítják a gondolataikat, meg kellene védeni őket, illetve legalább tudniuk kellene arról, mi zajlik."


Az emberek hírfolyamában megjelenített posztok hangulatától függően módosult az általuk közzétett tartalom is

Katherine Sledge Moore, az illinois-i Elmhurst College pszichológusa ellenben annak a véleményének adott hangot, hogy "annak alapján, amit a Facebook állandóan művel a hírfolyammal, és annak alapján, amit elfogadtunk, amikor csatlakoztunk a portálhoz, ez a kutatás valóban nem túl rendkívüli. Az eredmények még csak nem is izgalmasak, de nem is ijesztőek". A Cornell Egyetem és a Kaliforniai Egyetem közreműködésével végzett kutatás egy héten át folyt 2012-ben. A vizsgálatról az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) közzétette tanulmány szerint azok a felhasználók, akik hírfolyamukban kevesebb negatív történettel találkoztak, maguk is kisebb eséllyel írtak negatív híreket magukról, és fordítva.

Adam Kramer, a Facebook munkatársa, a tanulmány egyik szerzője elmondta: "úgy éreztük, fontos, hogy utánajárjunk annak a közkeletű aggodalomnak, hogy ha barátaik pozitív hangulatú híreit olvassák, akkor a felhasználók rosszul érezhetik magukat." Az is foglalkoztatta a kutatókat, hogy ha a Facebook-használók barátaiktól negatív szövegeket olvasnak, az talán arra készteti őket, hogy ne látogassák az oldalt - tette hozzá. "Megértem, sokan miért tartják aggasztónak a tesztünket. Szerzőtársaimmal együtt igen sajnáljuk, hogy ilyen félelmeket váltott ki a kutatás" - mondta Karmer.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Macropus Rufus #8
    Egy felmeresd szerint a 22 evnel fiatalabbak koreben az FB egyaltalan nem nepszeru. Ez a felmeres - egyenlore - a jenkikre korlatozodik, de a trend mar elindult: ciki, hogy ott van regelve valaki, ahhol a tanarai/szulei/stb... Ezzel egyutt a tematikus kozossegi oldalak egyre nepszerubbek a felmeresben szereplok koreben. Szoval az FB szepen lassan, de biztosan a myspace sorsara fog jutni. Ez az FB egy picit a dotkom lufira emlekeztett.

    (Elnezest az ekezet hiany miatt,BB-rol irok. Maceras az ekezetes betuk hasznalata)
  • Szefmester #7
    Tippre azért lehet sokaknak több profilja, hogy a mindenféle lájkvadász nyereményjátékok, meg poéngyár oldalak tartalmát is meg tudja nézni.

    A minap pl egy olyan giveaway akciót láttam ahol be kellett regelni az oldalra, lájkolni őket az FB-n, követnő őket a twitteren, és belépni a cég steam csoportjába hogy kapj egy indie játékot. Miközben a humblebundle szerű oldalakon 1$-ért már hozzád vágnak egy egész pakkot.

    Elolvastad az EULA-t? Gratula... és amikor jön az hogy ők módosítanak a szerződésen, és vagy elfogadod vagy nem? Én pl miért nem tudok ilyen kényszerített szerződést összehozni? Ők azok akik igazán veszítenének azon ha a felhasználók lelépnének onnan, de még is baszakodnak velük. Elég pl azt megnézni mit művelnek a tolvajkergetőkkel. Haverék mesélik mik mennek... hogy miket enged meg magának az FB.
  • NEXUS6 #6
    Ja, ne használd. Csak ugye egy csomó kisebb cégnek elsődleges kommunikációs felülete. Kérdezel tőlük valamit, válasz: nézd meg a faszbukon. Plusz a lájkért mondjuk adnak még kedvezményt is, amitől elesel. Ráadásul antitrendi ősbunkónak néznek, ha nincs FB reged.

    Céges PR picsa felvételkor kérdezi, hogy hogy a faxba nincs FB reged, talán szégyellsz, rejtegetsz valamit? KB ezzel buktad is az állást.
    Szal ne használd mi?

    Adatvédelem meg? Tudod hogy mi van az FB-hoz legközelebb?
    Google+, Twitter, Flickr, akármi?
    Á dehogy. Hát az FBI te lüke!:D
  • Zombee #5
    Mi a francnak lenne a legtöbb felhasználónak 2+ fiókja? Mi a ráknak? Amúgy nem bunkó felfogás, hogy ha nem tetszik, ne használd. Van az EULA, amit te elolvasol, tudomásul veszel, és a szolgáltatás igénybe vételével elfogadsz. Időközben, ha módosul, és te elolvasod, és nem fogadod el, megvan a lehetőséged, hogy ne használd. Nem kötelező ám!

    Az adatvédelem más kérdés, hogy mi van akkor, ha te véglegesen úgy döntesz, hogy nem kell, és törölnéd is magad. Az adatvédelem az ő saruk, csak épp azért az EULA-t, adatvédelmi szabályzatot el kéne olvasni, hogy mit fogadsz el az adatkezeléssel kapcsolatban. Részletesen én sem olvastam el, a reklámoktól védve vagyok, a többivel meg nem sokra mennek.
  • ostoros #4
    Hát ja. Gondolom ez persze nemmonopólium, ők aztán nem!
  • NEXUS6 #3
    A hagyományos médiában ugyan ezt csinálják. Szal nincs ezen mit csodálkozni. Egyrészt.

    Másrészt a Faszbuk olyan mint ha csak egy világtévé lenne, ami nagyon gáz. Nem azért mert, hogy más tv, más közösségi oldal sokkal jobb lenne, hanem hogy lassan nincs más, csak egy marad.
  • seepheeerd #2
    Ki nem tojja le? Nem olvasok híreket. (És nem is nézek :))
  • DontKillMe #1
    Nekem már nem kell magyarázkodnia senkinek sem. Már tavaly óta olyan szintű biztonsági hibákat vettem észre, ami alapjaiban megingatta a hitem ebben az egész trágyában. Részemről köszönöm, de ennyi volt. ez a mostani hír már csak hab a tortán. tipikusan az a bunkó felfogás, hogy ha nem tetszik az EULA, ne használd a szolgáltatást. (Rakás ilyen cég van). Ok, akkor nem használom. Eljön még majd az idő, amikor nem egymilliárd, hanem százmillió állandó tagnak is örülne a cég. A legtöbb usernak így is 2+ fiókja van az oldalon.