Berta Sándor
Könyvek az olvasási szokások elemzése alapján
Pontos olvasási statisztikákat biztosítanak azok az online szolgáltatások, amelyek akciós áron kínálják a különböző elektronikus könyveket. Az összegyűjtött adatok segíthetnek a szerzőknek abban, hogy a műveik megfeleljenek az olvasók igényeinek.
A The New York Times szerint számos olyan vállalkozás van, amelyek azzal foglalkoznak, hogy megállapítsák egy olvasó például mennyi ideig tartózkodik egy bizonyos kiadvány egyik pontján. Azt is feljegyzik, hogy hol szakítja meg az olvasást vagy milyen gyorsan lapozza át az alkotást. Ezekből az információkból elsősorban azok az írók profitálhatnak, akik saját kiadásban adják ki a köteteiket. Mark Coker, a Smashwords online kiadó vezérigazgatója közölte, hogy ezek a szerzők minden olyan dologra igényt tartanak, aminek a segítségével még több olvasót szerezhetnek.
Az olvasók szokásait megfigyelő és egyúttal akciós árú e-könyveket kínáló szolgáltatások egyike a Scribd. Az adatok elemezése egyelőre a kezdeteknél jár. Olyan általánosságokat már sikerült megállapítani, hogy minél hosszabb egy krimi, annál gyorsabban ugranak az emberek a mű végére, hogy megtudják, ki a gyilkos. A biográfiákat inkább végigolvassák a vásárlók, mint az üzleti tanácsadó anyagokat. A jógával foglalkozó kiadványokban általában kizárólag egyetlen fejezetet olvasnak el az érdeklődők, míg a romantikus regények népszerűbbek a vallási értekezéseknél. A leggyorsabban pedig az erotikus köteteket lapozzák át az olvasók.
A felhasználók személyazonosságával kapcsolatos adatok elemzése ugyanakkor még nyitott terület, de vannak kivételek is, mint például az Oyster, amely több százezer könyvet kínál és aki regisztrál, az elfogadja, hogy a vele kapcsolatos információkat a cég gyűjtheti, továbbíthatja, tárolhatja, megjelentetheti és más módokon is felhasználhatja. Az új elemzési lehetőségek lehetővé teszik a címadás sikerének kiértékelését. Ugyanakkor a megoldásokat nem mindenki fogadta kitörő örömmel: Quinn Loftis író kijelentette, hogy ha a szerzők nem elég óvatosak, akkor könnyedén korlátozhatják a kreativitásukat.
Tavaly júliusban a The Wall Street Journal arról számolt be, hogy a könyvkiadók nem kizárólag plusz bevételi forrást látnak az elektronikus művekben, hanem kiváló lehetőséget is az olvasóik szokásainak feltérképezésére. A Barnes & Noble kiadó például arra kíváncsi, hogy a kiadványokban az emberek mely kifejezésekre keresnek rá leggyakrabban, melyik fejezeteket vagy részeket jelölik meg, mely korosztályok tagjai milyen alkotások iránt érdeklődnek. Az információkat felhasználnák a jövőbeli kötetek elkészítése során is. Az Electronic Frontier Foundation (EFF) pedig megállapította, hogy az elektronikus műveket olvasók jobban lemondanak a magánéletükről, mint a könyvtárakat és a könyvesboltokat felkereső, illetve a nyomtatott köteteket lapozgató személyek.
A The New York Times szerint számos olyan vállalkozás van, amelyek azzal foglalkoznak, hogy megállapítsák egy olvasó például mennyi ideig tartózkodik egy bizonyos kiadvány egyik pontján. Azt is feljegyzik, hogy hol szakítja meg az olvasást vagy milyen gyorsan lapozza át az alkotást. Ezekből az információkból elsősorban azok az írók profitálhatnak, akik saját kiadásban adják ki a köteteiket. Mark Coker, a Smashwords online kiadó vezérigazgatója közölte, hogy ezek a szerzők minden olyan dologra igényt tartanak, aminek a segítségével még több olvasót szerezhetnek.
Az olvasók szokásait megfigyelő és egyúttal akciós árú e-könyveket kínáló szolgáltatások egyike a Scribd. Az adatok elemezése egyelőre a kezdeteknél jár. Olyan általánosságokat már sikerült megállapítani, hogy minél hosszabb egy krimi, annál gyorsabban ugranak az emberek a mű végére, hogy megtudják, ki a gyilkos. A biográfiákat inkább végigolvassák a vásárlók, mint az üzleti tanácsadó anyagokat. A jógával foglalkozó kiadványokban általában kizárólag egyetlen fejezetet olvasnak el az érdeklődők, míg a romantikus regények népszerűbbek a vallási értekezéseknél. A leggyorsabban pedig az erotikus köteteket lapozzák át az olvasók.
A felhasználók személyazonosságával kapcsolatos adatok elemzése ugyanakkor még nyitott terület, de vannak kivételek is, mint például az Oyster, amely több százezer könyvet kínál és aki regisztrál, az elfogadja, hogy a vele kapcsolatos információkat a cég gyűjtheti, továbbíthatja, tárolhatja, megjelentetheti és más módokon is felhasználhatja. Az új elemzési lehetőségek lehetővé teszik a címadás sikerének kiértékelését. Ugyanakkor a megoldásokat nem mindenki fogadta kitörő örömmel: Quinn Loftis író kijelentette, hogy ha a szerzők nem elég óvatosak, akkor könnyedén korlátozhatják a kreativitásukat.
Tavaly júliusban a The Wall Street Journal arról számolt be, hogy a könyvkiadók nem kizárólag plusz bevételi forrást látnak az elektronikus művekben, hanem kiváló lehetőséget is az olvasóik szokásainak feltérképezésére. A Barnes & Noble kiadó például arra kíváncsi, hogy a kiadványokban az emberek mely kifejezésekre keresnek rá leggyakrabban, melyik fejezeteket vagy részeket jelölik meg, mely korosztályok tagjai milyen alkotások iránt érdeklődnek. Az információkat felhasználnák a jövőbeli kötetek elkészítése során is. Az Electronic Frontier Foundation (EFF) pedig megállapította, hogy az elektronikus műveket olvasók jobban lemondanak a magánéletükről, mint a könyvtárakat és a könyvesboltokat felkereső, illetve a nyomtatott köteteket lapozgató személyek.