Szekeres Viktor
Tűzgyűrű: Oscar-jelölt rendezők vágtak ki belőle egy órát
Nem tervezett 3D-s konverzió, a sztori és a karakterek kasztrálása és rövid forgatási idő - ez a Tűzgyűrű. De legalább az óriási robotok marha jók voltak.
Láttad a Tűzgyűrűt?
Sokan panaszkodtak a Tűzgyűrű történetének gyengeségeire, s ezt nem lehet egy legyintéssel elintézni, hiszen Guillermo del Toro az elvárásokkal ellentétben igencsak nagy hangsúlyt fektetett a film történetére. Az eredeti terve mindenképpen a jó sztori prezentálása volt a nagyszabású összecsapások árnyékában. Más kérdés, hogy mindebből nagyon zsenge, helyenként unalmas, beszélgetős részek, és teszetosza karakterek maradtak, és persze a még sötétben is rettenetesen látványos akciók.
Lehet-e tökéletes egy ilyen film akkor, ha a 10/10-es jeleneteket unalmas percek, negyedórák kísérik? És lehetne-e akkor tökéletes a Tűzgyűrű, ha mondjuk a mostani két órás játékidőhöz hozzácsapnánk még egy órát, mely nagy része karakterizálással telne el. Kielégítené-e a nézőket az, ha jó a sztori, jók a karakterek, de a filmnek még kisebb hányadában szerepelnek óriási robotok és szörnyek, ha még ritkásabb az akció?
Nem biztos, hogy könnyű megfelelni a kérdésre, de nemrég napvilágot látott pár érdekes információ a Tűzgyűrűvel kapcsolatban. Ezek közül a legfontosabb az, hogy a film első változata több, mint 3 órás volt, vagyis del Toro rengeteg nyersanyagot forgatott saját és Travis Beacham szkriptjéből, amiből legalább 60 percet kivágtak. A filmbe nem kerülő jelenetek jobban megismertették volna a karaktereket a nézőkkel és még inkább kidomborították volna történetüket.
Del Toro azonban érezte, hogy muszáj valahogy egyensúlyba hoznia a végeredményt, hiszen a Tűzgyűrű mégsem egy karakterközpontú dráma, ahogy mondta: "Nem tehetünk úgy, mint mintha Ibsent rendeztem volna szörnyekkel és robotokkal. És úgysem, mintha a filmem az emberiség mélyelemzése lenne." Ennek következtében a fő karakterek sztoriját teljesen minimálisra csupaszították, a történeteiket megfosztották minden "sallangtól", ami zavarhatta volna a nézőket.
A cél, főleg a fiatal nézők miatt, a két órás játékidő elérése volt. Ez nem szokatlan, sőt elvárás is manapság, ami viszont meglepő, hogy a vágási folyamatokban két, Oscar-díjra jelölt rendező segített del Torónak, egyrészt Alejandro González Inárritu (Korcs szerelmek, Bábel), másrészt pedig Alfonso Cuarón (Az ember gyermeke, Az anyádat is). Előbbi közel tíz percet vágott ki Del Toro utolsó utáni nyirbálását követően, utóbbi pedig további pár percet és néhány jelenet sorrendjét meg is variálta.
További érdekesség a Tűzgyűrűvel kapcsolatban, hogy bár del Toro eddig sosem forgatott 115 napnál rövidebb ideig filmet, a robotos műre mindössze 103 forgatási nap állt rendelkezésére. Ezért összeállított egy pótstábot is, melyet a forgatás megkezdése előtt és szabadnapjain dirigálhatott, bár még így is heti hét napon át napi 17-18 órát kellett dolgoznia. Ennek köszönhetően számára szokatlan módon bőven akadtak lazább jelenetfelvételek is, melyekbe az improvizáció is belefért.
Jobb film lett volna a Tűzgyűrű, <br>ha több idő jut a karakterekre?
A moziba került Tűzgyűrű tehát nem az a film volt, amit eredetileg megírtak, s amit Del Toro elképzelt. A rendező eleinte még a 3D ellen is tiltakozott, úgy vélte, hogy semmi értelme, a robotok harcához pluszt nem adna, de később a stúdió nyomására beadta a derekát és engedte, hogy 3D-sre konvertálják a jeleneteket. S ugyancsak a film könnyebb eladása érdekében fogyaszthatóbb hosszúságúra vágta a Tűzgyűrűt, ezzel rengeteg karakterépítő momentumtól és párbeszédtől kímélte meg a közönséget. Jól jártunk?
Lehet-e tökéletes egy ilyen film akkor, ha a 10/10-es jeleneteket unalmas percek, negyedórák kísérik? És lehetne-e akkor tökéletes a Tűzgyűrű, ha mondjuk a mostani két órás játékidőhöz hozzácsapnánk még egy órát, mely nagy része karakterizálással telne el. Kielégítené-e a nézőket az, ha jó a sztori, jók a karakterek, de a filmnek még kisebb hányadában szerepelnek óriási robotok és szörnyek, ha még ritkásabb az akció?
Nem biztos, hogy könnyű megfelelni a kérdésre, de nemrég napvilágot látott pár érdekes információ a Tűzgyűrűvel kapcsolatban. Ezek közül a legfontosabb az, hogy a film első változata több, mint 3 órás volt, vagyis del Toro rengeteg nyersanyagot forgatott saját és Travis Beacham szkriptjéből, amiből legalább 60 percet kivágtak. A filmbe nem kerülő jelenetek jobban megismertették volna a karaktereket a nézőkkel és még inkább kidomborították volna történetüket.
Del Toro azonban érezte, hogy muszáj valahogy egyensúlyba hoznia a végeredményt, hiszen a Tűzgyűrű mégsem egy karakterközpontú dráma, ahogy mondta: "Nem tehetünk úgy, mint mintha Ibsent rendeztem volna szörnyekkel és robotokkal. És úgysem, mintha a filmem az emberiség mélyelemzése lenne." Ennek következtében a fő karakterek sztoriját teljesen minimálisra csupaszították, a történeteiket megfosztották minden "sallangtól", ami zavarhatta volna a nézőket.
A cél, főleg a fiatal nézők miatt, a két órás játékidő elérése volt. Ez nem szokatlan, sőt elvárás is manapság, ami viszont meglepő, hogy a vágási folyamatokban két, Oscar-díjra jelölt rendező segített del Torónak, egyrészt Alejandro González Inárritu (Korcs szerelmek, Bábel), másrészt pedig Alfonso Cuarón (Az ember gyermeke, Az anyádat is). Előbbi közel tíz percet vágott ki Del Toro utolsó utáni nyirbálását követően, utóbbi pedig további pár percet és néhány jelenet sorrendjét meg is variálta.
További érdekesség a Tűzgyűrűvel kapcsolatban, hogy bár del Toro eddig sosem forgatott 115 napnál rövidebb ideig filmet, a robotos műre mindössze 103 forgatási nap állt rendelkezésére. Ezért összeállított egy pótstábot is, melyet a forgatás megkezdése előtt és szabadnapjain dirigálhatott, bár még így is heti hét napon át napi 17-18 órát kellett dolgoznia. Ennek köszönhetően számára szokatlan módon bőven akadtak lazább jelenetfelvételek is, melyekbe az improvizáció is belefért.