Szekeres Viktor
Az ősz legnagyobb sorozatsikerei és -bukásai
Idén egy új fantasy, egy gagyi komédia és egy beteg horror uralkodik a sorozatok között, Charlie angyalai égtek, Spielberg időutazós scifije pedig az évad cikijévé vált.
Hány ősszel indult sorozatot nézel?
Eltelt két hónap a megannyi új sorozat őszi amerikai premierje óta, s már nagyjából látni, hogy mely sorozat arat sikert, valamint hasal el a nézőkért folytatott hatalmas versenyben. Az elhasalókat egyébként meglehetősen könnyű meghatározni, hiszen majdnem féltucat szériáról már el is dőlt, hogy nem fog folytatódni: vannak amelyek 2-3, mások pedig 8 rész után kerültek vagy kerülnek le a képernyőről. És persze akadnak olyan sorozatok is, amiket hivatalosan nem szüntetnek meg, mindössze annyit mondanak készítőiknek a csatornák, hogy nem kérnek tőlük idén több epizódot, azt már rájuk hagyják, hogy olvassanak a sorok között.
2011/12 bukásai között egyelőre nincs olyan látványos zakó, mint tavaly Az esemény (The Event) című sorozaté, mely nagyszerű nézettséggel debütált, de utána epizódról-epizódra egyre kevesebben kísérték figyelemmel, hiszen mindenki hanyatt-homlok menekült, ki-ki saját tűréshatára szerint döntött arról, hogy meddig tart ki a nagybetűs gagyi mellett. Idén eddig a legtöbb sorozat úgy bukott meg, hogy eleve hidegen hagyta a nézőket. A tavalyi remake-ek sikerein felbuzdulva az ABC a Charlie angyalaival (Charlie's Angels) rukkolt elő idén, de már a premiert is csak 8,5 millióan látták, ami édeskevés volt a sikerhez, főleg, hogy később a minőségnek köszönhetően a kereskedelmi fontos közönség majdnem 50%-a is elpárolgott a folytatásra.
Csak 3 epizód esélyt kapott az NBC 60-as években játszódó, The Playboy Club című sorozata, melyet pár erkölcscsősz szervezet megpróbált ugyan démonizálni, de a bukta oka sokak szerint éppen a készítők gyávasága volt. A másik 60-as években játszódó projektnek sem nagyon jött össze, a légitársaságos Pan Am mindössze 14 részes első évadot fog zárni nemsokára, a folytatásra pedig csak matematikai esélye maradt. A drámák közül még úgy tűnik, hogy az NBC csatorna angol eredetivel rendelkező Prime Suspect című krimije fog elenyészni, hiszen bár hivatalosan nem szüntették meg a szériát, de az idei évadra befejeződött a forgatás, s így a megszokott 22 helyett mindössze 13 részben lehet része a pármilliós rajongótábornak.
Komédiák terén is akadt pár sorozat, mely a rövidebbet húzta, ezek azok, melyeket idehaza nem valószínű, hogy láthatunk: az NBC az ugyancsak angol feldolgozás Free Agents-et lőtte le 4 rész után (alig 3 millióan nézték), a CBS a How To Be A Gentleman című szitkom vergődését elégelte meg nagyon hamar (7,5 millió néző), míg az ABC feltehetően a Man Up!-tól fog búcsút venni, de utóbbi esetében csak az biztos, hogy 13 rész készül el belőle erre az évadra. Hogy teljes legyen a csatornák felhozatala, a Fox minden bizonnyal a 4 millió ember által nézett animációs Allen Gregory-tól fog nemsokára elköszönni.
A 2011/12-es újoncsorozatok iránt láthatóan nem nagyon lelkesedett az amerikai közönség, inkább csak megszokott szériáikat nézték, így például a 9. szezonjában járó NCIS még mindig 20 millió nézőt tudhat magáénak, mint ahogy a C-listás celebeket felvonultató Dancing With The Stars is prosperál, 13. szezonjában 17 millióan nézik. Az újonc drámasorozatok közül mindössze egy volt, melyre azt lehet mondani, hogy siker aratott, s ez a Once Upon A Time, ami egy mesés fantasy, s egyszerre játszódik a klasszikus mesék világában (visszaemlékezések formájában), valamint a mában, ahol a mesevilágban megátkozott lények alteregói élnek, mit sem tudva valódi énjükről. A Once Upon A Time mellett mindössze egy-két, kábeltévén adott sorozat kívánkozik az említésre méltó módon szereplő szériák közé: az izraeli feldolgozás Homeland, mely egy több éves hadifogságból hazatérő amerikai katonáról, illetve a vele kapcsolatos terroristagyanúról szól, valamint a kivételesen beteg, de rettenetesen szórakoztató American Horror Story, mely a klasszikus, kísértet járta házas sztorit modernizálja.
A drámák mellett szerencsére a tévét a poénok kedvéért nézők is örülhettek pár nagy sikernek. Az egyik a két, személyiségükben nagyon különböző pincérlányról szóló 2 Broke Girls, a másik pedig a Zooey Deschanel főszereplésével készült New Girl, melyben 3 fiú kap véletlenül egy elég furcsa lány lakótársat. Előbbi sorozat a hagyományos humort kedvelőket győzte meg, utóbbi pedig a klisémentes poénokért rajongókat, leginkább a fiatalokat. Persze, ha akarjuk, akkor harmadikként akár a Két pasi meg egy kicsit is megemlíthetjük az újoncsikerek között, ugyanis már túl vagyunk a szezon harmadán és a Charlie Sheen helyére beugró Ashton Kutcherrel sikeresebb a sorozat, mint volt: hétről-hétre 15 millióan látják, s továbbra is a legnézettebb komédia Amerikában, igaz a fiatal nézők között már csak harmadik a Modern család és az Agymenők mögött.
Melyik a legjobb őszi sorozat?
Persze a nagy siker és a a megszüntetést hozó totális bukás között van egy viszonylag széles sáv, ahova az elfogadhatóan teljesítő, egyelőre még műsoron lévő szériák tartoznak. Ezek közül egyrészt a Terra Nova című időutazós scifit érdemes kiemelni, hiszen prémium költségvetése ellenére is rettenetes kritikákat kap, s az elmúlt részek során az egyébként sem túl magas kezdő nézettséghez képest újabb nézők pártoltak el tőle, ma már 7 millióan sem követi figyelemmel. Így kérdéses, hogy ilyen kevés nézőért meg fogja-e érni a csatornának a folytatás. (Érdekesség, hogy Spielberg egy másik scifisorozat készítésében is részt vett, azonban az ugyancsak negatív kritikák ellenére a Falling Skies a nyár egyik nagy sikere volt, igaz ehhez 4 millió néző is elég volt, hiszen egy kábelcsatorna volt az otthona.) Az ősz másik visszafogott szereplése az amerikai X-Faktorhoz fűződik, mely az óceánon túl csak most indult el, de hiába az 5 millió dolláros rekordnyeremény, a 11 millió néző mindenképpen csalódás egy szinte mindenhol topműsornak számító valóságshow-nak.
2011/12 bukásai között egyelőre nincs olyan látványos zakó, mint tavaly Az esemény (The Event) című sorozaté, mely nagyszerű nézettséggel debütált, de utána epizódról-epizódra egyre kevesebben kísérték figyelemmel, hiszen mindenki hanyatt-homlok menekült, ki-ki saját tűréshatára szerint döntött arról, hogy meddig tart ki a nagybetűs gagyi mellett. Idén eddig a legtöbb sorozat úgy bukott meg, hogy eleve hidegen hagyta a nézőket. A tavalyi remake-ek sikerein felbuzdulva az ABC a Charlie angyalaival (Charlie's Angels) rukkolt elő idén, de már a premiert is csak 8,5 millióan látták, ami édeskevés volt a sikerhez, főleg, hogy később a minőségnek köszönhetően a kereskedelmi fontos közönség majdnem 50%-a is elpárolgott a folytatásra.
Csak 3 epizód esélyt kapott az NBC 60-as években játszódó, The Playboy Club című sorozata, melyet pár erkölcscsősz szervezet megpróbált ugyan démonizálni, de a bukta oka sokak szerint éppen a készítők gyávasága volt. A másik 60-as években játszódó projektnek sem nagyon jött össze, a légitársaságos Pan Am mindössze 14 részes első évadot fog zárni nemsokára, a folytatásra pedig csak matematikai esélye maradt. A drámák közül még úgy tűnik, hogy az NBC csatorna angol eredetivel rendelkező Prime Suspect című krimije fog elenyészni, hiszen bár hivatalosan nem szüntették meg a szériát, de az idei évadra befejeződött a forgatás, s így a megszokott 22 helyett mindössze 13 részben lehet része a pármilliós rajongótábornak.
Komédiák terén is akadt pár sorozat, mely a rövidebbet húzta, ezek azok, melyeket idehaza nem valószínű, hogy láthatunk: az NBC az ugyancsak angol feldolgozás Free Agents-et lőtte le 4 rész után (alig 3 millióan nézték), a CBS a How To Be A Gentleman című szitkom vergődését elégelte meg nagyon hamar (7,5 millió néző), míg az ABC feltehetően a Man Up!-tól fog búcsút venni, de utóbbi esetében csak az biztos, hogy 13 rész készül el belőle erre az évadra. Hogy teljes legyen a csatornák felhozatala, a Fox minden bizonnyal a 4 millió ember által nézett animációs Allen Gregory-tól fog nemsokára elköszönni.
A 2011/12-es újoncsorozatok iránt láthatóan nem nagyon lelkesedett az amerikai közönség, inkább csak megszokott szériáikat nézték, így például a 9. szezonjában járó NCIS még mindig 20 millió nézőt tudhat magáénak, mint ahogy a C-listás celebeket felvonultató Dancing With The Stars is prosperál, 13. szezonjában 17 millióan nézik. Az újonc drámasorozatok közül mindössze egy volt, melyre azt lehet mondani, hogy siker aratott, s ez a Once Upon A Time, ami egy mesés fantasy, s egyszerre játszódik a klasszikus mesék világában (visszaemlékezések formájában), valamint a mában, ahol a mesevilágban megátkozott lények alteregói élnek, mit sem tudva valódi énjükről. A Once Upon A Time mellett mindössze egy-két, kábeltévén adott sorozat kívánkozik az említésre méltó módon szereplő szériák közé: az izraeli feldolgozás Homeland, mely egy több éves hadifogságból hazatérő amerikai katonáról, illetve a vele kapcsolatos terroristagyanúról szól, valamint a kivételesen beteg, de rettenetesen szórakoztató American Horror Story, mely a klasszikus, kísértet járta házas sztorit modernizálja.
A drámák mellett szerencsére a tévét a poénok kedvéért nézők is örülhettek pár nagy sikernek. Az egyik a két, személyiségükben nagyon különböző pincérlányról szóló 2 Broke Girls, a másik pedig a Zooey Deschanel főszereplésével készült New Girl, melyben 3 fiú kap véletlenül egy elég furcsa lány lakótársat. Előbbi sorozat a hagyományos humort kedvelőket győzte meg, utóbbi pedig a klisémentes poénokért rajongókat, leginkább a fiatalokat. Persze, ha akarjuk, akkor harmadikként akár a Két pasi meg egy kicsit is megemlíthetjük az újoncsikerek között, ugyanis már túl vagyunk a szezon harmadán és a Charlie Sheen helyére beugró Ashton Kutcherrel sikeresebb a sorozat, mint volt: hétről-hétre 15 millióan látják, s továbbra is a legnézettebb komédia Amerikában, igaz a fiatal nézők között már csak harmadik a Modern család és az Agymenők mögött.