Szekeres Viktor
Rekordot döntött a The Walking Dead visszatérése
Rekordnézettséggel tért vissza a The Walking Dead, a sorozat évadnyitóját annyi fiatal nézte, mint még soha az amerikai kábeltévés történelemben.
Hogy állsz a sorozattal?
A The Walking Dead-et sokan ismét az évad legjobban várt sorozatának tartották, s a nézői fogadtatás alapján nem alaptalanul, hiszen a vasárnap bemutatott 90 perces, második évados premier hatalmas nézettséggel debütált. A 21.00-kor kezdődő szezonnyitányt 7,3 millióan nézték meg, ami lényegesen magasabb, mint az első évados, nagyjából 5 milliós átlagnézettség, s az már eleve kiemelkedő volt és csatornarekordot jelentett az AMC-nek. Annak a csatornának, mely olyan, kritikailag elismert sorozatokkal vitézkedett korábban, mint a Mad Men, Rubicon vagy a Breaking Bad, azonban ezek hiába kaptak díjakat, nagyjából csak 2 millió embert tudtak a képernyők elé ültetni.
Nos, úgy tűnik, hogy az erősen rétegműfajnak számító zombik kellettek a kommerszbe való áttöréshez, a nagy közönségsikerhez. A vasárnapi hatalmas nézőszám egyébként természetesen újabb csatornarekordot jelent, sőt, ha úgy nézzük, akkor 11 millióan látták az évadpremiert, hiszen az AMC az első sugárzást követően rögtön kétszer megismételte a The Walking Dead-et. Ami pedig végképp szuperlatívuszok szajkózására sarkallja az embert, az az, hogy a sorozat második évados első epizódját 4,8 millióan követték figyelemmel a 18-49 éves kereskedelmi korosztály tagjai közül, márpedig kábeltévés sorozatepizódot Amerikában még soha ennyien nem láttak.
Az első évad előtt tehát hatalmas hájp vette körül a The Walking Dead-et, s a premiert követően a nézők lelkesedése nem lankadt, hiszen nem csökkent számottevően az érdeklődés, s a 2. évadra csak tovább nőtt a sorozatra kíváncsi tömeg nagysága. És, hogy ez minek köszönhető? Egyrészt Robert Kirkman képregényének, hiszen a 2003 óta megjelenő, jelenleg a 89. számnál tartó sorozat sikere töretlen, ami teljes mértékben szembemegy a trendekkel. Annak idején a The Walking Dead első száma képregény formájában nem sokkal több, mint hatezer vásárlót érdekelt, de ez a szám részről-részre nőtt, miközben szinte minden képregény olvasottsága csökken az első szám után. Márpedig a folyamatosan gyarapodó olvasótábor csakis azt jelentheti, hogy minőség történettel van dolga az embernek. (Az augusztusi számot már 32 ezren vásárolták meg Amerikában, ami példátlan gyarapodást jelent. Összehasonlításképpen a Marvel a pár éve még 70-100 ezres példányszámban elkelő Hulk-képregény új számából 27 ezret adott csak el augusztusban.)
A The Walking Dead minőségét egyébként az is remekül jellemzi, hogy itthon is az egyik leginkább kelendő képregény volt az angol kiadás, több menő szuperhősös füzetet megelőzve. Az pedig már csak hab volt a tortán, hogy tavasszal megjelent magyarul, gyűjteményes formában az első 6 epizód (a kiadónál alig 1800 forintba kerül), s már a folytatást, a 7-12. részeket magába foglaló kötetet is meg lehet venni - 1900 forint körüli kedvezményes áron, vagy a könyvesboltokban 2300 forintért.)
Kirkman mellett a siker még Frank Darabontnak is köszönhető, aki amellett, hogy készítője volt a sorozatnak, még rendezőként is közreműködött a kulcsepizódokban. Darabont munkásságát a filmértők számára nem kell ecsetelnünk, például ő rendezte az IMDb olvasói által minden idők legjobb filmjének tartott A Remény rabjait, de egy másik Stephen King-adaptációja, a Halálsoron is a legnépszerűbb filmek között van számontartva. Sokan tehát a The Walking Dead-et is vele azonosították egyszemélyben.
És éppen ezért lehetett sokkoló hír a rajongók számára, hogy a sorozat második szezonjának forgatása közben Frank Darabont kiszállt a sorozatból. Bár mindkét fél hallgatott az okokról, egyértelműnek tűnt, hogy a rendező azt elégelte meg, hogy az AMC csatorna folyton megköti a kezét, csökkenti a sorozat költségvetését, s egy idő után nem volt hajlandó több kompromisszumot kötni. Persze a konfliktusok megoldásával kapcsolatban az sem jelentett segítséget, hogy Darabont közismerten nehéz ember, nem egyszerű vele jól kijönni. (Az AMC döntését sokak szerint az indukálta, hogy idén a Mad Men készítőjét 30 millió dolláros szerződéssel láncolták magukat hosszas tárgyalásokat követően.)
Az, hogy Frank Darabont távozása hatással lesz-e a sorozatra, még nem tudni. Az új sorozatfőnök mindenesetre Glen Mazzara lett, akik valószínűleg megkötötte az áhított kompromisszumokat, amiket az évad vége felé a nézők is megtapasztalhatnak majd. Most már csak az a kérdés, hogy itthon mikor láthatjuk Amerika egyik közönségkedvenc sorozatát, s hogy vajon itthon arathat-e sikert egy zombiapokalipszis után játszódó széria.
Nos, úgy tűnik, hogy az erősen rétegműfajnak számító zombik kellettek a kommerszbe való áttöréshez, a nagy közönségsikerhez. A vasárnapi hatalmas nézőszám egyébként természetesen újabb csatornarekordot jelent, sőt, ha úgy nézzük, akkor 11 millióan látták az évadpremiert, hiszen az AMC az első sugárzást követően rögtön kétszer megismételte a The Walking Dead-et. Ami pedig végképp szuperlatívuszok szajkózására sarkallja az embert, az az, hogy a sorozat második évados első epizódját 4,8 millióan követték figyelemmel a 18-49 éves kereskedelmi korosztály tagjai közül, márpedig kábeltévés sorozatepizódot Amerikában még soha ennyien nem láttak.
Az első évad előtt tehát hatalmas hájp vette körül a The Walking Dead-et, s a premiert követően a nézők lelkesedése nem lankadt, hiszen nem csökkent számottevően az érdeklődés, s a 2. évadra csak tovább nőtt a sorozatra kíváncsi tömeg nagysága. És, hogy ez minek köszönhető? Egyrészt Robert Kirkman képregényének, hiszen a 2003 óta megjelenő, jelenleg a 89. számnál tartó sorozat sikere töretlen, ami teljes mértékben szembemegy a trendekkel. Annak idején a The Walking Dead első száma képregény formájában nem sokkal több, mint hatezer vásárlót érdekelt, de ez a szám részről-részre nőtt, miközben szinte minden képregény olvasottsága csökken az első szám után. Márpedig a folyamatosan gyarapodó olvasótábor csakis azt jelentheti, hogy minőség történettel van dolga az embernek. (Az augusztusi számot már 32 ezren vásárolták meg Amerikában, ami példátlan gyarapodást jelent. Összehasonlításképpen a Marvel a pár éve még 70-100 ezres példányszámban elkelő Hulk-képregény új számából 27 ezret adott csak el augusztusban.)
A The Walking Dead minőségét egyébként az is remekül jellemzi, hogy itthon is az egyik leginkább kelendő képregény volt az angol kiadás, több menő szuperhősös füzetet megelőzve. Az pedig már csak hab volt a tortán, hogy tavasszal megjelent magyarul, gyűjteményes formában az első 6 epizód (a kiadónál alig 1800 forintba kerül), s már a folytatást, a 7-12. részeket magába foglaló kötetet is meg lehet venni - 1900 forint körüli kedvezményes áron, vagy a könyvesboltokban 2300 forintért.)
Kirkman mellett a siker még Frank Darabontnak is köszönhető, aki amellett, hogy készítője volt a sorozatnak, még rendezőként is közreműködött a kulcsepizódokban. Darabont munkásságát a filmértők számára nem kell ecsetelnünk, például ő rendezte az IMDb olvasói által minden idők legjobb filmjének tartott A Remény rabjait, de egy másik Stephen King-adaptációja, a Halálsoron is a legnépszerűbb filmek között van számontartva. Sokan tehát a The Walking Dead-et is vele azonosították egyszemélyben.
És éppen ezért lehetett sokkoló hír a rajongók számára, hogy a sorozat második szezonjának forgatása közben Frank Darabont kiszállt a sorozatból. Bár mindkét fél hallgatott az okokról, egyértelműnek tűnt, hogy a rendező azt elégelte meg, hogy az AMC csatorna folyton megköti a kezét, csökkenti a sorozat költségvetését, s egy idő után nem volt hajlandó több kompromisszumot kötni. Persze a konfliktusok megoldásával kapcsolatban az sem jelentett segítséget, hogy Darabont közismerten nehéz ember, nem egyszerű vele jól kijönni. (Az AMC döntését sokak szerint az indukálta, hogy idén a Mad Men készítőjét 30 millió dolláros szerződéssel láncolták magukat hosszas tárgyalásokat követően.)
Az, hogy Frank Darabont távozása hatással lesz-e a sorozatra, még nem tudni. Az új sorozatfőnök mindenesetre Glen Mazzara lett, akik valószínűleg megkötötte az áhított kompromisszumokat, amiket az évad vége felé a nézők is megtapasztalhatnak majd. Most már csak az a kérdés, hogy itthon mikor láthatjuk Amerika egyik közönségkedvenc sorozatát, s hogy vajon itthon arathat-e sikert egy zombiapokalipszis után játszódó széria.