Szekeres Viktor

Már sorozatokban is előzzük Amerikát

Egyre több a magyar csatornákon az olyan sorozat, mely az amerikai bemutatóval egy időben, vagy azt megelőzve kerül adásba. Egy hét múlva is világpremiert nézünk.

Legyenek tévés világpremierek?
  • Igen, örülnék neki.
  • Felőlem..., úgysem tévében sorozatozok.
  • Mindegy, úgyis egyben nézem a sorozatévadokat.
Azon már egy cseppet sem lepődünk meg, ha egy mozifilmet hamarabb látunk, mint az amerikaiak, de ennek inkább csak technikai okai vannak. A világpremierek esetében ugyanis egy nap előnyt jelent az, hogy idehaza a mozis hét csütörtökön kezdődik, míg Amerikában pénteken - így a kiemelt alkotások esetén egy teljes nap fórt kapunk. Az már újabb jelenség, hogy előfordul(ld. tavaly a Vasember 2, vagy idén a Thor), hogy 8 nappal hamarabb láthatunk egy mozifilmet, mint az amerikaiak, aminek az is lehet az oka, hogy így próbálják elérni a gyártók és forgalmazók a letöltések ellen harcolva, hogy az összbevétel elég nagy hányadát jelentő nyitóhétvége maximális nézőt vonzzon.


A sorozatok világában azonban a világpremierek nem voltak túl gyakoriak - nem csak itthon, de máshol sem. Sőt, igazából a koprodukciós, illetve exkluzív megállapodással ellátott szériákat kivéve, nemigen előzték meg más országok Amerikát amerikai produkciók bemutatásával. Ennek egyik fő oka az, hogy a legtöbb sorozat sorsát az amerikai nézettség határozza meg és a legtöbb nemzeti csatorna nem szívesen tűz műsorára olyan szériát, melyet 3-4 rész után megszüntetnek Amerikában. Logikus tehát, hogy egy ország tévéadója (vegyük példának a hazaiakat) kivárja egy-egy sorozat esetében, hogy sikeres lesz-e, illetve, hogy lehet-e hosszútávú stratégiát építeni rá, s csak ezek után lép.

Az egyik legmerészebb magyar próbálkozás tavaly a Hawaii Five-0 premierje lett volna, melyet egy hónappal amerikai bemutatóját követően tervezett műsorára tűzni a TV2, azonban a Megasztár végül keresztül húzta az előzetes számításokat és januárra röpítette az akciókrimi első részét. Az idei tévés évadban így tehát ismét az AXN vihette el a koronát, hiszen a kábeladó novemberben tűzte műsorára a szeptemberi premiernek számító Jog/Ászok-at (The Defenders), azonban a korai bemutatónak köszönhetően pár hetes szünetet kényszerültek idővel tartani - ez általában a gyorsasággal jár. (Nagy kockázatot egyébként egyik csatorna sem vállalt, hiszen mindkét sorozatról elég hamar kiderült, hogy legalább egy évadon át képernyőn marad.)


Azonban az 1, illetve 2 hónapos "késés" még elég messze jár a világpremiertől, hiszen a párhuzamos bemutatók esetében az igazi előnyt az olyan csatornák élvezik, melyek egyszerre vannak jelen Amerikában és idehaza is. Elsőként természetesen mindenkinek az HBO juthat eszébe, hiszen a hazai prémium adónak csak az amerikai anyacsatornával kell megegyeznie és máris lehetősége nyílik a világpremierre. Tavaly tavasszal ennek köszönhetően láthattuk a magyar HBO-n egy nappal az amerikai adást követően a The Pacific - A hős alakulat című minisorozat epizódjait, s így kerülhetett fel ősszel, ugyancsak az amerikai sugárzás után rögtön a Gengszterkorzó (Boardwalk Empire) az HBO On Demand kínálatába. A magát "nem tévé"-ként definiáló filmcsatorna idén is nagyot kíván durrantani, hiszen április 18-tól láthatjuk a sokak által várt Trónok harca (Game of Thrones) című fantasy-sorozat kezdését, egy nappal a 17-i amerikai bemutatót követően. (Sajnos a The Pacific - A hős alakulattal ellentétben csak feliratosan, a szinkronos verzió csak májusban kerülhet adásba.)


Idén egyre-másra dőltek volna meg a gyorsasági rekordok a sorozatok esetében, hiszen az AXN a Gyilkos elmék testvérsorozatát, a Gyilkos elmék: Alapos gyanút (Criminal Minds: Suspect Behavior) mutatta be pár héttel az amerikai premiert követően, míg a Story 4 csatorna a Grace klinika készítőjének új drámáját, Dzsungeldokikat (Off The Map). Azonban ma már a pár hetes "késés" sem elég a rekordhoz, hiszen egyrészt az AXN gesztusának köszönhetően az Emberbőrben (Being Human), az amerikai premiert követő napon felkerült az ingyenes AXN Playerre, bár ezt több rész nem követte, a tévés bemutatója a hónapban esedékes. Másrészt pedig azért, mert a Story 4 március 9-én bemutatta a Hidegsebész (Body of Proof) című krimisorozatot, melyet Amerikában csak március utolsó hetében tűztek adásra, azaz itthon több héttel hamarabb láthatjuk a széria egyes epizódjait, mint odakint.


És mindez még mindig csak a kezdet. Ha tovább folytatódik a trend, akkor a következő évadban vagy jövőre még több tévésorozat kerül az amerikai sugárzás előtt vagy azzal nagyjából egy időben adásba itthon. A nagy kérdés csak az, hogy van-e igény itthon az efféle kezdeményezésekre? Számít-e vajon a nézőnek az, hogy valamit akkor láthat egy magyar csatornán először, amikor a texasiak vagy floridaiak? Egyáltalán értesül-e ilyesmiről?

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • zola2000 #20
    Szerintem sem annyira hú de jó sorozat, de legalább nézhetö. Már sajna kezdem megszokni, hogy Magyarországra nem csak élelmiszerekböl/ruhákból, hanem filmekböl is inkább csak a gagyibbakat (ezeket a hollywoodi tömegfilmeket) hozzák be.
  • narumon #19
    Háth huhh. Ez erősen szubjektív, részemről büntetés lenne egy ilyen Shilla királyságot végignézni...
  • narumon #18
    Mármint úgy értettem, hogy tényleg a könyvet követi, és arról szól, vagy mint mondjuk a Sarah Connor Chronicles, hogy ugyan terminator, de tökmás.
    Ha a könyvet követi okés, de ha az lesz, hogy közben ezer mellékdolog lesz és csak a főszál követi a könyvet akkor azzal nagyon el lehet bakni.
  • labzo #17
    Arra lennék kíváncsi, hogy mikor adják le nálunk is az Outsourced sorozatot.
  • FoodLFG #16
    Az mr1-es koreai sorozatok még eléggé európa-kompatibilisek, ráadásul Koreából támogatják is őket, úgyhogy olcsóbbak is. De milyen sorozatot szeretnél ?

    Mert ha mondjuk adnának egy átlag japán sorozatot, az nem biztos, hogy olyan sikeres lenne. Az ilyen sorozatok gyakran gyerekesen idétlenek. Színészi játék többször gyenge, mint nem. Egyáltalán színészek helyett gyakran inkább "mindenhez értő" helyi (fiatal) hírességek szerepelnek, ami szintén a minőség rovására szokott menni. Sablonosak.

    A sokkal kisebb költségvetés miatt pedig a történetek inkább csak családra, vagy kisebb iskolai közösségre korlátozódnak, bár az tény, hogy máshogy dolgoznak fel bizonyos témákat és olyanokkal is foglalkoznak, amikkel az amerikai sorozatok nem annyira. Megvan ezeknek a sorozatoknak is a maguk hangulata, amit lehet kedvelni bennük, de egy profi amerikai sorozat mellett nem szólnának azért akkorát.

    Ha valaki most hirtelen felindulásból meg szeretne nézni egy japán sorozatot, az nézze meg mondjuk a Cat Street címűt. Rövid, könnyed, még európai szemmel is emészthető, kb ilyesmit kell várni a japán sorozatoktól, bár ez egy egyszerűbb alkotás... jdorama.hu ról tölthető.
  • kalapos01 #15
    Filmekben. Nem mintha nem lenne leírva.
  • sanyicks #14
    "Már sorozatokban IS előzzük Amerikát"
    Még miben előzzük? Árakban igen. És még?
  • Molnibalage #12
    Csak, ha eredeti nyelven adják.
  • nessboth #11
    Azok tényleg királyak, van bennük egyfajta természetesség, ami odaköti a nézőket, a palota ékköve egy kifejezetten szórakoztató sorozat, ahogy bemutatja az ázsiai világot úgy, hogy az európai is megértse, mégsem szájbarágós módon.
    Walking Dead-el úgy vagyok, hogy első 3 rész után mélyrepülésbe ment az egész, remélem Stephen King megmenti, mert elég jelentéktelen lett az első évad befejezése...
  • zola2000 #10
    Én is örülök a vilápremiereknek, ... de miért csak amerikából jönnek? Talán az M1en futó dél-koreai sorozatok az egyetlen nézhetőek.