Szekeres Viktor
Rejtély - Az X-akták-utód az RTL Klubon
A Lost készítője saját bevallása szerint az X-akták szellemét akarja új scifi-sorozatával, a Fringe-dzsel megidézni. A bemutatóra már nem kell sokat várni.
J. J. Abrams, a Lost - Eltűntek óta az egyik legkeresettebb sorozatkészítő lett, pedig mint azt sokan tudják, a sorozatnak ő csak társkészítője, ráadásul az ötlet sem az ő fejéből pattant ki. Azonban a másfél órás, hatalmas költségvetésű pilótafilm, mely meggyőzte az ABC illetékeseit, valóban az ő keze munkája, és utána a sorozat formátumának (ld. flashbackes szerkezet) megtervezésében is részt vett. Más kérdés, hogy az első évadot követően a marsallbotot a jelenleg is a Lostot felügyelő Carlton Cuse és Damon Lindelof kezébe adta, így elsősorban utóbbiak felelősek a sorozat szenzációs meneteléséért.
Abrams mozis kötelezettségei miatt hagyta ott a Lostot: elkészítette egy tévés adaptáció 3. részét, a Mission: Impossible 3-at, majd pedig bábáskodott a Lost egy másik készítőjének filmje, a Cloverfield mellett, hogy később belevágjon gigantikus Star Trek-projektjébe (ismét csak tévésorozatos adaptáció, nem megy az elszakadás a gyökerektől). Ezt Roberto Orcival és Alex Kurtzmannel jegyzi, akik korábban olyan forgatókönyvekért feleltek, mint a Transformers, A sziget, a Zorro legendája vagy éppen a Mission: Impossible 3.
Orci és Kurtzman természetesen úgy kerül a képbe, hogy J. J. Abrams mellett ők a készítői a Rejtély magyar címre hallgató Fringe-nek, melyben egy FBI-os ügynöknő nyomoz két civil segítségével a jelenlegi tudományos magyarázatokat meghaladó események, történések után. Az angol cím is erre utal, miszerint a sorozat a jelenlegi határokon túl eső eseteket próbál feltárni a titokzatos öregedéstől vagy gyógyulástól kezdve egészen az eltűnésekig vagy a fizika törvényeit meghazudtoló tettekig, mint a láthatatlanság vagy a levitáció.
A főszereplő Olivia Dunhamet alakító Anna Torv mellett egy, az elmúlt éveit elmegyógyintézetben töltő tudós, Walter Bishop (John Noble), valami annak fia, Peter Bishop (Joshua Jackson) vesz részt az ügyek felderítésében. Eközben a háttérben természetesen kezd kibontakozni egy nagyobb, világméretű "összeesküvésre" utaló minta, egy kísérletsorozatnak tűnő jelenség, melyről kormányügynökségek és magánvállalatok is tudhatnak, s a szálak a legmagasabb körökig vezetnek.
A sorozat már premierje előtt hatalmas sajtóvisszhangot kapott, minden orgánum J. J. Abrams "új X-akták" szlogenjét kürtölte világgá. Egyelőre a sorozat úgy is viselkedik, mint Chris Carter klasszikusa, hiszen sikeres, és az első évad második része felé közeledve egyre sikeresebb lesz. Köszönhető ez annak, hogy a készítők - akárcsak az X-aktákban - nem egy keszekusza, szerteágazó történettel próbálják megnyerni a nézőket, hanem 45 perces, lezárt sztorikkal minden epizódban, miközben azért az összkép alakításának is mindig szentelnek figyelmet.
Amerikában jelenleg a sorozat a 13. részénél tart, vagyis még 9 epizód van hátra az ígéretek szerint sokkoló fináléig, de a nézettség alapján szinte biztosra lehet venni, hogy a Fringe ősszel folytatódni fog a FOX csatornán. Minden bizonnyal még évekig találhatnak ki az írók megmagyarázandó megmagyarázhatatlan eseményeket, hogy legyen min nyammogniuk a nézőknek.
A Fringe, vagyis a Rejtély tehát elkészült és elindult hódító útjára, s a nézettségi adatok alapján úgy tűnik, hogy J. J. Abrams ezúttal sem nyúlt mellé. A Felicity, az Alias és a Lost - Eltűntek után immáron negyedik sikersorozatát tette le az asztalra. Két kérdés maradt csak megválaszolatlan: idehaza vajon van-e esélye ekkora tarolásra a Fringe-nek (az RTL Klub jövő hónapra tervezi a premiert), illetve valóban 7 évados lesz-e a széria, hiszen, ha azt nézzük, hogy a fent említettek közül a Felicity 4, az Alias 5, a Lost pedig 6 évadot ért meg, illetve fog megérni, akkor a favágó logika bizony a bűvös hetes számot jelzi előre a Fri..., vagyis a Rejtélynek.
J. J. Abrams, a Lost - Eltűntek óta az egyik legkeresettebb sorozatkészítő lett, pedig mint azt sokan tudják, a sorozatnak ő csak társkészítője, ráadásul az ötlet sem az ő fejéből pattant ki. Azonban a másfél órás, hatalmas költségvetésű pilótafilm, mely meggyőzte az ABC illetékeseit, valóban az ő keze munkája, és utána a sorozat formátumának (ld. flashbackes szerkezet) megtervezésében is részt vett. Más kérdés, hogy az első évadot követően a marsallbotot a jelenleg is a Lostot felügyelő Carlton Cuse és Damon Lindelof kezébe adta, így elsősorban utóbbiak felelősek a sorozat szenzációs meneteléséért.
Abrams mozis kötelezettségei miatt hagyta ott a Lostot: elkészítette egy tévés adaptáció 3. részét, a Mission: Impossible 3-at, majd pedig bábáskodott a Lost egy másik készítőjének filmje, a Cloverfield mellett, hogy később belevágjon gigantikus Star Trek-projektjébe (ismét csak tévésorozatos adaptáció, nem megy az elszakadás a gyökerektől). Ezt Roberto Orcival és Alex Kurtzmannel jegyzi, akik korábban olyan forgatókönyvekért feleltek, mint a Transformers, A sziget, a Zorro legendája vagy éppen a Mission: Impossible 3.
Orci és Kurtzman természetesen úgy kerül a képbe, hogy J. J. Abrams mellett ők a készítői a Rejtély magyar címre hallgató Fringe-nek, melyben egy FBI-os ügynöknő nyomoz két civil segítségével a jelenlegi tudományos magyarázatokat meghaladó események, történések után. Az angol cím is erre utal, miszerint a sorozat a jelenlegi határokon túl eső eseteket próbál feltárni a titokzatos öregedéstől vagy gyógyulástól kezdve egészen az eltűnésekig vagy a fizika törvényeit meghazudtoló tettekig, mint a láthatatlanság vagy a levitáció.
A főszereplő Olivia Dunhamet alakító Anna Torv mellett egy, az elmúlt éveit elmegyógyintézetben töltő tudós, Walter Bishop (John Noble), valami annak fia, Peter Bishop (Joshua Jackson) vesz részt az ügyek felderítésében. Eközben a háttérben természetesen kezd kibontakozni egy nagyobb, világméretű "összeesküvésre" utaló minta, egy kísérletsorozatnak tűnő jelenség, melyről kormányügynökségek és magánvállalatok is tudhatnak, s a szálak a legmagasabb körökig vezetnek.
A sorozat már premierje előtt hatalmas sajtóvisszhangot kapott, minden orgánum J. J. Abrams "új X-akták" szlogenjét kürtölte világgá. Egyelőre a sorozat úgy is viselkedik, mint Chris Carter klasszikusa, hiszen sikeres, és az első évad második része felé közeledve egyre sikeresebb lesz. Köszönhető ez annak, hogy a készítők - akárcsak az X-aktákban - nem egy keszekusza, szerteágazó történettel próbálják megnyerni a nézőket, hanem 45 perces, lezárt sztorikkal minden epizódban, miközben azért az összkép alakításának is mindig szentelnek figyelmet.
Amerikában jelenleg a sorozat a 13. részénél tart, vagyis még 9 epizód van hátra az ígéretek szerint sokkoló fináléig, de a nézettség alapján szinte biztosra lehet venni, hogy a Fringe ősszel folytatódni fog a FOX csatornán. Minden bizonnyal még évekig találhatnak ki az írók megmagyarázandó megmagyarázhatatlan eseményeket, hogy legyen min nyammogniuk a nézőknek.
A Fringe, vagyis a Rejtély tehát elkészült és elindult hódító útjára, s a nézettségi adatok alapján úgy tűnik, hogy J. J. Abrams ezúttal sem nyúlt mellé. A Felicity, az Alias és a Lost - Eltűntek után immáron negyedik sikersorozatát tette le az asztalra. Két kérdés maradt csak megválaszolatlan: idehaza vajon van-e esélye ekkora tarolásra a Fringe-nek (az RTL Klub jövő hónapra tervezi a premiert), illetve valóban 7 évados lesz-e a széria, hiszen, ha azt nézzük, hogy a fent említettek közül a Felicity 4, az Alias 5, a Lost pedig 6 évadot ért meg, illetve fog megérni, akkor a favágó logika bizony a bűvös hetes számot jelzi előre a Fri..., vagyis a Rejtélynek.