Szekeres Viktor

Oscar 2008 - az év, amikor mindenki elégedett

Már megvan, hogy melyik lett 2007 azon kötelező filmje (nincs meglepetés), amit mindenkinek látnia kell és még a Bourne-ultimátum is kapott 3 díjat.

Mi is volt jellemző a 2008-as Oscar-djra jelölt filmekre? Először is az, hogy a közönség is nagyjából elfogadta őket, hiszen volt pár kiemelkedőnek tartott, díjesélyes film az idén, melyeknek kis része ugyan besült, és a premierrel azonnal bukta Oscar-esélyét, de hat-nyolc remek alapanyag így is maradt. Ebből a féltucatból sikerült olyan 5+1-et kiválasztania a Filmakadémia tagjainak, melyek nagyjából a nézőket is kielégítették.


Azért 5+1-ről van szó, mert szokás szerint csak 4 film kapta meg a legjobb film és legjobb rendezés jelölését, s akadt egy film, amelyet csak az egyik fő kategóriában nomináltak. (Ezúttal a Vágy és vezeklés volt a csak filmes, míg a Szkafander és pillangó csak a rendezői kategóriában jelölve - nem is nyert egyikük sem). A közönség ízlésével találkozó jelölés pedig azért örömteli, mivel sokan még mindig félreértik a díj lényegét és csodálkoznak a jelölteken, holott nem egy közönségdíjról van szó, hanem az amerikai filmesek saját kis homokozójáról.

Évről-évre megannyi kritikusi és szakmai díjat kiosztanak az USA-ban, s nagyjából ezek keresztmetszete az Oscar - nagyjából olyan filmek kapják meg az esélyt az aranyszobrocskára, melyeket előzőleg már kitüntettek (Juno, Michael Clayton, Vérző olaj, Nem vénnek való vidék, Vágy és vezeklés), s jelöltek párszor. Persze mindig vannak reklamálható kimaradók; most a legtöbben a Szkafander és pillangót, az Amerikai gengsztert, az Into the Wildot és a Sweeney Toddot reklamálták - a bennmaradókat nem szokás vitatni. Ez van, ha egyszerre csak 5 film jelölhető, ha ezek maradnak ki, akkor ezeket reklamálják.


A 2007-es mezőnyből úgymond két film emelkedett ki, két film számított "magasabbrendűnek", kötelezően megtekintendőnek: a Nem vénnek való vidék (No Country For Old Men) és a Vérző olaj (There Will Be Blood). Ez persze nem azt jelenti, hogy mindkettő azonnal megtalálta hozsannázó közönségét, hiszen ezen filmek megértése és élvezete nem pörgősségükben rejlik. A rendező Coen testvérek és Paul Thomas Anderson azonban már előtte is bizonyítottak, így nem is ért senkit meglepetésként a páros csata.

A csata, melyből ezúttal a Nem vénnek való vidék került ki győztesen, besöpörve a legjobb film, legjobb rendezés, legjobb férfi mellékszereplő (Javier Bardem) és a legjobb adaptált forgatókönyv díját, míg a Vérző olajnak egy operatőri és egy előre lezsírozott férfi főszereplői (Daniel Day Lewis) kategória sikere jutott. A többi jelölt nagy morzsákat kapott, mert úgy illik. Ennek szellemében a Michael Claytonból Tilda Swinton zsákolta be a legjobb női mellékszereplő elismerését, a Vágy és vezeklésből a kritikánkban általunk is méltatott remek zene szerzője, Dario Marinelli örülhetett, míg a Juno a legjobb eredeti forgatókönyv szobrával vigasztalódott.

S, hogy kiké lett a "resztli"? Nos, a legjobb színésznő díját az a Marillon Cotillard kapta, akiről annak idején a francia Taxi-sorozatban a kutya sem hitte volna, hogy eljut idáig, de a Piafban nyújtott alakítása mellett nem lehetett elmenni - egy jó pont az európai filmeknek az Oscaron, ha már a Szkafander és pillangó nem kapott díjat. (Sőt, a Piaf még a legjobb maszk díját is hazavitte.)


A legjobb animációs film a L'ecsó lett, ami papírforma. A legjobb művészeti rendezés (értsd díszlet) díját a Tim Burton-féle Sweeney Todd kapta, a legjobb jelmezek az Elizabeth - Az aranykorban voltak, míg a legjobb vágással, hangvágással és hangkeveréssel a Bourne-ultimátum büszkélkedhetett. Speciális effektek terén az Arany iránytű aratott sikert, míg a jelölt külföldi filmek közül az osztrák Die Falscher (Pénzhamisítók) diadalmaskodott. Az idei legjobb dal pedig természetesen a Once című musicalben hangzott el - hiába volt az ötből három is a Bűbájból jelölve.

Ennyi volt hát az Oscar. A Jon Stewart vezette közvetítés persze nemcsak a díjak átadására szorítkozott, de a többit csak a tévénézők érzékelhették, akik magyar szinkrontolmácsolással figyelheték a nagy eseményt, melynek a hollywoodi írók sztrájkjának befejezése adott zöld lámpát.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • juventina #25
    Na ne legyetek azért ízléstelenek... Én is bírom Johnnyt (Orlando Bloomot kevésbé), jó színész, és ha a Karib tenger kalózai harmadik részéért nem, Sweeney Todd-ban nyújtott alakításért szerintem mindenképpen megérdemelt volna egy Oscart...
  • Dahmer213 #24
    Oroszlánszív:
    Menj haza anyukádhoz te kis szerencsétlen 12 éves és maszturbálj miközben nézed a "Karib-tenger Kalózai"-t! Ja és Orlando Bloom ROSSZ színész és úgy néz ki mint egy eunuch, nem értem mit bálványozzák az ilyen kis csitrik mint te. Csak azért mert te nem ismered ezeket a színészeket nem jelenti azt hogy nem 1000x tehetségesebbek mint a te kis Orlando Bloom-od vagy akár Johnny Depp-ed! Ja és mi az hogy Johnny Depp-et nem lehet lekörözni? Vannak nála is százszorta jobb színészek! Vagy szerinted a Karib-tenger Kalózai harmadik részéért Oscart érdemelt volna?
  • Picizöldfül #23
    véletlenül te nem egy pattanásos 14 éves tinilány vagy akinek nedves lesz a bugyija ha filmet néz?
  • Oroszlánszív #22
    Őszíntén szólva nem értem miért kapják meg ezek a színészek az Oscart mikor nem is olyan híresek mint pl: Orlando Bloom, vagy Johnny Depp! Én biztos hogy az utóbbinak adtam volna Oscart! Nincs ennél jobb színész, minden szerepet tökéletesen alakít, ráadásul úgy, hogy nem sokan tudnák eljátszani mint ő, mondhatni, hogy egy egyedi színész! Johnny Depp a király... Persze ezzel nem azt akarom mondani, hogy ezek a színészek nem érdemlik meg, mert nem ismerem őket, és egy filmjüket sem láttam, köztük ezt a filmet sem amire megkapták az Oscart, de egyet tudok, Johnny Deppet nem lehet lekörözni!
  • winnie #21
    nem véletlen, hogy a titanic nem vitt színészi díjat - egyszerűen annyira grandiózus volt. és nyilván jól megvolt rendezve, de hát ehhez nem értek. engem spec lekötött arra a három órára, de tudom, hogy ezt ciki bevallani. persze nem volt nálam sem az év filmje (akkor már az ugyancsak jelölt alul semmi. akkor full monty-t jelöltek. be szép idők is voltak...:), de hát istenem. nem winnie awards. és nem homeless awards (kábé olyan más ember döntését vitatni, mintha megmondanád, hogy mi a kedvenc filmed és jönne egy fórumozó, hogy nem is az. röhejes.)
  • Kemuri #20
    Eléggé érdekes összemosni a két filmet lévén más "ligában" indultak, nem gondolod? Remény Rabjai a Forrest Gump-tól "kapott ki", többek között ott volt a Ponyvaregény is a jelöltek közt. A Titanic 11 Oscarja meg leginkább annak tudható be, hogy adott évben simán be tudta söpörni az összes "szir-szar" technikai, meg art (díszlet, jelmez) díjat amiben nem is volt igazi vetélytársa. A maradék nagyobb díjakat pedig többé kevésbé szintén megérdemelte, mondom ezt úgy, hogy nekem sem szívem csücske az a film, sőt.
  • homeless #19
    Jó akkor magyarázd meg, hogy a titanic miért nyert 11 oscart 98-ba, a Remény Rabjai meg miért nem nyert 1-et se 95-ben?(és ez csak 1 példa) Számomra az oscarnak semmi hitele nincs, egy kommersz szar az egész.
  • hejnekem #18
    legismeretlenebb??? mindenki ismeri ezeket aki figyelgeti a filmes dolgokat:)
  • Kemuri #17

    Persze, biztos van ilyen is köztük de a 8000(?) szakmabeli többsége csak konyít valami a filmekhez, nem? Vagy ha te ennyire jobban tudod a frankót várom te melyik öt amerikai filmet jelölted volna idén a legjobb film kategóriába, a sok dilettáns helyett. Mert ugyebár ha ők ízlésficamosak, az az öt ami ott volt az nem oda való.
  • Magiszter #16
    Ugye bár ezen az oszkárátadáson 2007-es év filmjeit díjazzák. Én igyekeztem követni a magam módján a 2007-es filmeket, erre most hogy hallom mik/kik kaptak oszkárt csak vakarom a fejem, hogy egyikről se hallottam még ez előtt. Amúgy megfigyeltem hogy mindig olyan film kap díjat ami a legelvontabb, legdrámaibb, legismeretlenebb.