Berta Sándor
Vezetés közbeni elalvástól óv az Eye-Tracker
Egy autósnak gyorsan kell reagálnia a veszélyes helyzetekre, függetlenül attól, hogy a járművével éppen egy dugóban van vagy egy útépítés mellett kellett elhaladnia. A legnagyobb problémát általában a folyamatos koncentrálás jelenti.
Aki sokat vezet, az pontosan tudja, hogy a vezetőknek gyakran kell szembenézniük a fáradtsággal, különösen a hosszabb autópálya-szakaszokon és az éjszakai utak során. Elég, ha az ember csak egy másodpercre elbóbiskol és máris megtörténhet a baj, a balesetben pedig akár életét is veszítheti az illető.
A Fraunhofer Társaság Digitális Médiatechnológiai Intézetének (IDMT) munkatársai pont az ilyen esetek elkerülésére fejlesztették ki az Eye-Tracker nevű biztonsági megoldást, amely folyamatosan az autós szemeit figyeli és igyekszik megakadályozni, hogy az illető elbóbiskoljon vagy akár elaludjon. Az új rendszer legnagyobb előnye, hogy gyakorlatilag bármelyik gépkocsiba beépíthető, a szereléséhez és a használatához nincs szükség különleges kiegészítőkre, s a kamerákat sem kell beállítani. Emellett a használatához nincs szükség sem PC-re, sem laptopra.
"A hagyományos kamerás megoldásoknál minden embernek bizonyos időt kell töltenie az előkészületekkel, hiszen minden arc, fej és szem különböző. Egy kis méretű, moduláris rendszert alkottunk meg, amely a látószöggel kapcsolatos számításokat közvetlenül a kamerában végzi el. Mivel az Eye-Trackerhez legalább két kamera tartozik, amelyek sztereoszkópikusan, vagyis 3D-ben rögzítenek, ezért a rendszer felismeri a pupilla térbeli elhelyezkedését és a nézés irányát" - jelentette ki Peter Husar professzor, az IDMT kutatója.
A CAN- és az USB-portoknak köszönhetően az Eye-Tracker közvetlenül a fedélzeti számítógéphez is csatlakoztatható, így az információk bármikor rögzíthetők és visszakereshetők. Az alapbeállítások mellett a hálózat azonnal riadóztat, ha az autós egy másodpercre vagy annál hosszabb időre lehunyja a szemét. Az idő tetszés szerint beállítható és a járműben akár 4 vagy 6 kamera is elhelyezhető. Egy készülék másodpercenként 200 képet tud kiértékelni és akkor is jól végzi a feladatát, ha a vezető éppen a bal vagy a jobb oldalra dönti a fejét. Az Eye-Tracker központi modulja akkora, mint egy gyufásdoboz, így egyáltalán nem zavaró a vezetők számára és nem akadályozza a kilátást.
A közlekedés mellett a rendszer felhasználható például szemműtéteknél is, ahol minden szemmozgást feljegyezhet és így segíthet az orvosoknak, míg a számítógépes játékokban a segítségével a játékosok anélkül nézhetnek körbe egy virtuális területen, hogy meg kellene fordulniuk. Ezenkívül a megoldás hasznos lehet a hirdetők számára is, hiszen megtudhatják, hogy miként helyezzék el úgy a reklámokat, hogy azokat a leghosszabb ideig láthassák a járókelők.
Aki sokat vezet, az pontosan tudja, hogy a vezetőknek gyakran kell szembenézniük a fáradtsággal, különösen a hosszabb autópálya-szakaszokon és az éjszakai utak során. Elég, ha az ember csak egy másodpercre elbóbiskol és máris megtörténhet a baj, a balesetben pedig akár életét is veszítheti az illető.
A Fraunhofer Társaság Digitális Médiatechnológiai Intézetének (IDMT) munkatársai pont az ilyen esetek elkerülésére fejlesztették ki az Eye-Tracker nevű biztonsági megoldást, amely folyamatosan az autós szemeit figyeli és igyekszik megakadályozni, hogy az illető elbóbiskoljon vagy akár elaludjon. Az új rendszer legnagyobb előnye, hogy gyakorlatilag bármelyik gépkocsiba beépíthető, a szereléséhez és a használatához nincs szükség különleges kiegészítőkre, s a kamerákat sem kell beállítani. Emellett a használatához nincs szükség sem PC-re, sem laptopra.
"A hagyományos kamerás megoldásoknál minden embernek bizonyos időt kell töltenie az előkészületekkel, hiszen minden arc, fej és szem különböző. Egy kis méretű, moduláris rendszert alkottunk meg, amely a látószöggel kapcsolatos számításokat közvetlenül a kamerában végzi el. Mivel az Eye-Trackerhez legalább két kamera tartozik, amelyek sztereoszkópikusan, vagyis 3D-ben rögzítenek, ezért a rendszer felismeri a pupilla térbeli elhelyezkedését és a nézés irányát" - jelentette ki Peter Husar professzor, az IDMT kutatója.
A CAN- és az USB-portoknak köszönhetően az Eye-Tracker közvetlenül a fedélzeti számítógéphez is csatlakoztatható, így az információk bármikor rögzíthetők és visszakereshetők. Az alapbeállítások mellett a hálózat azonnal riadóztat, ha az autós egy másodpercre vagy annál hosszabb időre lehunyja a szemét. Az idő tetszés szerint beállítható és a járműben akár 4 vagy 6 kamera is elhelyezhető. Egy készülék másodpercenként 200 képet tud kiértékelni és akkor is jól végzi a feladatát, ha a vezető éppen a bal vagy a jobb oldalra dönti a fejét. Az Eye-Tracker központi modulja akkora, mint egy gyufásdoboz, így egyáltalán nem zavaró a vezetők számára és nem akadályozza a kilátást.
A közlekedés mellett a rendszer felhasználható például szemműtéteknél is, ahol minden szemmozgást feljegyezhet és így segíthet az orvosoknak, míg a számítógépes játékokban a segítségével a játékosok anélkül nézhetnek körbe egy virtuális területen, hogy meg kellene fordulniuk. Ezenkívül a megoldás hasznos lehet a hirdetők számára is, hiszen megtudhatják, hogy miként helyezzék el úgy a reklámokat, hogy azokat a leghosszabb ideig láthassák a járókelők.