SG.hu
Sokba került a TikTok-os autólopási kihívás az autógyártóknak
A Kia és a Hyundai évek óta foglalkozik a közösségi médiában közzétett videókkal, amelyek bemutatják, milyen könnyű ellopni egyes modelljeiket, és arra buzdítanak másokat, hogy tegyenek egy próbát. A Kia és Hyundai 200 millió dollárt fizetnek a károsultaknak.
A legtöbb TikTok-kihívás ártatlan hülyeség, egy autólopásos azonban megdöbbentően komolyra fordult. Egy "Kia Boys" nevű felhasználó 2021 elején egy olyan videót tett fel a TikTok-ra, amelyben bemutatja hogyan kell egy USB-kábel segítségével egy Hyundait vagy Kiát beindítani. Legalább 14 baleset és nyolc haláleset köthető a kihíváshoz. Azok a modellek voltak sérülékenyek, amelyeket nyomógombos indítás vagy indításgátló nélkül szállították, vagyis nem volt bennük olyan eszköz, amely megakadályozza az autó mozgását, ha nem érzékeli a kulcscsomót. A tendencia a Wisconsin állambeli Milwaukee-ban kezdődött, majd az egész Egyesült Államokra átterjedt. 2021 első felében 25-szörösére nőtt a lopott Hyundai és Kia modellek száma, míg a lopások általános növekedése csak 2,5-szeres volt.
A Hyundai az érintett ügyfeleknek maximálisan 6125 dollárt fizet az ellopott járművekért és legfeljebb 3375 dollárt a hibát kihasználók által okozott károk költségeinek fedezésére. A vállalat egy "lopásgátló frissítést" is kiad, az ingyenes biztonsági szoftver indításgátlóként fog működni a zárak nélküli járműveken. A megegyezés részeként mindenki, aki jogosult Hyundai vagy Kia járművel rendelkezik és beleegyezik az egyezségbe, a következő szervízlátogatás alkalmával automatikusan megkapja ezt a szoftvert a márkakereskedésben. Ha a szoftver nem telepíthető, a tulajdonosok akár 300 dollárt is kapnak, hogy megvásárolhassák az általuk választott lopásgátlót.
Mintegy 9 millió, többnyire alapkivitelű Kia és Hyundai jármű érintett, köztük a 2011 és 2022 közötti években megjelent Elantra, Santa Fe és Tucson modellek. A 2011-2014-es Genesis Coupe is szerepel a megállapodásban. A cégek korábban csak ideiglenes megoldásokat kínáltak, többek között ingyenes kormányzárakat és 170 dolláros lopásgátló készleteket. A két autógyártó megegyezett abban, hogy várhatóan 200 millió dollárt fizet kártérítésként azoknak az ügyfeleknek, akiknek az autóját ellopták vagy olyan módon rongálták meg, amelyre a biztosítás nem terjedt ki. A pénzből a Hyundai és a Kia tulajdonosai a biztosítási önrész megfizetése, a magasabb biztosítási díjak vagy más, lopással kapcsolatos veszteségek miatt elszenvedett veszteségeket is megtérítik.
A Kia és a Hyundai közölte, hogy a bíróság várhatóan júliusban hagyja jóvá előzetesen az egyezséget. A megegyezés megelőzi a tulajdonosokkal folytatott bírósági csatákat, bár nem feltétlenül szünteti meg az olyan városok pereit, mint Cleveland, San Diego és Seattle.
A legtöbb TikTok-kihívás ártatlan hülyeség, egy autólopásos azonban megdöbbentően komolyra fordult. Egy "Kia Boys" nevű felhasználó 2021 elején egy olyan videót tett fel a TikTok-ra, amelyben bemutatja hogyan kell egy USB-kábel segítségével egy Hyundait vagy Kiát beindítani. Legalább 14 baleset és nyolc haláleset köthető a kihíváshoz. Azok a modellek voltak sérülékenyek, amelyeket nyomógombos indítás vagy indításgátló nélkül szállították, vagyis nem volt bennük olyan eszköz, amely megakadályozza az autó mozgását, ha nem érzékeli a kulcscsomót. A tendencia a Wisconsin állambeli Milwaukee-ban kezdődött, majd az egész Egyesült Államokra átterjedt. 2021 első felében 25-szörösére nőtt a lopott Hyundai és Kia modellek száma, míg a lopások általános növekedése csak 2,5-szeres volt.
A Hyundai az érintett ügyfeleknek maximálisan 6125 dollárt fizet az ellopott járművekért és legfeljebb 3375 dollárt a hibát kihasználók által okozott károk költségeinek fedezésére. A vállalat egy "lopásgátló frissítést" is kiad, az ingyenes biztonsági szoftver indításgátlóként fog működni a zárak nélküli járműveken. A megegyezés részeként mindenki, aki jogosult Hyundai vagy Kia járművel rendelkezik és beleegyezik az egyezségbe, a következő szervízlátogatás alkalmával automatikusan megkapja ezt a szoftvert a márkakereskedésben. Ha a szoftver nem telepíthető, a tulajdonosok akár 300 dollárt is kapnak, hogy megvásárolhassák az általuk választott lopásgátlót.
Mintegy 9 millió, többnyire alapkivitelű Kia és Hyundai jármű érintett, köztük a 2011 és 2022 közötti években megjelent Elantra, Santa Fe és Tucson modellek. A 2011-2014-es Genesis Coupe is szerepel a megállapodásban. A cégek korábban csak ideiglenes megoldásokat kínáltak, többek között ingyenes kormányzárakat és 170 dolláros lopásgátló készleteket. A két autógyártó megegyezett abban, hogy várhatóan 200 millió dollárt fizet kártérítésként azoknak az ügyfeleknek, akiknek az autóját ellopták vagy olyan módon rongálták meg, amelyre a biztosítás nem terjedt ki. A pénzből a Hyundai és a Kia tulajdonosai a biztosítási önrész megfizetése, a magasabb biztosítási díjak vagy más, lopással kapcsolatos veszteségek miatt elszenvedett veszteségeket is megtérítik.
A Kia és a Hyundai közölte, hogy a bíróság várhatóan júliusban hagyja jóvá előzetesen az egyezséget. A megegyezés megelőzi a tulajdonosokkal folytatott bírósági csatákat, bár nem feltétlenül szünteti meg az olyan városok pereit, mint Cleveland, San Diego és Seattle.