Berta Sándor
Hőn keresztül kommunikáló kormány?
Különleges ötlettel állt elő a Jaguar Land Rover.
A brit autógyártó egy olyan kormány megvalósításán dolgozik, amelynél a kommunikáció a bizonyos területeken bekövetkező hőmérséklet-változás segítségével valósulna meg. Az elképzelés lényege, hogy a kormány már azelőtt jelezze hőkibocsátással a veszélyes helyzeteket, hogy azok bekövetkezhetnének. Így például a kormány ilyen módon hívná fel az autós figyelmét egy közelgő szűk kanyarra. A szakemberek úgy vélik, hogy ez a módszer a többi megoldáshoz képest kevésbé vonná el a vezető figyelmét az útról, ugyanakkor arra tökéletes lenne, hogy jelezze: veszélyes szituációra kell számítani a közeljövőben.
A tervek szerint nem az egész kormány melegedne, hanem annak csupán a leggyakrabban használt részei és azok is csak legfeljebb 6 Celsius-fokkal. Ez tökéletesen elegendő lenne arra, hogy a sofőr észlelje a megváltozott körülményeket. A veszélyes helyzet után az érintett kormányrészek azonnal kezdenének visszahűlni az eredeti hőmérsékletükre. A technika elsősorban a rossz látási körülmények esetén jelenthetne hatékony segítséget és biztonságosabbá tehetné az utakat, hiszen főleg a veszélyes kanyarok és útszakaszok környékén csökkenthetné a balesetek számát. Arról ugyanakkor konkrét információk nem szivárogtak ki, hogy a megoldás mikorra készülhet el, illetve mikortól jelenhetne meg a sorozatgyártású autókban.
A projektben a Jaguar Land Rover szakemberei mellett a Glasgow-i Egyetem munkatársai vesznek részt.
A brit autógyártó egy olyan kormány megvalósításán dolgozik, amelynél a kommunikáció a bizonyos területeken bekövetkező hőmérséklet-változás segítségével valósulna meg. Az elképzelés lényege, hogy a kormány már azelőtt jelezze hőkibocsátással a veszélyes helyzeteket, hogy azok bekövetkezhetnének. Így például a kormány ilyen módon hívná fel az autós figyelmét egy közelgő szűk kanyarra. A szakemberek úgy vélik, hogy ez a módszer a többi megoldáshoz képest kevésbé vonná el a vezető figyelmét az útról, ugyanakkor arra tökéletes lenne, hogy jelezze: veszélyes szituációra kell számítani a közeljövőben.
A tervek szerint nem az egész kormány melegedne, hanem annak csupán a leggyakrabban használt részei és azok is csak legfeljebb 6 Celsius-fokkal. Ez tökéletesen elegendő lenne arra, hogy a sofőr észlelje a megváltozott körülményeket. A veszélyes helyzet után az érintett kormányrészek azonnal kezdenének visszahűlni az eredeti hőmérsékletükre. A technika elsősorban a rossz látási körülmények esetén jelenthetne hatékony segítséget és biztonságosabbá tehetné az utakat, hiszen főleg a veszélyes kanyarok és útszakaszok környékén csökkenthetné a balesetek számát. Arról ugyanakkor konkrét információk nem szivárogtak ki, hogy a megoldás mikorra készülhet el, illetve mikortól jelenhetne meg a sorozatgyártású autókban.
A projektben a Jaguar Land Rover szakemberei mellett a Glasgow-i Egyetem munkatársai vesznek részt.