Berta Sándor

2023-ban jelenhetnek meg az első robottaxik

Legalábbis ezt az álláspontot képviseli az egyik vezető autóipari beszállítócég első embere.

Glen De Vos, az Aptiv műszaki vezetője a Consumers Electronics Show (CES) keretében kijelentette, hogy azzal számolnak, hogy az első robottaxikkal elindított szolgáltatások a nagyobb városokban 2023-ban jelenhetnek meg, míg a magántulajdonban lévő első autonóm gépkocsik megjelenésére 2030-ban lehet számítani. Akkor kerülhetnek ugyanis először kereskedelmi forgalomba az önálló közlekedésre alkalmas járművek.

Az Aptiv a CES-en mutatta be az új sofőrt segítő platformját. A cég szerint a következő esztendőkben ezek a megoldások fokozatosan terjednek majd el és egyre több szituációban nyújthatnak hatékony segítséget a vezetőknek. De Vos szerint ez lesz az alapvető helyzet, de az autonóm vezetési rendszerek szélesebb körben való használatához egyre több szenzor információit dolgozzák majd fel és még nagyobb fokú biztonság fog kialakulni a komponensek megduplázása révén. Ezzel párhuzamosan a jelenleg fejlesztett robotautó-rendszerek is folyamatosan javulnak majd és néhány éven belül ipari mértékben is megfelelő költséggel előállíthatók lesznek.

A SAE 4-es szint elérése azt fogja jelenteni, hogy a gépkocsik képesek lesznek bizonyos megadott feltételek mellett, például autópályákon, városokban vagy más területeken teljesen önállóan közlekedni, de a vezetőknek készen kell állniuk arra, hogy bármikor átvegyék az irányítást. Az 5-ös vagyis a teljes automatizáltsági szint eléréséig ugyanakkor még több időnek kell eltelnie. De Vos rámutatott, hogy még az emberek sem képesek mindig megfelelni az 5-ös szint követelményeinek.

Korábban az vált ismertté, hogy a Daimler és a Bosch, a BMW és a Ford robottaxijai 2021-től közlekedhetnek, de a Ford később jelezte, hogy elhalasztja a robottaxi-szolgáltatása bevezetését.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • defiant9 #7
    Ez férelérthetően van fogalamzva.
    L3=végig készen kell állnod
    L4=adott területen(pl. autópálya) teljesen autonóm a jármű (akát alhatsz is közben), de amint elhagyja a területet akkor szól hogy mostantól ismét L3(vagy akár vezethetsz is magad ha téged épp stresszel az L3 mód)
    L5=szigorúan véve a definíciót ilyen szvsz. soha nem lesz, ezt az emberek sem tudják, de ha kellően nagy már a service area és csak a behavazott zergeösvény éjszaka ami hiányzik, akkor rá fogják mondani hogy L5
  • Ender Wiggin #6
    "de a vezetőknek készen kell állniuk arra, hogy bármikor átvegyék az irányítást."

    Aha. Akkor mi értelme? Ugyanúgy figyelni kell, és még jobban stresszelni.
  • asgh #5
    A robottaxi koncepció több annál, mint hogy egy vállalkozás vezető nélküli flottát üzemeltet.
    Ha van egy önvezető autód, akkor az üres idejében keresheti a pénzt taxizással.
    Vagy egy családnak elég egyetlen autót fenntartania, mert a kocsi előbb hazaviszi a gyerekeket az iskolából, aztán elviszi anyát vásárolni, majd elmegy apáért a munkahelyére.
    Sőt akár maga az autó birtoklása is idejétmúlttá válhat (max. hobbi szinten marad fenn), mert elég lesz beregisztrálni egy flottába és olcsóbban jutsz el A-ból B-be, mint ha saját autót tartanál fenn.
  • defiant9 #4
    Én még kiegészíteném azzal hogy nem ver át.
    Ország-image szempontjából sem irreleváns hogy a turista első benyomása nem az hogy átverte egy taxis(amivel hosszú távon több kárt okoznak a nemzetgazdaságnak mint az a pár ezres amivel lenyúlják az utast). A robot nem fog szándékosan megvezetni, pl. azért mert úgysem érted a nyelvet (sőt simán lehet vele egy app-on keresztül világnyelven kommunikálni)
  • pasi29uk #3
    Udito hir.
    Nagyon sok taxis minosithetetlen modon vezet es viselkedik szerte a vilagban. Szamottevo szolgaltatas-minoseg romlast tapasztaltam az elmult 20 evben Kb miota boldog boldogtalan felfedezte a GPSt es kikialtotta magat taxisnak.

    Pl megyek A ->B ...utkozben satufek ablak le, a taxis elkuld valakit kemenyen a francba, ablak fel, es folyatodik az ut. Taxis magyarazkodik a maga 8 osztalyosnak sem nevezheto szellemei szintjen.

    Az ilyen es hasonlo kozjatekok miatt fizetek inkabb dupla tarifat amikor csak tehetem.

    1, nem akarok meghalni/megserulni
    2, nem tesz stresszese a TAXIS UATAZAS
    3, nem osztja az eszt az elet fontos dolgairol valaki akit azert fizetek, hogy elvigyen Abol Bbe.
    4. Robottaxinak nem nekem kell mondani merre van az arra.....
  • defiant9 #2
    Érdemes belenézni kb. hol tartanak most ezek a taxik.
    Waymo Fully Autonomous Car: Afternoon City Streets! | JJRicks Rides With Waymo #24
  • NEOreg3 #1
    a magyar taxisok viszont már 2022-ben tüntetni fognak miatta