Berta Sándor
Az aszfalt alá is beláthatnak majd a robotautók
Hasznos lenne, ha az önállóan közlekedő gépkocsik az úttest alatti dolgokat is érzékelni tudnák.
Az MIT mérnökei azt szeretnék, ha az autonóm járművek a jövőben akár a talaj alá is betekinthetnének, mert ez jelentős mértékben növelhetné a tájékozódási képességüket. A szakemberek ezért egy földradart fejlesztettek ki.
A robotautók számára jelenleg már egy sűrűbb hóesés is komoly problémát jelenthet. Ennek oka az, hogy a korlátozott látási körülmények nehézségek elé állítják a gépkocsikba beszerelt kamerákat és LiDAR-szenzorokat, s ezáltal gyakorlatilag lehetetlenné válik a megbízható navigáció. Többek között az érzékelők és a kamerák már nem ismerik fel az útjelzéseket és a közlekedési táblákat. Még ha a mostani rendszereket tovább is fejlesztik, azok akkor sem fognak tudni megbirkózni az ilyen jellegű helyzetekkel.
Teddy Ort, az MIT Számítástechnikai és Mesterséges Intelligencia Laboratóriumának (MIT CSAIL) vezetője és más kutatók ezért tették fel a kérdést, hogy mi lenne, ha az utak alá lehetne látni. Úgy döntöttek, hogy az MIT által fejlesztett földradart integrálják a robotjárművekbe. Az eszközzel például az afganisztáni háborúban aknákat térképeztek fel. A folyamattal gyakorlatilag minden egyes hely ujjlenyomata elkészíthető, hiszen a jellemzők (talajviszonyok stb.) egyediek, így az autók később képesek precízen meghatározni, hogy hol közlekednek.
A földradar azonosítani tudja a különleges elemeket és azokat össze tudja hasonlítani a már korábban elkészített térkép adataival, így nincs szükség sem kamerákra, sem LiDAR-egységekre. Az eljárás előnye, hogy akár földutakon is működik és 3 méter mélységig hatásos. Ilyen mélységig a helymeghatározás centiméteres pontossággal valósítható meg. A földradarral készített térképek helymeghatározási célokra 20 százalékkal kevesebb tárhelyet foglalnak, mint a hagyományos 2 dimenziós szenzoros térképek. A szakemberek már kipróbálták egy Toyota Van segítségével a rendszert és a 6 hónapos tesztidőszakban egyetlen alkalommal sem kellett beavatkozniuk.
Az MIT mérnökei azt szeretnék, ha az autonóm járművek a jövőben akár a talaj alá is betekinthetnének, mert ez jelentős mértékben növelhetné a tájékozódási képességüket. A szakemberek ezért egy földradart fejlesztettek ki.
A robotautók számára jelenleg már egy sűrűbb hóesés is komoly problémát jelenthet. Ennek oka az, hogy a korlátozott látási körülmények nehézségek elé állítják a gépkocsikba beszerelt kamerákat és LiDAR-szenzorokat, s ezáltal gyakorlatilag lehetetlenné válik a megbízható navigáció. Többek között az érzékelők és a kamerák már nem ismerik fel az útjelzéseket és a közlekedési táblákat. Még ha a mostani rendszereket tovább is fejlesztik, azok akkor sem fognak tudni megbirkózni az ilyen jellegű helyzetekkel.
Teddy Ort, az MIT Számítástechnikai és Mesterséges Intelligencia Laboratóriumának (MIT CSAIL) vezetője és más kutatók ezért tették fel a kérdést, hogy mi lenne, ha az utak alá lehetne látni. Úgy döntöttek, hogy az MIT által fejlesztett földradart integrálják a robotjárművekbe. Az eszközzel például az afganisztáni háborúban aknákat térképeztek fel. A folyamattal gyakorlatilag minden egyes hely ujjlenyomata elkészíthető, hiszen a jellemzők (talajviszonyok stb.) egyediek, így az autók később képesek precízen meghatározni, hogy hol közlekednek.
A földradar azonosítani tudja a különleges elemeket és azokat össze tudja hasonlítani a már korábban elkészített térkép adataival, így nincs szükség sem kamerákra, sem LiDAR-egységekre. Az eljárás előnye, hogy akár földutakon is működik és 3 méter mélységig hatásos. Ilyen mélységig a helymeghatározás centiméteres pontossággal valósítható meg. A földradarral készített térképek helymeghatározási célokra 20 százalékkal kevesebb tárhelyet foglalnak, mint a hagyományos 2 dimenziós szenzoros térképek. A szakemberek már kipróbálták egy Toyota Van segítségével a rendszert és a 6 hónapos tesztidőszakban egyetlen alkalommal sem kellett beavatkozniuk.