Berta Sándor

4D-radart fejlesztett ki a ZF

A ZF egy olyan 4D-s, nagy felbontású radart alkotott meg, amely fejlett biztonsági és automatizált vezetési funkciókat tesz lehetővé.

A lidar, azaz a lézer alakú távérzékelés sokkal nagyobb felbontású, mint egy rádióhullámokat használó közepes hatótávolságú radar, amely jellemzően csak tizenkét csatornával rendelkezik (három adó, négy vevő). A ZF képalkotó eszközénél a csatornák száma 16-szor nagyobb: több MMIC (monolitikus mikrohullámú integrált áramkör) chipet kombinálva összesen 192 csatorna áll rendelkezésre. Ez a tipikus járműradaroknál 16-szor nagyobb felbontás biztosítja a rendkívül részletes helyszín- és tárgyérzékelést 350 méteres hatótávolságon belül. A 77 gigahertzes sávot használó fejlesztés szállítását a társaság már megkezdte a kínai SAIC Motor Corporation számára az R sorozatú elektromos autókhoz.

A korábban teljes hatótávolságú (Full Range) radarként ismert ZF képalkotó készülék négy dimenzióban (távolság, sebesség, vízszintes szög, magassági szög) érzékeli a gépkocsi környezetét. A megoldás ezekkel a technológiákkal ötvözve képes biztosítani a szükséges biztonságot és megbízhatóságot a részben vagy teljesen automatizált vezetéshez, beleértve az SAE 4. szintet is. A forgalmi helyzet nagy felbontású 4D-érzékelése segít például egy autópályán közlekedő járműnek abban, hogy egy híd alatti dugó végét idejekorán felismerje és ennek megfelelően fékezzen. Az eszköz olyan információkat is szolgáltat, amelyek segítenek felismerni a sáv szélét és azt, hogy vannak-e szabad előzési területek.

"Ez egy fontos lépés az érzékelőtechnológiában. A képalkotó radar magas szintű tárgy- és helyszínfelismerő képességével, valamint nagy hatótávolságával olyan kulcstechnológia, amely versenyképes árszinten hozza a 3. és 4. szintű automatizált vezetés magas követelményeit. Ez az érzékelő a 2+ szintű fejlett biztonsági és vezetési alkalmazások teljesítményét is képes jelentősen javítani" - mondta Jana Rosenmann, a ZF elektronikai és fejlett vezetőtámogató rendszerek (ADAS) részlegének vezetője.

Az új fejlesztés nagy információsűrűsége lehetővé teszi a nagyon részletes objektumfelismerést. Így például egy gyalogos körülbelül tíz adatpontot kap - a tipikus autóradarokhoz képesti egy vagy kettő helyett. Ez pontosabb információkat biztosít, mivel a radarok minden egyes mérési ponton regisztrálják a mért objektum sebességét. A képalkotó megoldás még az egyes végtagok mozgását is képes érzékelni, ezáltal képes felismerni, hogy a gyalogos milyen irányban halad.

A ZF új rendszere fontos kiegészítője a társaság automatizált vezetési funkciókhoz szükséges széles körű érzékelőkészletének és egyaránt megfelelő a lassú városi forgalomban, a vidéki utakon és az autópályákon. A 350 méteres hatótávolság jóval meghaladja a technika jelenlegi állását. A képalkotó radar a gépkocsi különböző helyein felszerelhető, de elhelyezhető akár egy teherautón is és az adott menetdinamikához igazítható.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • defiant9 #4
    Igazándiból 6D radar lehetne, csak nem akartak nagyot mondani:) Technikailag 3 pont plusz egy irányvektor(ami szintén 3 pont) ami kiesik a radar kimenetén egy objektumról. Azonban ha mindent a talajra(egy síkra) korlátozunk akkor mondhatjuk hogy 2+2 ponttal jellemezhetünk egy mozgó járművet, ami tulajdonképpen 4D-nyi információ.
    Maguk a vektorok lehetnek akárhány dimenziósak, az önvezető AI-t pedig inputvector-(ok)al lehet etetni.
  • Cat #2
    A mikrohullám fénysebességgel terjed, míg az ultrahang hangsebességgel. Ez német autópályatempónál már számíthat.
  • kvp #1
    Ez a 4D csak marketing mellebeszeles. Az x-y irany meresi adottsag, a kimeno adatok pedig a tavolsag (valaszjel ideje) es a jelforras iranyaba mert doppler eltolodas (sebesseg kulonbseg). Ezt egy sima ultrahangos szenzor is tudja.