SG.hu
Hidrogénnel működő buszok Amszterdam utcáin
[euro.hu] Amszterdam utcáin hamarosan megjelennek a hidrogénnel működő buszok. Amennyiben a 7 millió eurós kísérleti projekt sikeresnek bizonyul, a járművek 2010-től leváltják hagyományos társaikat.
Amszterdam északi részében, néhány útvonalon közlekedik majd három hidrogénnel működő autóbusz. A 35-ös és 38-as járatok vonalán igen könnyen fel lehet majd ismerni a környezetkímélő buszokat: a tetejükön elhelyezett kilenc darab tartály miatt az átlagosnál magasabbak. A busz meghajtása árammal történik, amelyet a hidrogén és az oxigén vegyi reakciója állít elő. Minden egyes hidrogéntartályban 250 kilométeres útra elegendő üzemanyag található. A buszokat a DaimlerChrysler autógyár készítette.
A hidrogén üzemanyagként való használata rendkívül előnyös a környezetvédelem szempontjából, ugyanis a működés során csupán némi gőz, pára keletkezik, ugyanakkor a hidrogéntartalékok igencsak bőségesek. A kétéves kísérlet 7 millió eurós költségeinek egy részét az Európai Unió fedezi, de hozzájárul a büdzséhez a holland szállítási minisztérium és Amszterdam önkormányzata is.
A buszgarázsok, a hidrogéntartályt előállító üzem, valamint az oxigéntöltő állomás közelében lakó polgárok viszont az esetleges robbanás miatt aggódnak. Annak ellenére, hogy szakértők szerint a baleset kockázata elhanyagolhatóan csekély, s különleges óvintézkedéseket is foganatosítottak. Amennyiben a kísérlet sikeresnek bizonyul, 2010-től a hidrogénbuszok átveszik a teljhatalmat Amszterdamban, legalábbis a városi közlekedési vállalat mai elképzelései szerint.
Amszterdam északi részében, néhány útvonalon közlekedik majd három hidrogénnel működő autóbusz. A 35-ös és 38-as járatok vonalán igen könnyen fel lehet majd ismerni a környezetkímélő buszokat: a tetejükön elhelyezett kilenc darab tartály miatt az átlagosnál magasabbak. A busz meghajtása árammal történik, amelyet a hidrogén és az oxigén vegyi reakciója állít elő. Minden egyes hidrogéntartályban 250 kilométeres útra elegendő üzemanyag található. A buszokat a DaimlerChrysler autógyár készítette.
A hidrogén üzemanyagként való használata rendkívül előnyös a környezetvédelem szempontjából, ugyanis a működés során csupán némi gőz, pára keletkezik, ugyanakkor a hidrogéntartalékok igencsak bőségesek. A kétéves kísérlet 7 millió eurós költségeinek egy részét az Európai Unió fedezi, de hozzájárul a büdzséhez a holland szállítási minisztérium és Amszterdam önkormányzata is.
A buszgarázsok, a hidrogéntartályt előállító üzem, valamint az oxigéntöltő állomás közelében lakó polgárok viszont az esetleges robbanás miatt aggódnak. Annak ellenére, hogy szakértők szerint a baleset kockázata elhanyagolhatóan csekély, s különleges óvintézkedéseket is foganatosítottak. Amennyiben a kísérlet sikeresnek bizonyul, 2010-től a hidrogénbuszok átveszik a teljhatalmat Amszterdamban, legalábbis a városi közlekedési vállalat mai elképzelései szerint.