Berta Sándor

A manipulációk ellen védenék a hálózatba kötött autókat

Idén már áttörést érhetnek el a hálózatba kötött gépkocsik, azonban a biztonság területén még bőven akad tennivaló.

"A piaci tanulmányok azt mutatják, hogy az ügyfelek több biztonsági alkalmazást várnak el és a vásárlási döntéseiket ezek fogják meghatározni" - hangsúlyozta Armin Wasicek, a Bécsi Műszaki Egyetem biztonságkutatója. A szakember jelenleg a Berkeley Egyetemen fejleszt egy olyan rendszert, amellyel megállapítható, hogy történt-e manipuláció a hálózatba kötött közúti járművek esetében. Wasicek kiemelte, hogy a munka rendkívül időigényes, és mivel a nagyobb biztonság alapvetően szükséges lesz ahhoz, hogy ezek az új modellek piacképessé váljanak, ezért a gyártók és a beszállítók egyre intenzívebben foglalkoznak a témával.

A kutató szakterületét az úgynevezett kiber-fizikai rendszerek jelentik, amelyek összekötik a fizikai és a kémiai folyamatokat a számítógépes hálózatokkal. Mindent, amit fel lehet törni, azt fel is törnek a bűnözők; az olcsó szervizeket felkereső vagy nem eredeti alkatrészeket vásároló autósok tálcán kínálják a lehetőségeket az elkövetőknek, a nem megfelelő alkatrészek könnyen problémákat okozhatnak. Az általa kifejlesztett rendszerrel a tulajdonosok megállapíthatják, hogy a szerviz valóban megfelelő alkatrészt épített-e be a járműbe vagy sem. A megoldás - a különböző paraméterek (sebesség, fordulatszám stb.) alapján - először feltérképezi a motor normális működését.

Egy módosítást még aligha vesz észre a rendszer, de több esetében már riadót fújnak az alkalmazott algoritmusok. Wasicek elmondta, hogy az az igazi innováció a fejlesztésében, hogy nem csupán a számítógépes, hanem a fizikai rendszerek paramétereit is figyelemmel kíséri. Amint sikerült tökéletesíteni a megoldást, azonnal beépíthető lesz minden autóba.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #3
    Ez a megoldas nem az utok feltorese ellen vedene, hanem az alkatreszekbe raknanak ellenorozo chipeket, hogy kiszurjek az utangyartott elemeket. Kb. mint ami a HP nyomtatopatronaiban van es kb. annyit is erne. Nem szivesen jatszik olyat az ember, mint regebben a windowssal, hogy ha tobb mint X db alkatreszt cserel a gepben az ember, akkor letiltja magat.

    A tenyleges operacios rendszer szintu biztonsaggal viszont ez a kutato sem foglalkozik, tehat az utangyartott legszuro beszerelese utan az emberek kenytelenek lesznek root-olni az autojukat, hogy elinduljon. Ettol persze mar sokkal konnyebben tori fel a sarki kissrac es vezeti neki az elso oszlopnak, de az mar nem a gyarto baja, mert a ganaciavesztes mar korabban megtortent.
  • kissssss #2
  • Borg18754 #1
    jó lenne egy olyan rendszer ami jelez nekem ha a szervíz csak kiszámlázta az olajcserét miközben hozzá sem nyúltak sem a szűrőhöz sem az olajhoz......