Berta Sándor
A manipulációk ellen védenék a hálózatba kötött autókat
Idén már áttörést érhetnek el a hálózatba kötött gépkocsik, azonban a biztonság területén még bőven akad tennivaló.
"A piaci tanulmányok azt mutatják, hogy az ügyfelek több biztonsági alkalmazást várnak el és a vásárlási döntéseiket ezek fogják meghatározni" - hangsúlyozta Armin Wasicek, a Bécsi Műszaki Egyetem biztonságkutatója. A szakember jelenleg a Berkeley Egyetemen fejleszt egy olyan rendszert, amellyel megállapítható, hogy történt-e manipuláció a hálózatba kötött közúti járművek esetében. Wasicek kiemelte, hogy a munka rendkívül időigényes, és mivel a nagyobb biztonság alapvetően szükséges lesz ahhoz, hogy ezek az új modellek piacképessé váljanak, ezért a gyártók és a beszállítók egyre intenzívebben foglalkoznak a témával.
A kutató szakterületét az úgynevezett kiber-fizikai rendszerek jelentik, amelyek összekötik a fizikai és a kémiai folyamatokat a számítógépes hálózatokkal. Mindent, amit fel lehet törni, azt fel is törnek a bűnözők; az olcsó szervizeket felkereső vagy nem eredeti alkatrészeket vásároló autósok tálcán kínálják a lehetőségeket az elkövetőknek, a nem megfelelő alkatrészek könnyen problémákat okozhatnak. Az általa kifejlesztett rendszerrel a tulajdonosok megállapíthatják, hogy a szerviz valóban megfelelő alkatrészt épített-e be a járműbe vagy sem. A megoldás - a különböző paraméterek (sebesség, fordulatszám stb.) alapján - először feltérképezi a motor normális működését.
Egy módosítást még aligha vesz észre a rendszer, de több esetében már riadót fújnak az alkalmazott algoritmusok. Wasicek elmondta, hogy az az igazi innováció a fejlesztésében, hogy nem csupán a számítógépes, hanem a fizikai rendszerek paramétereit is figyelemmel kíséri. Amint sikerült tökéletesíteni a megoldást, azonnal beépíthető lesz minden autóba.
"A piaci tanulmányok azt mutatják, hogy az ügyfelek több biztonsági alkalmazást várnak el és a vásárlási döntéseiket ezek fogják meghatározni" - hangsúlyozta Armin Wasicek, a Bécsi Műszaki Egyetem biztonságkutatója. A szakember jelenleg a Berkeley Egyetemen fejleszt egy olyan rendszert, amellyel megállapítható, hogy történt-e manipuláció a hálózatba kötött közúti járművek esetében. Wasicek kiemelte, hogy a munka rendkívül időigényes, és mivel a nagyobb biztonság alapvetően szükséges lesz ahhoz, hogy ezek az új modellek piacképessé váljanak, ezért a gyártók és a beszállítók egyre intenzívebben foglalkoznak a témával.
A kutató szakterületét az úgynevezett kiber-fizikai rendszerek jelentik, amelyek összekötik a fizikai és a kémiai folyamatokat a számítógépes hálózatokkal. Mindent, amit fel lehet törni, azt fel is törnek a bűnözők; az olcsó szervizeket felkereső vagy nem eredeti alkatrészeket vásároló autósok tálcán kínálják a lehetőségeket az elkövetőknek, a nem megfelelő alkatrészek könnyen problémákat okozhatnak. Az általa kifejlesztett rendszerrel a tulajdonosok megállapíthatják, hogy a szerviz valóban megfelelő alkatrészt épített-e be a járműbe vagy sem. A megoldás - a különböző paraméterek (sebesség, fordulatszám stb.) alapján - először feltérképezi a motor normális működését.
Egy módosítást még aligha vesz észre a rendszer, de több esetében már riadót fújnak az alkalmazott algoritmusok. Wasicek elmondta, hogy az az igazi innováció a fejlesztésében, hogy nem csupán a számítógépes, hanem a fizikai rendszerek paramétereit is figyelemmel kíséri. Amint sikerült tökéletesíteni a megoldást, azonnal beépíthető lesz minden autóba.