Berta Sándor
Új üzleti modelleket hozhat az autópiac átalakulása
A közeljövő autói miatt alaposan átalakul a közúti járművek piaca és új üzleti modellek jöhetnek létre. Az együttműködésre jó példa az LG és a Mercedes kapcsolata.
Az IT és a hálózatba kötöttség egyre fontosabbá válik a gépkocsik területén, ahol a gyártóknak és a partnereiknek új vetélytársakkal kell megküzdeniük: a hardver- és a szoftverszállítókkal. Armin Schmidt, az Advanced Telematic Systems (ATS) berlini startup vezetője szerint már a PC-k és a mobiltelefonok esetében is azt lehetett megfigyelni, hogy a hardvergyártókat folyamatosan háttérbe szorították a szoftverek és a szolgáltatások.
Marius Zöllner, az FZI nevű informatikai kutatóközpont szakértője arra számít, hogy a két ágazat között nem lesz átfedés, sokkal inkább egymás mellett, egymást kiegészítve fognak továbbra is létezni. Ugyanakkor nagy kihívást jelent majd összehangolni ezt a két - eltérő innovációs ciklusokkal rendelkező - világot. Az újjáalakuló piacon a hagyományos autógyártók mellett jelen lesznek az új szolgáltatásokat kínáló cégek is. Zöllner szerint a járművek a jövőben szoftverfrissítések és alkalmazások segítségével egészülnek majd ki új vezetési funkciókkal.
Az nVidia két lábbal taposott a gázra az autóipari fejlesztések terén
Az is biztosnak tűnik, hogy a fejlesztések dinamikája már nem annyira például a motoroktól fog függeni, hanem sokkal inkább a gépkocsihasználattal összefüggő adatoktól és az intelligens szolgáltatásoktól. Armin Schmidt közölte, hogy az olyan IT-vállalatok, mint a Google és az Apple több adatot akarnak kinyerni az autókból. Az ATS szoftvereket fejleszt ki az információk ellenőrzésére és német, valamint japán gyártók egyaránt az ügyfelei közé tartoznak. A járművek, a vezetési adatok és az intelligens felhőszolgáltatások összekötése új üzleti modellek kialakulásához vezethet. "Az információk értéke hatalmas. A piacon jelentős mozgás van. Most keverik meg a kártyákat, a dolog végkimenetele ugyanakkor még nyitott" - szögezte le Schmidt.
A kapcsolatra jó példa az LG és a Mercedes minapi bejelentése, miszerint a két cég a jövőben közösen fejlesztheti a vezetést segítő megoldásokat. A Mercedes-Benz és az LG intelligensebbé tennék a közúti közlekedést. A dél-koreai társaság a jövőben közösen dolgozna a német óriáscéggel egy "intelligens vezetési kísérleten", amelynek köszönhetően az önállóan közlekedő autók víziójához egy lépéssel közelebb kerülhetnek.
A jövőben a gépkocsik egyre inkább olyan járművekké válhatnak, amelyekben a vezetők csupán utasok. Az LG sajtóközleménye szerint először a vezetőt segítő fejlett rendszerek (ADAS) következő generációján fognak dolgozni. A vállalat bemutatott két kamerát, a szükséges technológiát pedig a Mercedes licenceli az LG-től. Cserébe a dél-koreai gyártó profitálna a német konszern néhány évvel ezelőtt bemutatott 6D nevű technológiájából, amelynél az autó képes vészhelyzetben önállóan beavatkozni. A szakemberek tehát két már létező rendszerre építenek és megpróbálják ötvözni azok előnyeit. Fontos ugyanakkor, hogy a megoldások csak kiegészítő elemek, továbbra is az ember lesz a legfontosabb.
Az LG egy ideje már létrehozta a járműtechnológiai részlegét és 2013 közepén megalapította saját leányvállalatát is. A mérnökök többek között olyan kamerarendszereket készítenek, amelyek támogatják az automatikus fékezést vészhelyzetekben, a gyalogos- és a kerékpáros-védelmet, illetve segítenek a gépkocsit az adott sávban tartani. Woo-jong Lee, az LG járműcégének elnök-vezérigazgatója azt nyilatkozta, hogy a Mercedes-Benz ideális partner a számukra. Az LG Display több, mint egy évtizede készít TFT LCD-képernyőket a gépkocsikhoz és szeretne ezen a területen meghatározó lenni. Többek között olyan partnerei vannak, mint a Daimler-Benz, a Toyota, a Honda, a Hyundai, a KIA és a General Motors. Jelenleg a negyedik legnagyobb autóipari LCD-gyártó, a piaci részesedése 13 százalék.
Az IT és a hálózatba kötöttség egyre fontosabbá válik a gépkocsik területén, ahol a gyártóknak és a partnereiknek új vetélytársakkal kell megküzdeniük: a hardver- és a szoftverszállítókkal. Armin Schmidt, az Advanced Telematic Systems (ATS) berlini startup vezetője szerint már a PC-k és a mobiltelefonok esetében is azt lehetett megfigyelni, hogy a hardvergyártókat folyamatosan háttérbe szorították a szoftverek és a szolgáltatások.
Marius Zöllner, az FZI nevű informatikai kutatóközpont szakértője arra számít, hogy a két ágazat között nem lesz átfedés, sokkal inkább egymás mellett, egymást kiegészítve fognak továbbra is létezni. Ugyanakkor nagy kihívást jelent majd összehangolni ezt a két - eltérő innovációs ciklusokkal rendelkező - világot. Az újjáalakuló piacon a hagyományos autógyártók mellett jelen lesznek az új szolgáltatásokat kínáló cégek is. Zöllner szerint a járművek a jövőben szoftverfrissítések és alkalmazások segítségével egészülnek majd ki új vezetési funkciókkal.
Az nVidia két lábbal taposott a gázra az autóipari fejlesztések terén
Az is biztosnak tűnik, hogy a fejlesztések dinamikája már nem annyira például a motoroktól fog függeni, hanem sokkal inkább a gépkocsihasználattal összefüggő adatoktól és az intelligens szolgáltatásoktól. Armin Schmidt közölte, hogy az olyan IT-vállalatok, mint a Google és az Apple több adatot akarnak kinyerni az autókból. Az ATS szoftvereket fejleszt ki az információk ellenőrzésére és német, valamint japán gyártók egyaránt az ügyfelei közé tartoznak. A járművek, a vezetési adatok és az intelligens felhőszolgáltatások összekötése új üzleti modellek kialakulásához vezethet. "Az információk értéke hatalmas. A piacon jelentős mozgás van. Most keverik meg a kártyákat, a dolog végkimenetele ugyanakkor még nyitott" - szögezte le Schmidt.
A kapcsolatra jó példa az LG és a Mercedes minapi bejelentése, miszerint a két cég a jövőben közösen fejlesztheti a vezetést segítő megoldásokat. A Mercedes-Benz és az LG intelligensebbé tennék a közúti közlekedést. A dél-koreai társaság a jövőben közösen dolgozna a német óriáscéggel egy "intelligens vezetési kísérleten", amelynek köszönhetően az önállóan közlekedő autók víziójához egy lépéssel közelebb kerülhetnek.
A jövőben a gépkocsik egyre inkább olyan járművekké válhatnak, amelyekben a vezetők csupán utasok. Az LG sajtóközleménye szerint először a vezetőt segítő fejlett rendszerek (ADAS) következő generációján fognak dolgozni. A vállalat bemutatott két kamerát, a szükséges technológiát pedig a Mercedes licenceli az LG-től. Cserébe a dél-koreai gyártó profitálna a német konszern néhány évvel ezelőtt bemutatott 6D nevű technológiájából, amelynél az autó képes vészhelyzetben önállóan beavatkozni. A szakemberek tehát két már létező rendszerre építenek és megpróbálják ötvözni azok előnyeit. Fontos ugyanakkor, hogy a megoldások csak kiegészítő elemek, továbbra is az ember lesz a legfontosabb.
Az LG egy ideje már létrehozta a járműtechnológiai részlegét és 2013 közepén megalapította saját leányvállalatát is. A mérnökök többek között olyan kamerarendszereket készítenek, amelyek támogatják az automatikus fékezést vészhelyzetekben, a gyalogos- és a kerékpáros-védelmet, illetve segítenek a gépkocsit az adott sávban tartani. Woo-jong Lee, az LG járműcégének elnök-vezérigazgatója azt nyilatkozta, hogy a Mercedes-Benz ideális partner a számukra. Az LG Display több, mint egy évtizede készít TFT LCD-képernyőket a gépkocsikhoz és szeretne ezen a területen meghatározó lenni. Többek között olyan partnerei vannak, mint a Daimler-Benz, a Toyota, a Honda, a Hyundai, a KIA és a General Motors. Jelenleg a negyedik legnagyobb autóipari LCD-gyártó, a piaci részesedése 13 százalék.