Ötvös Tibor
Indokolt a zéró tolerancia az ittas vezetőknél
Izgalmas és a következő évek ittas vezetéseinek megítélését meghatározó kutatást jelentetett meg a San Diego Egyetem szociológus-professzora, David Phillips.
A professzor és csapata saját bevallása szerint az 1994 és 2011 között az Egyesült Államokban történt végzetes kimenetelű közlekedési balesetek mindegyikét átvizsgálták és ezek alapján azt állapították meg, hogy nincsen olyan kombináció, melyben a biztonságos vezetés és az alkoholfogyasztás kivitelezhető lehetne. "Nem találtunk biztonságos változatát az ivásnak és a vezetésnek" - áll a közleményben. "Nincs olyan pont, ahol alkoholfogyasztás után teljesen balesetmentesen ülhetnénk be a volán mögé."
"A vizsgálati eredményeink alátámasztják az amerikai járműbiztonsági hivatal (NHTSA) 'Spicces vezetés ittas vezetés' kampányának és a Nemzeti Közlekedés Biztonsági Felügyelet (NTSB) célját, mely szerint a még engedélyezett véralkoholszintet (BAC) a mostani 0.8 ezrelékről 0.5 ezrelékre vigyék le. Azonban a mi vizsgálati eredményeink szerint még alacsonyabb értékre lenne szükség" - tette hozzá Phillips. Magyarországon egyébként az autóvezetők engedélyezett véralkoholszintje: 0 %.
Az összesen 570 731 baleset vizsgálata után az derült ki, hogy a 0.1 ezrelékes véralkoholszint is sokat számít a volán mögött. Ez a mennyiség egy, maximum két pohár alkohol tartalmú italnak felel meg (égetett szesznél természetesen alacsonyabb a mennyiség). A kimutatások alapján az esetek 46 százalékában már ekkora fogyasztás után is baleset történt és természetesen nem a józan fél lett kikiáltva bűnösnek, még ha egyébként ő is volt a hibás.
Ugyanakkor azt is kimutatták, hogy a vezetés közben mutatott habitus az elfogyasztott alkoholmennyiséggel egyenes arányban nő. Azaz sokkal merészebbek és bátrabbak - vagy éppen felelőtlenebbek - a volán mögött ülők, ha a szervezetükben már 0.01 szintű alkohol található. A kutatás eredményeit mind az NHTSA mind pedig az NTSB figyelembe veszi és elképzelhető, hogy változtatnak az eredeti terveiken és a zéró tolerancia elve lép be a javaslatukban.
A professzor és csapata saját bevallása szerint az 1994 és 2011 között az Egyesült Államokban történt végzetes kimenetelű közlekedési balesetek mindegyikét átvizsgálták és ezek alapján azt állapították meg, hogy nincsen olyan kombináció, melyben a biztonságos vezetés és az alkoholfogyasztás kivitelezhető lehetne. "Nem találtunk biztonságos változatát az ivásnak és a vezetésnek" - áll a közleményben. "Nincs olyan pont, ahol alkoholfogyasztás után teljesen balesetmentesen ülhetnénk be a volán mögé."
"A vizsgálati eredményeink alátámasztják az amerikai járműbiztonsági hivatal (NHTSA) 'Spicces vezetés ittas vezetés' kampányának és a Nemzeti Közlekedés Biztonsági Felügyelet (NTSB) célját, mely szerint a még engedélyezett véralkoholszintet (BAC) a mostani 0.8 ezrelékről 0.5 ezrelékre vigyék le. Azonban a mi vizsgálati eredményeink szerint még alacsonyabb értékre lenne szükség" - tette hozzá Phillips. Magyarországon egyébként az autóvezetők engedélyezett véralkoholszintje: 0 %.
Az összesen 570 731 baleset vizsgálata után az derült ki, hogy a 0.1 ezrelékes véralkoholszint is sokat számít a volán mögött. Ez a mennyiség egy, maximum két pohár alkohol tartalmú italnak felel meg (égetett szesznél természetesen alacsonyabb a mennyiség). A kimutatások alapján az esetek 46 százalékában már ekkora fogyasztás után is baleset történt és természetesen nem a józan fél lett kikiáltva bűnösnek, még ha egyébként ő is volt a hibás.
Ugyanakkor azt is kimutatták, hogy a vezetés közben mutatott habitus az elfogyasztott alkoholmennyiséggel egyenes arányban nő. Azaz sokkal merészebbek és bátrabbak - vagy éppen felelőtlenebbek - a volán mögött ülők, ha a szervezetükben már 0.01 szintű alkohol található. A kutatás eredményeit mind az NHTSA mind pedig az NTSB figyelembe veszi és elképzelhető, hogy változtatnak az eredeti terveiken és a zéró tolerancia elve lép be a javaslatukban.