Berta Sándor
Könnyen letéríthető útvonaláról egy hajó
A Texasi Egyetem diákjai egy kísérlet keretében sikeresen módosították egy jacht útvonalát. Mindebből a hajó személyzete gyakorlatilag semmit sem vett észre.
A hajózásban mindennapossá vált a GPS használata, a texasi egyetem diákjai ennek a hiányosságaira és sebezhetőségére mutattak rá a kísérletükkel. A legtöbb hajó rendkívül nagy mértékben függ a műholdas helymeghatározástól, aminek az útvonal kiválasztásában, majd betartásában is szerepe van. Elvileg a személyzet miatt nem történhetne meg az, hogy egy hajót eltérítenek az útvonaláról, azonban, mint a mostani példa mutatja, ez nagyon is valós veszély.
A műholdaknál erősebb jel alkalmazása után hamis irányt közöltek. A hajó navigációs rendszere jelezte az elsodródást, de a személyzet azt hitte, hogy letérnek az útvonalról, pedig valójában a támadó által kivánt irányba módosították azt
Az úgynevezett GPS Spoofing eljáráson alapuló kísérletre júniusban került sor. A célpont a White Rose (of Drachs) nevű, 65 méter hosszú, 80 millió dolláros jacht volt, amelynek a fedélzeti GPS-vevőegységére hamis jeleket küldtek az egyetemisták. Az eljárás hosszadalmas volt, de a hajót végül sikerült letéríteni az előzetesen megadott, Monaco - Rodosz útvonalról. A személyzet tagjai közül senki nem vett észre semmit, ami nem csoda, lévén, minden berendezés továbbra is azt mutatta, hogy a jacht a korábban megadott útvonalon halad.
A hajó GPS-vevői és navigációs eszközei nem jeleztek semmit
A kísérletet Todd Humphreys adjunktus vezette. A szakember kiemelte, hogy az eredmények azt mutatják, hogy a GPS Spoofing egy komoly probléma, elég csak arra gondolni, hogy a teherszállítmányok 90 százalékát hajóval továbbítják a világ különböző pontjai között. Az eljárás elvileg más fedélzeti rendszerekkel is működhet, így akár a repülőgépek útvonalának befolyásolására is teljes mértékben alkalmas lehet.
A hajózásban mindennapossá vált a GPS használata, a texasi egyetem diákjai ennek a hiányosságaira és sebezhetőségére mutattak rá a kísérletükkel. A legtöbb hajó rendkívül nagy mértékben függ a műholdas helymeghatározástól, aminek az útvonal kiválasztásában, majd betartásában is szerepe van. Elvileg a személyzet miatt nem történhetne meg az, hogy egy hajót eltérítenek az útvonaláról, azonban, mint a mostani példa mutatja, ez nagyon is valós veszély.
A műholdaknál erősebb jel alkalmazása után hamis irányt közöltek. A hajó navigációs rendszere jelezte az elsodródást, de a személyzet azt hitte, hogy letérnek az útvonalról, pedig valójában a támadó által kivánt irányba módosították azt
Az úgynevezett GPS Spoofing eljáráson alapuló kísérletre júniusban került sor. A célpont a White Rose (of Drachs) nevű, 65 méter hosszú, 80 millió dolláros jacht volt, amelynek a fedélzeti GPS-vevőegységére hamis jeleket küldtek az egyetemisták. Az eljárás hosszadalmas volt, de a hajót végül sikerült letéríteni az előzetesen megadott, Monaco - Rodosz útvonalról. A személyzet tagjai közül senki nem vett észre semmit, ami nem csoda, lévén, minden berendezés továbbra is azt mutatta, hogy a jacht a korábban megadott útvonalon halad.
A hajó GPS-vevői és navigációs eszközei nem jeleztek semmit
A kísérletet Todd Humphreys adjunktus vezette. A szakember kiemelte, hogy az eredmények azt mutatják, hogy a GPS Spoofing egy komoly probléma, elég csak arra gondolni, hogy a teherszállítmányok 90 százalékát hajóval továbbítják a világ különböző pontjai között. Az eljárás elvileg más fedélzeti rendszerekkel is működhet, így akár a repülőgépek útvonalának befolyásolására is teljes mértékben alkalmas lehet.