Berta Sándor
Már a Qualcomm is megelőzi az AMD-t a processzorpiacon
Az elmúlt év igazi változást hozott a mikroprocesszorok piacán. Az AMD grafikus sikerei ellenére sem tudta megtartani második pozícióját és a Samsung, valamint a Qualcomm is megelőzte.
Az AMD visszaesése egyértelműen az asztali számítógépek piacának gyengülésére vezethető vissza. A kereskedők sokkal kevesebb PC-t, s ezért PC-s processzort értékesítettek, mint 2011-ben. Ennek tükrében a társaság negyedik helye egyáltalán nem nevezhető meglepetésnek. Az első helyen természetesen az Intel található, amelynek a piaci részesedése 2012 végén elérte a 65,3 százalékot. (Ez egy százalékkal marad el a 2011-es szinttől.) A második helyezett a Qualcomm volt 9,4, míg a harmadik a Samsung 8,2 százalékkal. Az AMD piaci részesedése 6,4 százalék volt; míg a társaság 2011-ben világszerte 4,552 milliárd processzort tudott értékesíteni, addig tavaly már csak 3,605 milliárdot. Ez 21 százalékos csökkenést jelent.
Az IC Insight piaci elemzése szerint a 2012-es esztendő egyértelmű nyertese a Samsung, amely 78 százalékkal több lapkát tudott eladni, mint 2011-ben. Mindez nem csoda, hiszen jelenleg a Samsung készíti az Apple iPad, iPod és iPhone készülékeinek chipjeit is. Végül érdemes megemlíteni, hogy a Freescale 1,9 százalékos; az nVidia 1,4 százalékos; a Texas Instruments (TI) és az ST-Ericsson egyaránt 1 százalékos, míg a Broadcom és a MediaTek 0,6-0,6 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik.
Mivel mind az Intel, mind az AMD eladásai tovább csökkentek, mindkét vállalat a mobil piacon reméli megtalálni a kitörési lehetőséget. Az Intel az ultrabookokra és a táblagépekbe beszerelhető Atom processzorok, míg az AMD az alacsony fogyasztású, laptopokba, beágyazott rendszerekbe és táblákba szánt APU-i fejlesztésére koncentrál. A két konkurens stratégiájában a klasszikus asztali számítógépek piaca egyre kevésbé számít meghatározónak. Az Intelnél előtérbe kerül a hibrid (laptop-táblagép) dizájn és a hosszabb üzemidő, miközben a jobb teljesítmény és a szoftverkörnyezet is fontos maradna.
Az AMD visszaesése egyértelműen az asztali számítógépek piacának gyengülésére vezethető vissza. A kereskedők sokkal kevesebb PC-t, s ezért PC-s processzort értékesítettek, mint 2011-ben. Ennek tükrében a társaság negyedik helye egyáltalán nem nevezhető meglepetésnek. Az első helyen természetesen az Intel található, amelynek a piaci részesedése 2012 végén elérte a 65,3 százalékot. (Ez egy százalékkal marad el a 2011-es szinttől.) A második helyezett a Qualcomm volt 9,4, míg a harmadik a Samsung 8,2 százalékkal. Az AMD piaci részesedése 6,4 százalék volt; míg a társaság 2011-ben világszerte 4,552 milliárd processzort tudott értékesíteni, addig tavaly már csak 3,605 milliárdot. Ez 21 százalékos csökkenést jelent.
Az IC Insight piaci elemzése szerint a 2012-es esztendő egyértelmű nyertese a Samsung, amely 78 százalékkal több lapkát tudott eladni, mint 2011-ben. Mindez nem csoda, hiszen jelenleg a Samsung készíti az Apple iPad, iPod és iPhone készülékeinek chipjeit is. Végül érdemes megemlíteni, hogy a Freescale 1,9 százalékos; az nVidia 1,4 százalékos; a Texas Instruments (TI) és az ST-Ericsson egyaránt 1 százalékos, míg a Broadcom és a MediaTek 0,6-0,6 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik.
Mivel mind az Intel, mind az AMD eladásai tovább csökkentek, mindkét vállalat a mobil piacon reméli megtalálni a kitörési lehetőséget. Az Intel az ultrabookokra és a táblagépekbe beszerelhető Atom processzorok, míg az AMD az alacsony fogyasztású, laptopokba, beágyazott rendszerekbe és táblákba szánt APU-i fejlesztésére koncentrál. A két konkurens stratégiájában a klasszikus asztali számítógépek piaca egyre kevésbé számít meghatározónak. Az Intelnél előtérbe kerül a hibrid (laptop-táblagép) dizájn és a hosszabb üzemidő, miközben a jobb teljesítmény és a szoftverkörnyezet is fontos maradna.