Berta Sándor

Átszervezések az Apple menedzsmentjében

Az Apple térképes fiaskója nem maradt következmények nélkül. Alig telt el pár nap az új termékek bemutatása után, Tim Cook máris intézkedett és átszervezéseket jelentett be.

Az Apple azonnali hatállyal elbocsátotta posztjáról Scott Forstall menedzsert, aki a cég térképszolgáltatásért volt felelős. Forstall 15 éve dolgozott a kaliforniai cégnél, Steve Jobs egyik legrégebbi munkatársa volt, részt vett az OS X és az iOS kifejlesztésében, s természetesen Cook is igényt tartott a munkájára. Forstall részlege volt felelős az OS X és az iOS fejlesztése mellett azért a szoftverfrissítésért is, amely az iPhone és az iPad készülékeken a Google Maps programot az Apple saját térképszolgáltatására cserélte. A megoldás azonban finoman szólva sem vált be és emiatt számos kritika érte a céget, ráadásul nem volt hajlandó vállalni a felelősséget a hibákért, nem írta alá a kiadott bocsánatkérő levelet. Mindez végül az üzletember állásába került; az év végéig még Cook tanácsadójaként fog dolgozni, majd utána végérvényesen távozik.

Forstall munkáját az igazgatók felosztották egymás között. Részben Craig Federighi menedzser veszi át, Jonathan Ive főtervező felel majd az Apple szoftvereinek megjelenéséért és hivatalosan ő felel majd az úgynevezett Human Interface munkákért. Az online szolgáltatásokkal is kapcsolatos iTunes-részleg vezetője Eddy Cue lett, hozzá tartozik majd a térképszolgáltatás és a Siri is.


Kivágják Scott Forstallt

Forstall mellett távozik John Browett is, aki áprilisban került a konszernhez és az Apple Store hálózatot felügyelte. A Reuters információi szerint a brit Dixon's vezérigazgatói pozíciójából nemrég átcsábított Browett túlságosan agresszívan törekedett a profit maximalizálására, amivel elidegenítette közeli munkatársait. Csökkentette az eladók számát, ezt azonban később a vállalat hibás döntésnek nevezte és visszavette a korábbi alkalmazottakat. Marad viszont Bob Mansfield, a hardverrészleg vezetője, igaz, a jövőben az újonnan alapított technológiai részleg tartozik majd az irányítása alá. Ez fog felelni a mobil megoldásokért és a chipfejlesztésekért.

Ben Wood, a CCS Insight elemzője úgy vélte, hogy Cook alighanem csalódott a térképhibák miatt és ezekért a szemében egyértelműen Forstall volt a felelős. Gyakorlatilag úgy is felfogható a mostani átszervezés, hogy Cook döntött és - bizonyos szempontból teljesen érthetően - Ive mellett tette le a voksot. Mindez azt jelenti, hogy Ive még nagyobb hatalommal fog rendelkezni a jövőben és gyakorlatilag ő lesz az Apple kreatív vezetője. Az egy éve a CEO-jelöltek közé sorolt Forstall leváltásának azonban megfigyelők szerint nagyobb az üzenetértéke, Cook ezzel a lépéssel próbálhatja jelezni saját tekintélyét a személyi változtatásoktól híresen idegenkedő Apple-ön belül. A piac felé is jelezhetett ezzel, nevezetesen hogy Jobs tökéletességmániája nem a múlté, és egyes elemzők szerint lehet, hogy egyesítik a két operációs rendszert, az iOS-t és az OSX-et.

Peter BoKiaer, a Saxo Bank szakértője október elején azt mondta: elbizakodottságot jelez az Apple térképes fiaskója. Tim Cook irányítása alatt az Apple vezetése letért, sőt messzire sodródott a Steve Jobs által hosszú távra elképzelt pályáról, és egy teljesen más, nyilvánvalóan elhibázott úton hanyatt-homlok igyekszik gyors sikereket beseperni. Ez a fejvesztett sietség szöges ellentéte a megszokott gyakorlatnak. A vállalat múlt heti gyorsjelentéséből kiderült, hogy ugyan továbbra is dübörög az elektronikus luxus réspiacra szabott üzleti modell, de az Apple-höz egyre hasonlóbb konkurencia − a Google, a Microsoft és a Samsung − közelebb került, és ez óvatosságra készteti a kaliforniai vállalatot.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Papichulo #19
    "Érekes út a régi sikerek portolása, pl. Bards tale, GTA3"

    Valoban... bar ezek kozul sem mindegyik sikeres. En amit most nagyon varok az a Baldur's Gate.

    "vagy pl konzol emuk használata is megoldás."

    Itt megintcsak az iranyitas megoldasaval van gond. Egy az egyben nehez emulalni emiatt. En szemely szerint sohasem szerettem a virtual-joystick-fele megoldasokat, de meg konzolon/tableten sem vagyok kepes FPS-t jatszani. Tulzottan hozzaszoktam a wasd+mouse combohoz.

    "Lassan egy kézibizgentyű a jelenlegi konzolgen szintjén van hw-ileg. "

    Ezert leszek nagyon kivancsi a kovetkezo generaciora. Azon nagyon sok fog mulni. En mindenkeppen orulnek ha valami utos hardwaret hoznanak ki, egyeb teruleten olyan nagyon forradalmit most nem tudok elkepzelni.

    "Az emberek meg nem feltétlenül maximalisták grafika terén. "

    Van egy szint, ami felett mar tenyleg felesleges. Raadasul minel inkabb torekszenek a fotorealizmusra, annal tobb munka es persze penz egy jatek fejlesztese. Az meg nem mindig terul meg...

    "Még a hc gamerek sem, lásd Wii sikere."

    A Wii-t inkabb a casual-gamerek konzoljanak tekintettek. Nem is nagyon jottek ki ra "komolyabb" jatekok, legalabbis kozel sem az X360/PS3 szinten.

    Sajnos annak ellenere, hogy gyerekkoromban vadul nyomtam a jatekokat es ma is kovetem az iparagat, nekem is mar egyre kevesebb idom/kedvem van sok-sok orat beleolni egy jatekba. Xbox-om honapok ota nem volt bekapcsolva, a PS egy zacskoban porosodik, NDS mar szerintem reg lemerult... valoban csak az iPad-en jatszom neha, vagy ha varni kell valahol, akkor nagyritkan az iPhone-on, de meg akkor is csak egy kis Hearts-ot vagy Spades-et vagy Backgammont... idaig sulyedtem ;)
  • NEXUS6 #18
    Tényleg elég kevés használható játék van. Érekes út a régi sikerek portolása, pl. Bards tale, GTA3, rengeteg lehetőség, vagy pl konzol emuk használata is megoldás. A PS1 játékok nagyon is fexenek Azonban van már 1-2 jól sikerült, igényesebb autóverseny, vagy FPS is.
    Bár igazából csak 2 cég veszi komolyan a platformmot: a Gameloft, meg az EA.

    A HC gémerek átszokását segítheti, hogy eléggé megállt a fejlődés szerintem. Lassan egy kézibizgentyű a jelenlegi konzolgen szintjén van hw-ileg. Az emberek meg nem feltétlenül maximalisták grafika terén. Még a hc gamerek sem, lásd Wii sikere.
    A köv 5 év Wii-je szerintem a mobil platform lesz!
    (Én a wii silerét is megjósoltam, pedig mindenki a gyenge hw fikázásával volt elfoglalva.;)))
  • Papichulo #17
    "A játékosok mégnagyobb része viszont elmozdult a mobil eszközök irányába."

    A casual gamerek mindenkeppen. Sajnos a szinvonalas jatekok szama meg nem kozeliti meg a handheld konzolok szintjet, meg jopar brand nincs is jelen, bar pozitiv valtozas, hogy most mar peldaul a Square Enix is fejleszt iOS-re.

    "Ma gyak értelmetlenség kézikonzolt fejleszteni, bisztos bukás."

    En ezt nagyon sajnalom, mert a Vita is rohadt jo es fejlett lett, de abszolut nem sikeres. Eddig szinte minden handheldbol vettem magamanak, az eredeti GameBoytol kezdve 1990-ben ;)

    Most meg mar ott tartok, hogy az NDS-en felbehagytam a nagy kedvencemet, a Prof. Layton sorozatot, mert valahogy mindig kenyelmesebb es gyorsabb az iPad-en jatszani valamit.

    "Szerintem a mobil eszközöknek áll a zászló a játék piacon is."

    Abszolut. Kiveve a hardcore jatekosok... nagyon kivancsi leszek a next-next-gen(?) konzolokra.
  • NEXUS6 #16
    #13-ra ment.
  • NEXUS6 #15
    A játékosok mégnagyobb része viszont elmozdult a mobil eszközök irányába.

    Ma gyak értelmetlenség kézikonzolt fejleszteni, bisztos bukás. Képernyőméretben a táblagépekkel nem lehet versenyezni. Ha túl erősre csinálják az meg az asztalinak versenytárs. A konzolgeneráció kifutási ideje 5-10 év, a mobil eszközökből évente jön új.

    Szerintem a mobil eszközöknek áll a zászló a játék piacon is.
  • DjDano #14
    A személycserék mindig jelzés értékűek, ahol minden rendben megy ott nincs szükség ilyesmire általában.
  • Papichulo #13
    "Atól még valaki lehet maximalista ha mellényúl, a kettő nem ugyanaz ,ha még1x átgondolod erre te is rájösz remélem.."

    Valoban, viszont amire en utalni akartam, az az volt, hogy nagyon elterjedt bizonyos korokben az a nezet, hogy Jobs tavozasa utan nagyot csokkent a szinvonal es olyan termekek is napvilagot latnak, amiket o nem hagyott volna kiadni. Arra probaltam ravilagitani, hogy a jelenlegi helyzet semmiben sem masabb, mivel korabban is voltak csunya fiaskok, Jobs alatt.
  • Papichulo #12
    "Legnépszerűbb iphone progi valszeg az engribörc, de nekik még most sem esik le, hogy ez bizony egy fontos terület"

    Szerintem a Pippin ota corporate policy, hogy a videojatekok nem leteznek :)

    Mindazonaltal iOS-re nagyon szinvonalas jatekok vannak es az OSX steam is sokat lenditett a desktop ellatottsagan. Azonban azt is figyelembe kell vinni, hogy a jatekosok nagy hanyada mar elmozdult a konzolok iranyaba, ezert tul nagy energiabefektetest az Apple reszerol az iOS/OSX vonalon ebben a szegmensben nem tulzottan indokolt.

    Minden business/home teruleten viszont nagyon erosek az Apple platformjai.

    Az Angry Birds mar a top10-ben sincs. Egy kicsit meglepoen szamomra jelen pillanatban az elso a mar jo regi Plants vs. Zombies, mig a masodik a meltan elismert The Room.
  • NEXUS6 #11
    És amilyen szinten maximalista volt Jobs a dizájnban, abban amit ő a felhasználhatóságról gondolt, soxor épp annyira lexarta a rendszer hw tartalmát.

    A júzerfrienliség ráadásul nála eléggé szűk határok között mozgott. Az Apple bizonyos irodai alkalmazásokat, vagy félkomoly otthoni gadgeteket támogatott,de a játékvilágot (aminek mondjuk a PC a sikerét köszönhette) messziről lexarta.

    Legnépszerűbb iphone progi valszeg az engribörc, de nekik még most sem esik le, hogy ez bizony egy fontos terület.
  • fergusonpapa #10
    Atól még valaki lehet maximalista ha mellényúl, a kettő nem ugyanaz ,ha még1x átgondolod erre te is rájösz remélem..