Berta Sándor

LimeWire: a fájlcserélés segít a zeneiparnak

A fájlcserélő szolgáltatás a túléléséért küzd, azonban tovább harcol az igazáért. A cég a bíróságon akarja bebizonyítani, hogy fájlcserélés valójában nagyon is hasznos dolog a zeneipar számára.

A LimeWire ellen korábban egymilliárd dolláros (!) kártérítési beadványt nyújtottak be. A vállalat azonban nem rettent meg a keresettől és igyekszik minden törvényes eszközzel harcolni. A fájlcserélő szolgáltatás vezetőinek legújabb érve az, hogy a jogvédők által üldözött P2P-tevékenység voltaképpen növelte a zeneipar bevételeit.

Amennyiben a bíróság jogerősen helyt ad a jogvédők egymilliárd dolláros kártérítési beadványának, akkor minden idők legnagyobb győzelmét könyvelhetné a zeneipar, addig azonban még sok idő telik el. Egyelőre csak az biztos, hogy egy testület bűnösnek mondta ki a LimeWire-t a szerzői jogsértésekben. A cég ugyanakkor nem roppant össze, hanem ellentámadásba ment át. Ez a merész lépés nem csak a jogászokat lepte meg, hanem akár komoly hatással lehet az eljárás végkifejletére.

A fájlcserélő szolgáltatás üzemeltetői ugyanis azt állítják, hogy a tevékenységükkel nem hogy kárt nem okoztak, hanem pont miattuk figyelt fel még több ember a különböző dalokra, majd vásárolta meg őket. Emellett a vállalat jogi képviselői azt követelték: a zeneipar bizonyítsa be, hogy a fájlcserélés valóban károkat okozott a kiadóknak és az előadóknak. Erre egyébként a jogvédők már kísérletet tettek, több mint 250 000 (!) e-mailt és 22 000 oldalnyi tudományos vizsgálati anyagot nyomtattak ki, amelyek mind a szerzői jogsértéssel összefüggő fájlcserélés hatásait mutatják be.

A LimeWire viszont a dokumentumokból teljesen más következtetéseket vont le: álláspontja szerint az információk világosan bizonyítják, hogy a P2P-letöltések növelték a zeneipar bevételeit. Éppen ezért a LimeWire lekapcsolása hibás lépés lenne, mivel a bevételek csökkentését vonná maga után. Az ügyet tárgyaló bíróság a következő tárgyalási napot május 3-ra tűzte ki, a fájlcserélő szolgáltatás vezetői addig össze akarják gyűjteni az állításukat bizonyító adatokat. Mindenesetre érdekes, hogy a felperes jogvédők minden eszközzel tiltakoznak az ellen, hogy további részleteket kelljen nyilvánosságra hozniuk a kártérítési számításaikat tartalmazó összeállításból.

A Harvard Egyetem két munkatársa 2004 márciusában megállapította, hogy a fájlcserélés hasznos a társadalomnak, míg 2006 márciusában annak a véleményüknek adtak hangot, hogy ez a tevékenység elősegíti a CD-eladásokat. A szakemberek legutóbbi tanulmánya 2009 nyarán azzal az eredménnyel zárult, hogy a szórakoztatóipar jól jár a fájlcseréléssel, mivel a P2P erősíti a kultúrát. Az Egyesült Államok Számvevőszékének tavaly áprilisi jelentésében pedig az szerepelt, hogy túlzóak a fájlcserélésnek tulajdonított károk. Az amerikai hivatal megállapította, hogy a RIAA, az MPAA és a többi szervezet által hangoztatott érvek egész egyszerűen nem állják meg a helyüket, minden valóságalapot nélkülöznek és azok semmilyen hivatalos számokkal nem támaszthatók alá.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • labzo #8
    De rég használtam a LimeWire-t, már egy ideje torrentezek.
    Amúgy a LimeWire nem lett már fizetős? (mármint részben) Ha igen, akkor nem éppen a zeneiparba megy a pénz?
  • cooliq #7
    Jah. Nem birtam varni a BC2-vel igy leszedtem. Ezek utan megvettem. Igy teszek az osszes tobbi jatokommal is. Engem a zenei resz nem erdekel(www.di.fm). Amit hasznalok azt megveszem, ennyi.
  • PetiX87 #6
    ha nem lenne torrent még mindig amerikai európai mainstream zenét hallgatnék
    így viszont már remdeltem egy csomó lemezt japánból..
  • bigjoe #5
    Az összes jogvédő demagóg imbecillis barom.
    Nagyon egyszerű a dolog: az általam ismert szinte összes "fájlcserélő", kb 1%-át hallgatja a letöltött zenéknek... Tehát teljesen hibás a veszteség számítás..
    A jogvédés azt jelenti, hogy a kiadók újabb bőrt akarnak lehúzni rólunk.
    Valójában egy ideális világban nem is lenne szükség a kiadókra, ha a zene a tehetségről szólna nem a marketingről..

    Egyéb: Spec én szívesen fizetek a zenékért, ha letölthetők lennének veszteség mentesen tömörített (pl: FLAC) formátumban úgy, hogy az összes eszközömre tudjam másolni (laptop, mp3, mobil, média center)..


  • Rotyoka #4
    Ha nem lenne torrent kb azoknak a bandáknak a 80%-át nem ismerném akiknek járok a koncertjükre...
  • miszterjoe #3
    Még a spekulációban is több számítás van, mint abban amit a RIAA/MPAA "állít".
  • Gyuszopapa #2
    Hát persze mert az egész egy spekuláció.
  • Hungarikum #1
    "Mindenesetre érdekes, hogy a felperes jogvédők minden eszközzel tiltakoznak az ellen, hogy további részleteket kelljen nyilvánosságra hozniuk a kártérítési számításaikat tartalmazó összeállításból."

    ez elmond nagyjából mindent.