Berta Sándor

Temethető és ódivatú a fájlcserélés?

A szakembereket régóta foglalkoztatja az a kérdés, hogy vajon a fájlcserélés valóban annyira rossz, mint ahogy azt a zeneipar állítja?

"A fájlcserélés hatásairól készített eddigi tanulmányoknak egyetlen közös pontja volt: mindegyik más végeredménnyel zárult. Azt viszont egyelőre nem sikerült valóban bebizonyítani, hogy a fájlcserélés valóban károkat okoz" - mondta Peter Tschmuck, a Bécsi Zenei és Művészeti Egyetem professzora a Bécsi Zenei Gazdaságkutató Napok nevű rendezvényen. A témát évek óta kutató Felix Oberholzer-Gee, a Harvard Egyetem professzora hozzátette, hogy jelenleg csak egy dolog állapítható meg teljes bizonyossággal, ez pedig az, hogy a fájlcserélés roppant népszerű.

Egy olyan tömegjelenségről van szó, amelynek a kiadók által indított perek és az időközben megszigorított szerzői jogi törvények sem tudtak gátat szabni. Ráadásul bebizonyosodott, hogy az értékesítés ellenőrzésére épülő régi médiaipari modellek végképp elavultak. Éppen ezért van szükség a szerzői jogi szabályozások újragondolására. A fájlcserélést tiltó vagy azzal kapcsolatos mostani jogszabályokat a kutató az elmúlt évek legbutább törvényeinek nevezte.

"A fájlok engedélyek nélküli online csereberélése jelentős károkat okoz és egyúttal háttérbe szorítja a legális ajánlatokat. Ugyanakkor a fájlcserélésnek vannak jó oldalai is, ezek egyike, hogy masszív struktúraváltoztatásra kényszerítette a zeneipart. Így számos olyan dolgot megismertünk, amiket már korábban is meg kellett volna tanulnunk" - nyilatkozta Philipp Ginthör, a Sony Music menedzsere. A szakember úgy vélte: ennek ellenére a fájlcserélés vállalati szempontból egy régi iskolát megtestesítő jelenség, vagyis elavult.

Oberholzer-Gee ismét szót kért és közölte, hogy a tanulmányok azt bizonyították: a fájlcserélés miatt az elmúlt tíz évben alig változtak, sőt, kis mértékben még nőttek is a művészek bevételei. Tény viszont az is, hogy ezzel párhuzamosan csökkentek a hanghordozók eladásából származó bevételek. Nem szabad figyelmen kívül hagyni azonban, hogy megnőtt az emberekben a koncertjegy-vásárlási kedv, ami kiegyenlíti a bevételkieséseket. Ginthör elismerte, hogy a kiadó jelenlegi bevételeinek egyharmada már nem a klasszikus hanghordozó-eladásokból származik.

Franz Medwenitsch, az Osztrák Zeneipari Szövetség (IFPI Austria) vezetője és Alexander Hirschenhauser, a VTMÖ szövetség képviselője nem tudták elfogadni a kutatók érveit. Mindketten annak a véleményüknek adtak hangot, hogy nem kell elátkozni a fájlcserélőket, de mindenképpen új legális zeneterjesztési modelleket kell találni, amelyeknek köszönhetően tisztességesen megoldható a kiadók és az előadók díjazása. "Egy kiadó üzleti modellje a tartalom előállítása. Hogy ezért végeredményben a felhasználók, a mobil előfizetők, a hirdetési partnerek vagy az internetszolgáltatók fizetnek, az számunkra mindegy. A streamingszolgáltatások és más új modellek nagyon érdekes technológiai lehetőségek" - hangsúlyozta végül Philipp Ginthör.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Pinyó #30
    Milliószor el lett pofázva, hogy aki fellép valahol az nem fizet. Be is baxna, ha még a fellépő fizetne, saját magának szerzői jogdíjat, mert a saját szerzeményét eljátssza Ez a rendezvény biztosítójának a reszortja.

    Képzeld zenészként saját magunknak is szoktunk koncertet szervezni minden anyagi terhével együtt (hancucc bérlés stb.)Azaz olyankor mint rendezvényszervező nekem is kellene fizetnem elvileg jogdíjat a saját magam által szerzett , előadott zene után, amiből egy kanyi vasat nem osztanak vissza nekem, mert nincs kiadós lemezünk.
  • Pycur #29
    A koncerten vagy egyszerűbb zenéléseken az előadót szépen kifizetik amennyit kér és kész. Az artisjusnak ehez nem szabadna semmi közének lennie. Ők csak egy jogvédő szervezet vagy mi, nem pénzbehajtó intézmény(vagy mégis?).
    Amúgy ezt tanulmányoztam:
    artisjus.hu
    Érdekes dolgokat írnak ide.
    De az a 2 oldal hszei se semmi ahonnan idejutottam:
    Greyhound blog
    emtv blog
  • scout21 #28
    "Asszem erre szokták mondani: Ha hallgattál volna, bölcs maradtál volna."
    Szerinted a helyszín biztosítójának nincs költsége?
    A technika energiát igényel, ha sokat, azt a teljesítményt le is kötni az áramszolgáltatónál. Ezután még jön a fogyasztási díj is.
    Ha beltéri a rendezvény, még a megfelelő klímát is biztosítani kell.
    Meg is kell világítani valahogy a zenészeket. Ülőhelyes koncertnél székek is kellennek.
    Ott van még a takarítás is.
    Még megannyi kisebb-nagyobb dolog amit a rendezőnek költség, és gond. Mi van akkor, ha még veszteséges is, és nem a "könyv" szerint.

  • Gerygrey #27
    nem biztos, hogy az lesz minőségi, amit stúdióban vesznek fel nagy pénzekért

    Minőségi zene az, ahol a minőségi dal minőségi szöveggel párosul. Ezek egyike sem a pénzen múlik. Az előadáshoz már kell technika, ami nem olcsó, de hát a koncertjegy sem az, és ha minőségi a zene, jó az előadás, akkor visszahozza a befektetett pénzt. Én például egy jó koncertre nem sajnálom fejenként 2 darab audio CD árát sem.
  • B0nFire #25
    "Az meg külön felháborító hogy ha te elkezdesz zenélni valahol neked kell jogdíjat fizetni, vagy annak aki a helyszínt biztosítja
    Há miaz hogy fizetni kelljen azért mert szól a zene?
    A zene azért van hogy szóljon"


    Asszem erre szokták mondani: Ha hallgattál volna, bölcs maradtál volna.

    1) Milliószor el lett pofázva, hogy aki fellép valahol az nem fizet. Be is baxna, ha még a fellépő fizetne, saját magának szerzői jogdíjat, mert a saját szerzeményét eljátssza Ez a rendezvény biztosítójának a reszortja.

    2) Az szerinted rendjén van, hogy a rendezvény biztosítója egy kanyi szerzői jogdíjat nem fizet (mer' há' minek?), miközben elég jól keres vele? Nem mellékesen ebből fizeti a zenészek gázsiját is. Már amikor nem egy pofa sörrel akarja letudni. Kettős a mérce kicsit. Ha elvárjuk, hogy a "vérszívó" és "élősködő" kiadók ne keressenek, akkor a rendezvény rendezője is maximum nullszaldósra hozhatja ki a bulit. És akkor talán olcsóbb lenne a belépő is.

    Mert itt, nálunk helyben is van fesztivál, ami pár éve apró amatőr zenekarok fesztiváljának indult, mára meg olyan sznob buli lett belőle, hogy megfizethetetlen a belépő. Ennyi pénzért egy nívós európai fesztiválra is kapok belépőt. Utána lehet nézni, hogy kinek a bulija (Azfeszt), és hogy vajon miért kereste vele gennyesre magát, miközben a zenekarok gázsi nélkül játszottak. Merthogy érezzék magukat megtisztelve, hogy felléphetnek! Ilyen ma a mentalitás.
  • Pycur #24
    Na tessék kéremszépen olvasni proart meg asva és társaik...

    Ugye a koncertek miatt kevesebb megy a dvd árakból a zsebükbe ezért sírnak tuti...

    És igenis az a jó zenész aki a zenéjéből él meg, koncertek, fellépések...
    A cd/dvd meg egy mellékes ajándék a rajongóknak, ennyi.

    Az meg külön felháborító hogy ha te elkezdesz zenélni valahol neked kell jogdíjat fizetni, vagy annak aki a helyszínt biztosítja
    Há miaz hogy fizetni kelljen azért mert szól a zene?
    A zene azért van hogy szóljon
    A drágajó zsebvédők meg azon dolgoznak rendületlenül h megöljék a zeneipart.
    Azáltal hogy fizetni kell a zene hangjáért így inkább nincs zene sehol...
    Példának okáért beülnék egy fagyizóba vagy akárhova és megy vmi cupcup és megtetszik,
    mert miért ne történhetne meg, be is mondják kit hallottam, és máris egyel több rajongója lehet.
    Az lehet, hogy elsősorban énis le fogom tölteni a zenét hogy hallhassam párszor.
    DE ha tényleg jó, talán veszek 1 cdt h támogassam meg meglátogatom vmi koncerten.
    Asva hiradót hallottak, köszönöm.
  • Basic #23
    Az én véleményem eléggé vegyes az itt leírtakkal, mindenből egy ici-pici :)
    Szóval zenéről van szó. Miután megvannak a számok, tényleg nem kell méregdrága stúdióba menni h abszolút normális módon fel legyen véve az anyag. Aki már komolyabban szeretne ilyesmit csinálni, annak biztos van megfelelő minőségű hangszere, ezután már csak egy jó hangkártya kell, amire csak egyszer kell áldozni. Minden szám masteringére elmegy pár óra pöpöcsölés, és gyönyörű minőségben kész a felvétel.
    Aki lusta ehhez az egészhez, és megteheti, az elmegy stúdióba. A már befutott zenészek közül senki sem fogja ezt maga csinálni, finanszírozza magának, úgyis megtérül, neki már jobban megéri stúdióval készíttetni a felvételt.
    A kiadók, vagy hasonló szervezőcégekhez való szerződés abból a szempontból jó az együttesnek, hogy sok gondot levesznek a vállukról. Elintézik a reklámot, a koncertszervezést és rengeteg egyéb ügy intézését. A hátránya h a bevétel egy részét temészetesen fizetésképp elveszik, és gyakran úgy bánnak a zenészekkel mint valami bábuval, és megmondják neki h mit csináljon. Vannak zenekarok, akik ezt is elintézgetik maguknak, meg lehet oldani.
    A lemezeladásokról meg az a véleményem, hogy ha kiadják már, akkor valamennyi bevétel úgyis lesz belőle, mert azért akik szeretik a zenéjüket azok általában megveszik. Örüljön neki a kiadó, és egy kis bevételhez jut az együttes is, de számukra inkább az eladott példányok száma az érdekes csak. Véleményem szerint aki tényleg értékes zenét játszik, annak nem a lemezeladásoktól kell várnia a bevételt, hanem a koncertektől. Oda biztosan rengetegen elmennek, a kedvenceimre én is minden egyes lehetséges alkalommal elmegyek, nem számít h már ezerszer láttam őket.
    Szóval ezekből a fájlcserélésekből tényleg kára csak a kiadónak lehet igazán, de szerintem ők is eltúlozzák a helyzetüket, minden rendben megy, és meg a bevétel is, csak hát sosem elég, mindig jól jönne a több, és egyszerű ilyenek miatt pereskedni. A kiadók el nem fognak tűnni, mert messze nincsenek olyan rossz helyzetben, de szerintem simán meg lehetne oldani mindent nélkülük is.
  • Mat666 #22
    Kiadók kihalásra ítél ős állatok és ezt ök is tudják azért probálnak meg mindent hogy húzzák halasszák az elkerülhetetlen végüket.
    A dolgot fellehetne gyorsítani ki kellene találni egy megoldást ami kiveszi őket a képletből pl emelt díjas telefonszám zenekaroknak így a lové náluk csapódna le nem ezeknél a nyomíknál a terjesztéshez már úgy se kellenek a verebek.
  • FoodLFG #20
    Jók a hozzászólások.
  • kvp #19
    Nezzuk tisztan uzleti szempontbol a dolgot. Egy zenekarnak regebben alapvetoen nem kiadora volt szuksege, hanem:
    -kockazatitoke befektetore, aki a penzt adja
    -koncert szervezore aki a koncerteket megcsinalja
    -studiora aki a hanganyagot osszerakja
    -lemezgyarra aki a lemezeket elkesziti
    -reklamcsapatra akik eladjak oket

    A kiadok ezeket a funkciokat egyesitettek egy ceg formajaban. Manapsag ebbol a lemezgyar funkcio mar nem igazan kell, amennyi elkel egy lemezbol azt barmelyik kinai uzem eloallitja bermunkaban (a kiadok is veluk dolgoztatnak). A koncertek szervezeset jo reszt nem a kiadok hanem a zeneszek maguk vegzik, mert a kiadok ujabban nem hajlandoak erre, ezert a zeneszeknek kell sajat manager. Ez utobbi ha mar van, akkor el tudja vegezni a reklamugynoksegi kapcsolatok kezeleset is, tehat a kiado helyett megszervezheti a reklamot is. Berelheto studiok pedig nagyszamban vannak, tehat nem kell feltetlenul a kiadoket hasznalni.

    Ami marad az a kockazatitoke befektetes es igazabol a kiadok ujabban mar csak tisztan ezt vegzik, azaz ok adjak a kezdotoket a zeneszek szamara. Ezert cserebe a zeneszek beveteleinek tobbszoroset teszik el, ami alapjan kiszamithato a kolcson adott penz kamata. Ez ha tisztan penzugyi tranzakcio lenne, akkor sok orszagban mar uzsorakamatnak szamitana, ezert nem engedelyeznek. Ennek a haszonnak a fenttartasa az ami miatt a kiadok ragaszkodnak a jelenlegi poziciojukhoz. Ha egy zenekar kepes a segitseguk nelkul is boldogulni, akkor a befolyo osszegek a zeneszekhez es a nekik dolgozo szerzodott felekhez kerulnek es nem a kiadok tulajdonosaihoz.

    Ez az egesz nem a fajlcserelesrol es a zeneszekrol szol, hanem egy extraprofitot hozo befektetesi modell leterol es jovojerol.