Berta Sándor
Árucikként tekint az emberekre a Google és a Facebook
Bruce Schneier, az Egyesült Államok egyik legismertebb és elismertebb IT-biztonsági szakértője is felszólalt az immár harmadik alkalommal megrendezett Summer School on Network & Information Security Privacy and Security in the Future Internet nevű konferencián.
A szakember jelenleg a British Telecom vezető biztonságtechnológiai munkatársaként dolgozik és elsősorban a magánélet internetes védelmével foglalkozik. Schneier kijelentette: a web alapvetően megváltoztatja az adatok kezelését, nem véletlen, hogy a magánélet és az adatvédelem a web korszakának egyik legtöbbet tárgyalt területeivé váltak. A szakértő leginkább abban látja a problémát, hogy az emberiség túl gyorsan váltott át egy szociális környezetből egy szocio-technológiai környezetbe. Az eredmény: a Google, a Facebook és a többi webes cég a korábbinál jobban áttekinthetőbbé teszik az internetezők életét.
"Az emberek megszokták, hogy különböző dolgokat osszanak meg a barátaikkal. A döntést, hogy mi marad privát jellegű, ott és spontán hozzák meg. A Facebook és más online platformok pont a fiatalok számára egyre nagyobb jelentőséggel bírnak. Ezeken mindenki maga dönti el előzetesen, hogy mennyire ossza meg másokkal az őt érintő információkat. A magánszférát érintő beállítási lehetőségek azonban ezeken a platformokon - minden bizonnyal szándékosan - zavarosak és egyik esetben sem természetesek" - hangsúlyozta Schneier.
A BT vezető biztonságtechnológiai munkatársa szerint míg korábban nehezen lehetett összegyűjteni a személyes adatokat, addig ez a modern web korszakával jelentősen megváltozott. Szörföléskor vagy a közösségi hálózatok meglátogatásakor elkerülhetetlen, hogy a felhasználók adatnyomokat hagyjanak maguk után. A problémát csak súlyosbítják a cégek üzleti érdekei. Az emberek nem a Google vagy a Facebook ügyfelei, hanem termékek, árucikkek, hiszen a vállalatok célja, hogy a személyes adatokat eladhassák a hirdetőknek.
Szintén gondot jelent, hogy sok fiatalra komoly nyomás nehezedik, hogy belépjenek a közösségi oldalakra és itt tartsák a kapcsolatot a barátaikkal. Ezzel párhuzamosan egyre inkább elfogadottá válik, hogy életük nagyobb részét nyitottá teszik mások számára. Schneier úgy vélte, teljesen normális jelenség, hogy a weben nyilvánosabbá válik az emberek élete. Ennek ellenére felmerül a kérdés, hogy vajon a társadalom szó nélkül hagyja ezt a folyamatot, vagy sem? Mindenesetre, ha valamikor megszűnik majd a magánélet, akkor az egyedül az internetes cégek vezérigazgatóinak lesz köszönhető.
A szakember leszögezte: a webes cégek minden olyan adatkiértékelési dolgot meg fognak valósítani, ami technikailag lehetséges és nem illegális. A felhasználók csak nagyon kis mértékben ellenőrizhetik a privát szférájukat, míg az internetes vállalatoknak az üzleti érdekek az elsődlegesek. Éppen ezért ideje lenne, hogy a jogrendszerek létrehozói is bekapcsolódjanak a vitába és valamilyen irányba elinduljon egy szabályozás.
A szakember jelenleg a British Telecom vezető biztonságtechnológiai munkatársaként dolgozik és elsősorban a magánélet internetes védelmével foglalkozik. Schneier kijelentette: a web alapvetően megváltoztatja az adatok kezelését, nem véletlen, hogy a magánélet és az adatvédelem a web korszakának egyik legtöbbet tárgyalt területeivé váltak. A szakértő leginkább abban látja a problémát, hogy az emberiség túl gyorsan váltott át egy szociális környezetből egy szocio-technológiai környezetbe. Az eredmény: a Google, a Facebook és a többi webes cég a korábbinál jobban áttekinthetőbbé teszik az internetezők életét.
"Az emberek megszokták, hogy különböző dolgokat osszanak meg a barátaikkal. A döntést, hogy mi marad privát jellegű, ott és spontán hozzák meg. A Facebook és más online platformok pont a fiatalok számára egyre nagyobb jelentőséggel bírnak. Ezeken mindenki maga dönti el előzetesen, hogy mennyire ossza meg másokkal az őt érintő információkat. A magánszférát érintő beállítási lehetőségek azonban ezeken a platformokon - minden bizonnyal szándékosan - zavarosak és egyik esetben sem természetesek" - hangsúlyozta Schneier.
A BT vezető biztonságtechnológiai munkatársa szerint míg korábban nehezen lehetett összegyűjteni a személyes adatokat, addig ez a modern web korszakával jelentősen megváltozott. Szörföléskor vagy a közösségi hálózatok meglátogatásakor elkerülhetetlen, hogy a felhasználók adatnyomokat hagyjanak maguk után. A problémát csak súlyosbítják a cégek üzleti érdekei. Az emberek nem a Google vagy a Facebook ügyfelei, hanem termékek, árucikkek, hiszen a vállalatok célja, hogy a személyes adatokat eladhassák a hirdetőknek.
Szintén gondot jelent, hogy sok fiatalra komoly nyomás nehezedik, hogy belépjenek a közösségi oldalakra és itt tartsák a kapcsolatot a barátaikkal. Ezzel párhuzamosan egyre inkább elfogadottá válik, hogy életük nagyobb részét nyitottá teszik mások számára. Schneier úgy vélte, teljesen normális jelenség, hogy a weben nyilvánosabbá válik az emberek élete. Ennek ellenére felmerül a kérdés, hogy vajon a társadalom szó nélkül hagyja ezt a folyamatot, vagy sem? Mindenesetre, ha valamikor megszűnik majd a magánélet, akkor az egyedül az internetes cégek vezérigazgatóinak lesz köszönhető.
A szakember leszögezte: a webes cégek minden olyan adatkiértékelési dolgot meg fognak valósítani, ami technikailag lehetséges és nem illegális. A felhasználók csak nagyon kis mértékben ellenőrizhetik a privát szférájukat, míg az internetes vállalatoknak az üzleti érdekek az elsődlegesek. Éppen ezért ideje lenne, hogy a jogrendszerek létrehozói is bekapcsolódjanak a vitába és valamilyen irányba elinduljon egy szabályozás.