Ötvös Tibor
F1 2010 - Három év után visszatér
Érdekes egybeesés, hogy az utolsó Forma-1-es játék Michael Schumacher utolsó Forma-1-es futamának évében jelent meg - vagyis immáron 3 éve. A Sony akkori játéka ráadásul elég rosszul sikerült és csak PlayStationön volt elérhető. De szerencsére a jogok végül a Codemasters birtokban kötöttek ki, akik nem kapkodták el a dolgot és több mint két éves munka után idén szeptemberben végre bepattanhatunk a volán mögé.
A fejlesztők eddig elég kevés információt juttattak el a sajtónak és így a rajongóknak is, ám a héten végre érdemben beszéltek a Wii-n már bemutatkozó programjukról. Első körben azonban érdemes kiemelni két fejlesztőt a csapatból. Ők Paul Jael és Stephen Hood. Előbbi a kultikus és örök kedvenc Geoff Crammond's Grand Prix 3-on dolgozott, utóbbi pedig a Psygnosis és a Sony játékrészlegénél volt fő munkatárs. Vagyis tapasztalatból nem lesz hiány és ez csak nekünk kedvez.
Mivel a stúdió már közel két éve megvásárolta az F1 jogait, jogosan merülhet fel a kérdés, hogy miért nem jelentkeztek hamarabb a játékkal. Nos, a választ Paul adja meg: "Ha a jogok megszerzése után rögtön, a Wii verzióval együtt adtuk volna ki a saját játékunkat, akkor ugyanazt nyújtottuk volna, mint elődeink. És a csapat inkább úgy döntött, hogy kivárunk és a minőségre, valami egyedire törekszünk."
Az alapok lefektetésénél a csapatnak nem volt nehéz dolga, hiszen a megannyi játékban már bizonyított EGO motor (GRID, DiRT 1-2) rögtön a rendelkezésére állt és amint a korai változatból származó képeken és a videón is látszik, bizony grafikailag már most kimagaslóan teljesít az F1 2010. Ráadásul a fejlesztők nem akartak a kettő megszokott lehetőség közül (árkád vagy szimulátor) választani, inkább azt hangoztatják, hogy a játékban az autó úgy reagál majd a mozdulatainkra és a külső tényezőkre, ahogy a valóságban is teszi ám mégsem lesz nehéz vezetni.
Szerencsére - ahogy a való életben úgy - a játékban is változnak majd az időjárási feltételek és ez nagyban befolyásolja majd az autónk viselkedését. Ha például elered az eső, akkor szép lassan veszítünk a tapadásunkból. A pálya fölé benyúló faágak felfoghatják a cseppeket, míg a mélyebb részeken vízátfolyások keletkeznek, ahol egy pillanat alatt megpöröghetünk. Ha eláll az esőzés, az ideális ív elkezd felszáradni és itt természetesen biztosabb tapadást érhetünk el.
De természetesen egy pálya nem csak az eső miatt hordoz kihívásokat. Pénteki megérkezésünkkor ugyanis - ahogy a valóságban is - az ideális ív még poros, koszos, ám az edzéseknek és az időmérőnek köszönhetően a vasárnapi futamra már letisztul ez a rész. Épp ezért előfordulhat, hogy addigra teljesen át kell állítanunk az autónkat. Ráadásul ha kicsúszunk a pályáról vagy lemegyünk az ideális ívről, akkor elég sok koszt felszedhet a gumink, ami megint csak befolyásolja az autónk viselkedését.
Lesz karrier mód is, melyben természetesen célunk a legjobbak legjobbjává válni. Ám az oda vezető út hosszú és fárasztó lesz, ráadásul minden csapat más és más elvárásokat támaszt felénk. A Ferrari számára a legfontosabb az Egyéni és Konstruktőri Világbajnokság megnyerése, minden más mellékes. Míg a Lotus már attól is a mennyben van, ha pontszerző helyre hozzuk be az autót.
Eredményünk hírnevünket is befolyásolja. Ha folyamatosan rosszul teljesítünk, a kutyát nem fogjuk érdekelni. De nyerjünk meg egy versenyt vagy produkáljunk valami emlékezeteset és a sajtó máris ránk veti magát. Interjúkat adhatunk, melyben viselkedhetünk kedvesen vagy fellengzősen, de mindennek kihatása lesz a további szereplésünkre. Ha mondjuk beszólunk a csapatunknak vagy a társunknak, ne várjunk tőlük komolyabb segítséget.
Társunk így is a legnagyobb vetélytársunk lesz az idény során. A legegyszerűbb, ha folyamatosan megverjük az időmérőkön és a teszteken, futamokon is, így mi kapjuk meg először az új alkatrészeket és érhetünk el jobb eredményeket. Az autónkat így is folyamatosan fejlesztik majd és az évad során komoly teljesítménybeli változásokat harcolhatnak ki a mérnökeink.
Egy ilyen játékban elmaradhatatlan a multi és szerencsére az F1 2010-ben is lehetőségünk lesz "élő" versenyzők ellen megmérettetni magunkat. Jelen állapot szerint 12 fős versenyeket zavarhatunk le 3 módban: sima verseny, endurace (8 kör boxkiállással) és a free (mindent szabadon állíthatunk).
Az F1 2010-re már régóta várunk és a jelek szerint nem csak magának a versenynek tesz jót Schumacher visszatérése. A játék szeptemberben jelenik meg és az új szabályokat használja majd - vagyis jelen állapot szerint nem lesz tankolás. Ám ha változik valami, azt egy DLC illetve patch formában építik bele a programba.
A fejlesztők eddig elég kevés információt juttattak el a sajtónak és így a rajongóknak is, ám a héten végre érdemben beszéltek a Wii-n már bemutatkozó programjukról. Első körben azonban érdemes kiemelni két fejlesztőt a csapatból. Ők Paul Jael és Stephen Hood. Előbbi a kultikus és örök kedvenc Geoff Crammond's Grand Prix 3-on dolgozott, utóbbi pedig a Psygnosis és a Sony játékrészlegénél volt fő munkatárs. Vagyis tapasztalatból nem lesz hiány és ez csak nekünk kedvez.
Mivel a stúdió már közel két éve megvásárolta az F1 jogait, jogosan merülhet fel a kérdés, hogy miért nem jelentkeztek hamarabb a játékkal. Nos, a választ Paul adja meg: "Ha a jogok megszerzése után rögtön, a Wii verzióval együtt adtuk volna ki a saját játékunkat, akkor ugyanazt nyújtottuk volna, mint elődeink. És a csapat inkább úgy döntött, hogy kivárunk és a minőségre, valami egyedire törekszünk."
Az alapok lefektetésénél a csapatnak nem volt nehéz dolga, hiszen a megannyi játékban már bizonyított EGO motor (GRID, DiRT 1-2) rögtön a rendelkezésére állt és amint a korai változatból származó képeken és a videón is látszik, bizony grafikailag már most kimagaslóan teljesít az F1 2010. Ráadásul a fejlesztők nem akartak a kettő megszokott lehetőség közül (árkád vagy szimulátor) választani, inkább azt hangoztatják, hogy a játékban az autó úgy reagál majd a mozdulatainkra és a külső tényezőkre, ahogy a valóságban is teszi ám mégsem lesz nehéz vezetni.
Szerencsére - ahogy a való életben úgy - a játékban is változnak majd az időjárási feltételek és ez nagyban befolyásolja majd az autónk viselkedését. Ha például elered az eső, akkor szép lassan veszítünk a tapadásunkból. A pálya fölé benyúló faágak felfoghatják a cseppeket, míg a mélyebb részeken vízátfolyások keletkeznek, ahol egy pillanat alatt megpöröghetünk. Ha eláll az esőzés, az ideális ív elkezd felszáradni és itt természetesen biztosabb tapadást érhetünk el.
De természetesen egy pálya nem csak az eső miatt hordoz kihívásokat. Pénteki megérkezésünkkor ugyanis - ahogy a valóságban is - az ideális ív még poros, koszos, ám az edzéseknek és az időmérőnek köszönhetően a vasárnapi futamra már letisztul ez a rész. Épp ezért előfordulhat, hogy addigra teljesen át kell állítanunk az autónkat. Ráadásul ha kicsúszunk a pályáról vagy lemegyünk az ideális ívről, akkor elég sok koszt felszedhet a gumink, ami megint csak befolyásolja az autónk viselkedését.
Lesz karrier mód is, melyben természetesen célunk a legjobbak legjobbjává válni. Ám az oda vezető út hosszú és fárasztó lesz, ráadásul minden csapat más és más elvárásokat támaszt felénk. A Ferrari számára a legfontosabb az Egyéni és Konstruktőri Világbajnokság megnyerése, minden más mellékes. Míg a Lotus már attól is a mennyben van, ha pontszerző helyre hozzuk be az autót.
Eredményünk hírnevünket is befolyásolja. Ha folyamatosan rosszul teljesítünk, a kutyát nem fogjuk érdekelni. De nyerjünk meg egy versenyt vagy produkáljunk valami emlékezeteset és a sajtó máris ránk veti magát. Interjúkat adhatunk, melyben viselkedhetünk kedvesen vagy fellengzősen, de mindennek kihatása lesz a további szereplésünkre. Ha mondjuk beszólunk a csapatunknak vagy a társunknak, ne várjunk tőlük komolyabb segítséget.
Társunk így is a legnagyobb vetélytársunk lesz az idény során. A legegyszerűbb, ha folyamatosan megverjük az időmérőkön és a teszteken, futamokon is, így mi kapjuk meg először az új alkatrészeket és érhetünk el jobb eredményeket. Az autónkat így is folyamatosan fejlesztik majd és az évad során komoly teljesítménybeli változásokat harcolhatnak ki a mérnökeink.
Egy ilyen játékban elmaradhatatlan a multi és szerencsére az F1 2010-ben is lehetőségünk lesz "élő" versenyzők ellen megmérettetni magunkat. Jelen állapot szerint 12 fős versenyeket zavarhatunk le 3 módban: sima verseny, endurace (8 kör boxkiállással) és a free (mindent szabadon állíthatunk).
Az F1 2010-re már régóta várunk és a jelek szerint nem csak magának a versenynek tesz jót Schumacher visszatérése. A játék szeptemberben jelenik meg és az új szabályokat használja majd - vagyis jelen állapot szerint nem lesz tankolás. Ám ha változik valami, azt egy DLC illetve patch formában építik bele a programba.